handdator

Visa fullständig version : "Samma" låda på granada mk1 och sierra v6?

Dr Hane
2004-07-16, 11:58
Hej.

Har en granada mk1 2,6v6 -74 som ska få ny låda.
Står nu i valet mellan mt-75 och type 9.
Det jag undrar är om type 9 lådan är en vidareutveckling av den fyrpetade lådan som satt i mk1 v6 och följdaktligen kommer passa i längd så att jag slipper greja med kardanaxeln.

TwoNiner
2004-07-16, 16:48
Tja jag har satt dit MT75 låda på min Granada visserligen en -84 men är ju Granada...Jag skulle ha valt Mt75 i ditt fall pga att typ 9 är såpass klen...Det vettigaste är då att korta kardan och dit med en MT75....Typ 9 lådan passar nog inte rakt av då du förmodligen har typ 5 i din granada....

therealpinto
2004-07-16, 17:27
Hej

...och jag skulle välja Typ 9. Enklare att skruva med och inte så klen som folk ofta tror ;-)

Fördelen med typ 9 är att du kan plocka växellådsbalk och kardan från en Granada 2.8 med typ 9, det är mycket mer bolt-on.

Upp till 200 hk och sansat vrid håller typ 9 bra, om den bara får lite olja emellanåt.

/Gustaf

Dr Hane
2004-07-16, 19:09
Ok, tack för synpunkterna!
Min första tanke var mt-75, men typ 9 verkar ju lättare.

Så bultmönstret är inte samma på typ 5 och 9 v6 (tyckte de såg så lika ut :banghead: )
Och längden på lådan skiljer sig också mellan typ 9 och 5?

Men över 200hk är alltså mt-75 att föredra.

TwoNiner
2004-07-17, 19:12
Jo bultmönstret ska vara samma om jag minns rätt...Men är nog bäst att använda MT75 om du ska ha över 200hk annars finns det ju Quafe sats till typ 9....Men kardan får du får nog ändra längden på kardan i velket fall som hälst

therealpinto
2004-07-17, 20:15
Hej

Bultmönstret mot motorn är ju samma på alla tyska V6:or. Kardanen måste som sagt med största sannolikhet bytas, men det finns en liten liten chans att det stämmer mot typ 9. I dubbelturbo-Caprin kör vi en Granada typ 5-låda och där verkar kardanen från en Capri med typ 9 passa...

Vad ska du ha för motorspec?

/Gustaf

Dr Hane
2004-07-18, 13:36
Ok, då har jag lite mer koll på de olika varianterna.
:)

Motor blir en 2,9 (ev överladdat) med mt-75 alt typ 9 låda.
Modifierad kardan från scorpio, slutväxel har jag inte klart för mig har xr4i, scorpio och granadan och välja på. Med överladdning är väl ingen av dom att föredra.

Ni kör väl 8tum ford i caprin? Vad är riktpriset på en sådan?

therealpinto
2004-07-18, 17:34
Hej

Okej...spännande bygge.

8-tumsaxlarna brukar kosta några tusenlappar, ska den sitta under en Granada blir det ju mer att bygga om dock. Å andra sidan kan man nog använda axeln från annat än Mustang II (den enda med rätt bultmönster och hyfsad bredd för Capri), så det är säkert lättare att hitta.

/Gustaf

Mikael S
2004-07-18, 19:00
Typ 9 passar direkt i med växellådsbalk, kardan och allt om du har en typ 5 (den med backen jämnte tvåan)

Är nästan helt säker på att typ 9 passar om du har den andra lådan som jag inte minns namnet på just nu (typ E?).

Mt-75 är helt klart svårast att få dit då du lär göra om kardanen samt växellådsbalken.