handdator

Visa fullständig version : SAABS DI på Cosworth?

Fisher
2003-09-03, 10:39
Går det på nåt sätt att koppla ihop Saabs DI system med Weber Marelli sprut?
Hade ju varit bra att slippa fördelaren.

/Martin

Cosworth Robban
2003-09-03, 21:15
tror inte det är möjligt med rtanke på att du måste ha DI boxen också utöver spolarna. Sen är det ju bosch grejer på saab och marelli på cosworth så det blir säkert billigare och enklare att byta styrsystem....

Fisher
2003-09-03, 21:20
Jo, jag förstår problemet men det hade varit kul med lite blandad teknik

therealpinto
2003-09-04, 06:17
Hej

Allt går, men man lär i så fall behöva använda en DI/APC-box från Saab (alltså en ganska tidig, där sprut/tändning var separerat).

Sedan får man då problemet att anpassa tändkurvan för Cossiemotorn - du lär behöva någon som kan bränna DI-chip - annars blir det knappast någon förbättring.

Dessutom - Saabs tändkassett måste modifieras för att passa Cossiemotorn - den är väl försedd med roliga oljekapslade spolar och så? Kanske inte den lättaste att ändra på.

/Gustaf

therealpinto
2003-09-04, 06:19
Hej

Allt går, men man lär i så fall behöva använda en DI/APC-box från Saab (alltså en ganska tidig, där sprut/tändning var separerat).

Sedan får man då problemet att anpassa tändkurvan för Cossiemotorn - du lär behöva någon som kan bränna DI-chip - annars blir det knappast någon förbättring.

Dessutom - Saabs tändkassett måste modifieras för att passa Cossiemotorn - den är väl försedd med roliga oljekapslade spolar och så? Kanske inte den lättaste att ändra på.

/Gustaf

olsson
2003-09-04, 20:55
Hör inte riktigt till tråden men måste bara skriva det ändå..

Bror min ,som är rätt haj på saabs apc system, kom på att det borde vara ganska lätt att koppla in ett apc system i min cossie.
var lite tveksam i början men han hade ett helt system liggandes med kablar o allt så jag gav med mig.
Kopplade först in knacksensorn (satte den på insugsrörets mittersta bult) magnetventil, + samt två jordkablar (en till styrboxen en till mg:n) varvtalskännare (på tändspolens minus kontakt) samt tryckkännare till slangen som går till dumpventilen.

Efter lite småjusteringar fungerade systemet bra, systemet kan känna spikningar, justera laddtrycket och det ger en jämnare laddkurva.

Bäst av allt var att ett helt system med styrbox, tryckkännare osv. kostade 500kr på skroten.