Visa fullständig version : Trasig hastighetsmätare scorpio
FORDEVER
2004-06-26, 10:26
Jag har en ford scorpio v6 -91 som är automatare och hastighetsmätaren är paj.
man ser att det rycker lite i mätaren och trippmätaren rör sig väldigt sakta framåt. den har ju elektriskt system och inte mekaniskt så jag vet inte riktigt vad det kan vara, ifall nånting är slitet eller ifall nått glappar?
nån som har haft liknande problem?
skicka alla svar ni kan komma på och skriv grundligt för det är snart dags för besiktning usch.
tack på förhand
/Henri
motorcraft
2004-06-26, 11:53
det är nog givaren som är trasig.. inte ovanligt
FORDEVER
2004-06-26, 20:03
det är nog givaren som är trasig.. inte ovanligt
jo det var det tidigare ägaren sa också.. vet du vilka årsmodeller man kan ta givaren ifrån och ifall man kan ta från manuella också?
finns det nån skrot i stockholmsområdet som har gott om givare?
FORDEVER
2004-06-26, 22:07
nu fattar jag ingenting...när jag tog loss givaren och snurrade på den med egen handkraft så sa min kompis att mätaren rörde på sig..ända upp till 50km/h och sen när jag stoppar tillbaka den så är det inget liv i den igen..konstigt!!!
ska fortsätta meka imorn och se om jag kommer fram till nått mer.
En titt på http://www.bildelsbasen.se visade att det finns 2 givare på Allbildelar i Huddinge 08-7469300
Min hastighetsmätare är också trasig och jag antar att det är givaren, jag har testat att byta hastighetssensorn från min "gamla" scorpio och det hjälpte inte. Mätaren rycker upp till 30 och sedan upp till 50, sen händer det inget mer.
Mitt problem är att jag inte lyckats hitta hastighetsgivaren :)
Den ska ju sitta på vänster sida om växellådan men var? I närheten av kick-downen eller? Sitter den liksom hastighetssensorn mer eller mindre dold under plåtarna i underredet? Kan man i så fall ta bort dessa på något smidigt sätt. När jag skulle ta bort hastighetssensorn från min gamla (som ska skrotas så snart jag fått ordning på den "nya" och tagit alla reservdelar jag behöver) orkade jag inte trängas utan klippte sönder plåten men det är väl knappast något bra alternativ på den som jag ska behålla :)
Har en 87 och en 88, båda automat...
MVH,
Tomas
FORDEVER
2004-06-27, 11:57
tja tomas..jag har en 91:a och jag antar att det var givaren jag hittade..den satt typ längst bak på växellådan (där växellådan var väldigt smal) på förarsidan har jag för mig och satt med en 10 bult.
tog lite halvmisslyckade bilder men men ... dom kanske kan vara till nån hjälp för dig.
http://www.henri.illusiondreams.com/temp/DSCF0237.JPG
http://www.henri.illusiondreams.com/temp/DSCF0239.JPG
jag var tvungen att klippa lite i underredet för att få loss den.. orkade inte skruva loss allting.
Scorpio88
2004-06-27, 12:44
hade exakt samma problem i vintras går inte alls sen upp till 30 sen så rycker den sjukt snabbt upp till 50... var så hela vintern ibland fungerade den inte alls... men nu när det inte är så kallt är den problemfri... ingen aning vad det kunde ha varit..
MVH
tja tomas..jag har en 91:a och jag antar att det var givaren jag hittade..den satt typ längst bak på växellådan (där växellådan var väldigt smal) på förarsidan har jag för mig och satt med en 10 bult.
tog lite halvmisslyckade bilder men men ... dom kanske kan vara till nån hjälp för dig.
http://www.henri.illusiondreams.com/temp/DSCF0237.JPG
http://www.henri.illusiondreams.com/temp/DSCF0239.JPG
jag var tvungen att klippa lite i underredet för att få loss den.. orkade inte skruva loss allting.
Ja, frågan är om det inte är hastighetssensorn du plockat bort? I varje fall är det så jag tolkar min reparationshandbok. Det är i varje fall den prylen som fanns på dina bilder som jag tagit från min "gamla" scorpio där hastighetsmätaren fungerat felfritt och satt i min "nya" scorpio och det blev ingen skillnad, den går fortfarande snabbt upp till 30, hoppar upp till 50 och sen ingenting.
Det finns inga bilder på sensorn i min bok men däremot en teckning av givaren och den såg inte likadan ut. Det enda som fanns markerat på bilder av underredet var dock sensorn och den satt typ som du beskriver det. Vid reparationsanvisningarna för givaren står det bara att den ska sitta på vänster sida av växellådan, såg i en annan tråd att någon tagit bort givaren och att den tydligen satt under en skyddsplåt så jag får väl gå ut och krypa under bilen och leta igen :)
Någon som kan reda ut det här noggrannare? Gärna en kort beskrivning av hur hela systemet fungerar. Är det typ så som namnen antyder att sensorn som sitter på vägen bak mot drivaxeln känner av hur snabbt man kör, att den via kablar skickar info till givaren som sitter bredvid växellådan och som i sin tur skickar infon vidare till hastighetsmätaren via kablar. Finns det några andra komponenter inblandade? Annars borde jag väl alltså nu ha uteslutit sensorn som felkälla och kan då jobba mig vidare och försöka kolla anslutningarna fram till givaren (om jag nu nånsin hittar den) och sedan vidare till hastighetsmätaren om det fortfarande inte ordnat sig?
Med tanke på det Scorpio88 skriver så borde det väl helt enkelt kunna vara glapp eller ärg i nån anslutning, problembilen har dessutom varit avställd ett tag...
FORDEVER
2004-06-27, 18:34
nu när jag snurrade på hjulet så var mätaren helt död..låg bara på botten och hackade lite..var inte ens i närheten av 20 km/h så jag tror att det blir en ny grej jag hade på bilden.
försökte skrapa bort så mycket avlagringar jag kunde från kontakten men det hjälpte inte nått....
Var det givaren eller sensorn jag hade skruvat loss...sensorn eller hur? sitter dom inte i samma paket då? kanske därför du inte hittar den?
ifall du har en reparationsbok kan du inte plåta eller scanna sidan som handlar om det här och skicka den till mig eller nått? skulle vara bra..
Har blivit snurrig av allt strul med det här, naturligtvis var det Hastighetsgivaren (http://w1.185.telia.com/~u18513859/Hastighetsgivare.jpg) både du och jag hade plockat ut :banghead:
Då är det alltså Hastighetssensorn (http://w1.185.telia.com/~u18513859/Hastighetssensor.jpg) jag inte hittar. Den ska finnas på DOHC insprutningsmotorer och V6-motorer med katalytisk avgasrening, vilket jag har fått för mig att jag har, även om jag just nu är alldeles för trött för ha någon koll på nånting. Om inte så är det ju iofs en bra förklaring till att jag inte hittar den :)
På en ford Scorpio 2.0i automat (antar att det är samma för 2.9i) ska den sitta typ där jag hittade givaren (därav begreppsförvirringen antar jag). Hastighetssensorns placering (http://w1.185.telia.com/~u18513859/Hastighetssensorns placering.jpg)
De bör ju i varje fall knappast vara en enhet eftersom de fått varsitt avsnitt i boken.
Just nu känns det som att det troligaste är att jag rört till det och att det helt enkelt bara finns givare på mina bilar och ingen sensor. Bytet av givaren hade ju ingen effekt så nu har jag plockat ut instrumentpanelen och tänkte ta en titt på hastighetsmätaren.
Hoppas du kan få någon rätsida på det här och kan tipsa mig sen!
FORDEVER
2004-06-28, 10:32
Jag tror att givare och sensor är i samma paket av vad jag kan lista ut från bilderna.
ska ringa ford nu och fråga lite..
ringde till kindwalls en ny givare kostar 1300 spänn fyfan vad dyrt
Ja, fast det verkar ju konstigt att ha 2 helt olika avsnitt på sensor respektive givare i boken, särskilt som det inte nämns något om sensorn i avsnittet om givaren och vice versa.
I varje fall så plockade jag ut hastighetsmätaren och blåste rent lite och sen satte jag bara tillbaka den och simsalabim så fungerade den perfekt :) Nåt glapp eller ärg antar jag... Nu fungerar iofs inte blinkersarna men det ska nog ordna sig har inte hunnit kolla på det :)
FORDEVER
2004-06-28, 12:50
okej det var bra...ska försöka få loss min hastighetsmätare och göra rent lite också var den svår att få loss?
Testade att plocka loss min hastighetsmätare och göra rent lite....ingen skillnad.
blir nog till att köpa en ny givare från skroten.
Scorpiomannen
2009-01-04, 10:59
Tjena jag har en ford scorpio, som har dålig kompression.
Är det topplockspackningen då? eller kan det vara nåt annat oxå, kan vara bra att veta innan man tar ner topparna?
Tacksam för svar
granadadr
2009-01-04, 11:06
Tjena jag har en ford scorpio, som har dålig kompression.
Är det topplockspackningen då? eller kan det vara nåt annat oxå, kan vara bra att veta innan man tar ner topparna?
Tacksam för svar
kan både vara kolvringarna,, och eller någon dålig ventil,, så dem inte är täta,, löttast kollar man det genom att hälla ner lite olja i cyl när man komptestar,, får man högre komp då, har jag för mig att det är ringarna,, men kan ha fel där :rolleyes: någon får gärna rätta mig om jag har fel :^o
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.