Visa fullständig version : krocksäkerhet sierra cosworth?
jag undrar hur det är med krocksäkerheten i en gammal sierra cosworth?
bra/dålig jämförd med medelbilen? kanske någon som har en länk till någon jämförelse eller något.. har letat men inte hittat mycket! med tanke på att bilen har ett par år på nacken så borde ett par stycken ha krockats och finns säkert folk med erfarenheter här på forumet. :) tacksam för svar!
mvh Fredrik
Scorpion
2004-06-14, 22:58
Här kan du kolla på det som rör Sierran generellt...
Länk: http://begbilguiden.bilprovningen.se/
Kolla på de olika flikarna, det finns även en länk till EuroNCAP.
AffeAlien
2004-06-15, 08:36
Sierran hade väll bra krocksäkehet om man jämför med bilarna som tillverkades samtidigt som den gjorde. Man kan ju inte jämföra med dagens bilar för det är ju rena luftbalongerna.
Sierra har aldrig testats i EuroNCAP, den är helt enkelt för gammal för det. Generellt sett kan givetvis aldrig en tio-tjugo år gammal bil mäta sig med en betydligt nyare i fråga om krocksäkerhet, men ändå skulle jag vilja påstå att Sierran är förhållandevis säker för sin ålder.
Ända fram t o m 2001 listade Folksam Ford Sierra 83-93 som hela 20% säkrare än medelbilen i sina undersökningar. Det var exemplevis ett snäpp bättre än Opel Vectra 89-95, som samtidigt bedömdes som bara "lika säker som medelbilen". På senare tid har man framförallt framhållit att gamla Sierra är överraskande säker vid påkörning bakifrån, då såväl kaross som stolschassie är vekare och ger efter mer än på nyare bilar. Minns ett tv-reportage är det var någon forskare (Autoliv?) som berättade att man försökte skapa en modern stol som imiterade beteendet av en gammal 80-talsstol. :D
Studerar man krockvideo med gamla Sierra så verkar det som att det främsta problemet är att ratten trycks in för långt i kupén. Själva karossen på en fräsch bil deformeras däremot riktigt prydligt, rentav jämförbart med nyare bilar?
Senaste året har Folksam plockat bort Sierra ur listan. Kanske är dom för få i trafik för att ge ett korrekt statisktiskt underlag? Eller så efterfrågar ingen längre information om den modellen?
Tyvärr har Folksam byggt om sin webplats och flyttat det gamla materialet i fråga, så jag kan inte hänvisa till någon källa där, utan endast mina gamla anteckningar. :(
Sammanfattningsvis: Synnerligen säker för sin ålder, men givetvis inte alls lika säker som en helt ny bil.
/ Magnus
Scorpio88
2004-06-15, 14:11
håller med föregående skribent...
har just avslutat ett projekt om bilsäkerhet som jag jobbat med under 1 år, har varit i kontakt med Autoliv och Volvo bland annat...
Man kan generelt säga att alla bilar äldre än 95-98 är "osäkra" men självklart vad man jämför med...
Men man ska alltid jämföra med skadorna på människan... Dvs hur klarar man sig i olika bilar inte hur bilarna klarar sig beroende på årsmodell.
Vill man ha en säker bil så ska man satsa på nya bilar ju nyare desto säkrare, säkerheten i bilar utvecklas för snabbt för att vi med vanliga löner och bidrga ska kunna ha de säkraste bilarna för då skulle vi i princip behöva byta bil varje år...
MVH
Skulle jag satsa på o köra säkert så hadde jag satt
mig i en nyare Jeep o då menar jag Jeep inte någon japansk s.u.v
Större massa och man sitter högre upp så enligt mig så borde risken för att det man kolliderar med kommer in i kupen. :Odd:
Jo, men där har vi ett annat problem, nämligen den alltför stora skillnaden mellan riktigt stora och riktigt små bilar. Visst åker man väldigt säkert i en stor SUV, men samtidigt är dom väldigt farliga att bli påkörda av! Om man någon gång sett en krockvideo mellan en SUV och en småbil så kan man bli mörkrädd. SUV:en kör praktiskt taget igenom (!) småbilen, eller kastar iväg den ordentligt åt sidan, beroende på kollisionens vinkel. Av den anledningen kan man i debatten också hävda att ju mindre bil man har, destå nyare behöver den vara! En mk1 Fiesta må vara gullig, men säkerhetmässigt är den näst intill livsfarlig jämfört med, säg en Toyota Yaris. En Granada från sjuttiotalet (förutsatt att den inte är helt upprostad) är ju rena bankvalvet i jämförelse mot Fiestan tack vare större massa och otroligt mycket större deformationszoner!
Så jag är inte så säker på att en "kapprustning" i fråga om storlek och vikt är svaret på en säkrare trafikmiljö... Små bilar är ju himla tacksamma i fråga om driftsekonomi och miljöpåverkan, det vore synd att "skrämma" bort dom.
/ Magnus
Intressant läsning, hur skulle det gå om alla körde SUV, finns det krocktester på SUV vs SUV?
/Andreas
Skit bra o köra SUV!
Speciellt om man kör SUV o krockar med en liten Fiesta, skitkul. Personerna i Fiestan mår nog bra efter det! Humm Humm...
Hellre dör i en sierra än kör SUV :cool: ;) :starter:
Scorpio88
2004-06-16, 12:30
Jo SUV är säker vid en kollision men singelolyckor och vältolyckor är mer vanliga bland SUV...
såg ett program där en SUV körde bakom en BMW serien o BMW:n tvärbromsade o då skulle SUVen undvika en krock den började vingla o ha sig o voltade flera varv de gjorde testet med en stuntförare o bur... utförde testet flera ggr.. med flera SUVar samma resultat där... riktigt skrämande... så att det säkraste är ändå en Större sedan...
MVH
Skit bra o köra SUV!
Speciellt om man kör SUV o krockar med en liten Fiesta, skitkul. Personerna i Fiestan mår nog bra efter det! Humm Humm...
Hellre dör i en sierra än kör SUV :cool: ;) :starter:
Måste hålla med om att man hellre dör i en sierra än kör SUV...
Visst Suv:arna är sköna att åka i men...
Hur är de med säkerheten?
Hällre sänkt bil med breda sulor än en höjd SUV med breda sulor...
Vinglit värre...
:Odd:
Ska inte sabba den här tråden helt.
Men jag vill bara tillägga att bara för att det är en suv
så behöver den inte vara ostabil.
Dessutom så kör man i regel inte lika fort med en SUV
så om dom e mer olycksdrabbade det tror jag inte.
Käner mig säker i Sierran men ännu säkrare i Jeepen. :Odd:
jag undrar hur det är med krocksäkerheten i en gammal sierra cosworth?
bra/dålig jämförd med medelbilen? kanske någon som har en länk till någon jämförelse eller något.. har letat men inte hittat mycket! med tanke på att bilen har ett par år på nacken så borde ett par stycken ha krockats och finns säkert folk med erfarenheter här på forumet. :) tacksam för svar!
mvh Fredrik
Lite dum fråga kanske? Men varför ska man Krocka :confused: :p
??? tror nog inte det är någon som vill krocka!? men ändå dör det flera personer varje dag i sina bilar... lite onödig fråga kanske..
??? tror nog inte det är någon som vill krocka!? men ändå dör det flera personer varje dag i sina bilar... lite onödig fråga kanske..
Det är klart ingen egentligen vill krocka, och att det är bra att ha en säker bil, för man vet ju aldrig då man blir påkörd av nån ouppmärksam typ som egentligen inte gillar att köra bil, alternativt sitter å sminkar sig, tittar på fåglarna..eller läser tidningen..
Har själv blivit påkörd bakifrån 2 ggr då jag stått å väntat på grönt ljus.. å båda gångerna har det stått Volvo i fronten..
saabchef
2004-06-17, 22:11
Sierra har aldrig testats i EuroNCAP, den är helt enkelt för gammal för det.
Men ändå lite testad.
http://sierraclubspb.narod.ru/movies/crashtest.html
De beror ju på vilka som kommer ivägen... Kan ju komma en älg eller ett annat djur... Vad som helst kan ju komma ivägen... :D
Nåja, de är bättre att hålla sig på vägen och ha god uppsikt...
Och hålla hastigheten, försöka i allfall... :rolleyes:
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.