handdator

Visa fullständig version : Hjälp!! "Focus problem"

Jonas75
2004-08-27, 10:15
Jag har ett stort problem på min Focus -99 och det är att hastighetsmätaren slutar att fungera och att trippmätaren bara blir 5 sträck, även antispinnlampan börjar lysa, samt att bilens tomgång slutar att fungera.
När detta inträffar så tycker jag att bilen tappar lite ork och känns lite slö......snälla kan någon hjälpa mig???? //Jonas

janister
2004-08-27, 10:44
motor? Troligen hastighetssignalen som försvinner från hastgivaren, sitter på lådan...

TwoNiner
2004-08-27, 11:28
Testa att tas bort minusen på batterit i ca 10 minuter och sätt sedan dit igen.....Kan ev vara laddningfel också...

janister
2004-08-27, 12:09
tror inte på laddningsfel . alla symptom pekar på hastsignal bortfall

Jonas75
2004-08-27, 13:53
Jag tror inte att det är något laddningsfel snarare hastsignal bortfall, men varför tappar bilen i så fall ork och varför börjar då antispinnlampan lysa........när detta inträffar så håller det bara i sig i några minuter och sen blir bilen som vanlig igen, ford här i Örebro kan inte heller hitta något fel.
Jag har även varit i kontakt med andra på ett annat forum som har samma problem och ford verksatden har bytt massor med grejer utan resultat, dom på verkstäderna är bara ett enda stort frågetecken! En del säger att det är jordfel.....jag har kollat alla jordpunkter som finns i hela bilen utan resultat, andra säger att det är en ABS-sensor......jag blir inte klok´på detta så snälla den som kan hjälp mig!

//Jonas

Lefracuss
2004-08-28, 09:05
Låter ganska troligt att det är hastighetsgivaren. Jag har för mig att datorn använder den signalen i någon del av bränsleberäkningen och det kan vara därför den känns slö.

janister
2004-08-30, 06:25
Jo signalen används för beräkning av bränslet,om fordverkstaden e lite flink så kopplar de upp wds:en på den och kör lite datalog så hittar de garanterat felet :-)

Staffan
2008-04-17, 12:15
Hittade ni lösningen på detta problem?

Jag har själv en Focus 99/00 med exakt samma problem....

Staffe
2008-04-25, 16:14
brukar vara VSS givaren

klimpan
2008-05-06, 13:33
vi hadde problem me att hastighetsmätaren fungerade ibland. ibland inte då va det givaren som va kass. men ingen antispin lampa eller nått sånt dök aldrig upp.