Visa fullständig version : "Keller" - Ford Probe 2,2 Turbo -92
Modell: Ford Probe GT -92
OMBYGGNAD PÅGÅR!!
Chip, pysventil och dump monterat!
Motor:
F2T, 2,2L SOHC 12v Turbo, K&N Open-Air, lackade värmesköldar och ventilkåpa.
2,5" Downpipe och 2,5" fullflödes race catalysator,
Simons Sportsystem 2,5'' Cat-back, MSD Blaster 2 High Vibration coil, Magnecor KV85 tändkablar, NGK ZFR 6 F11, Bortkopplad EGR,
bortplockad AC (14kg). Bailey DV26 EVO, Probinator Chip, pysventil och 1bar (14Psi) laddtryck.
Transmission:
MTX 5 växlad
Effekt & Vridmoment:
147hk @ 4300 rpm och 258 Nm @ 3500 rpm
Prestanda:
0-100km/h på 7,3 sec. 402m på 15,6 sec fabriksuppgift!!
Toppfart fabrik/uppmätad: 210/240+ km/h
Fälgar:
ACE Monaco 7,5x18''
Däck:
Toyo Proxes T1R 215x35x18
Hjulupphängningar:
Orignal, Ställbar inneifrån kupén.
Bromsar:
Blackdiamond GD 12 skivor runtom, Blackdiamond Belägg (fram)
Styling, custom:
Mondeo blinkers, USA blinkers fram, egen gjort läpp ihopgjuten med den moddade fronten. GTI antenn, Realcar Blackpanel laddtrycks & oljetempsmätare, egentillverkad mätarhållare, Sparco Techno växelspaksknopp, Sparco Bälteskuddar, Cobra Monaco race stolar.
Sony Ericsson HCB 700 Handsfree
Billjud:
Huvudenhet: Pioneer DEH P6800 MP
Slutsteg: N/A
Framsystem: Infinity Reference 6.5 Kit
Bas: N/A
Koncept:
Gatbil!
Övrigt:
Tack till:
Benny & Johan (KNR Racing), Pean Sweden AB, Racingmazda.com, BRL Electronics Malmö, TG Racing, ÅBR Motorsport, Autotech Malmö
Bilder på: http://www.cardomain.com/ride/2065454
Mitt nya 2,5'' Catback avgas. Kommer snart att få sällskap av en 2,5'' Downpipe och en race cat i samma dimension.
http://user.tninet.se/~vwt985u/P1090060small.jpg
Sportigt med GTI antenn, fick slopa spolaren bak bara men den används ändå aldrig...
http://user.tninet.se/~vwt985u/P1090055small.jpg
Ny instrumentbelysningen.
http://user.tninet.se/~vwt985u/panel_n.jpg
Nya skivor, tack till Per Stacke på Pean Sweden AB
Kommer likadana bak också.
http://user.tninet.se/~vwt985u/discpads.jpg
http://user.tninet.se/~vwt985u/gd12.jpg
Min nya mätarhållare. Egen tillverkad och specifikt gjord till Proben.
http://user.tninet.se/~vwt985u/P2220010.jpg
http://user.tninet.se/~vwt985u/P2220013.jpg
Valvoline83
2005-02-26, 14:56
värkar ju gå bra där simon!
går inte lika bra för mig!!! mycket att göra nu!
har lixom inte tid med 2 bilar :(
jo det gå relativt framåt. e av med lite delar över atlanten bara.. :(
ne det e dyrt med två bilar, speciellt när man vill modda båda
Fick min downpipe från USA !! Det gick iten fort men det skyller jag på Svenska Tullverket samt Posten!!
Den e blank å fin iaf. Beställde även en fullflödes race katt också. E kanske ingen djurvän men det kan man iten säga att dom e som kör utan katt då! (utan bra miljö överlever inga djur = ej djurvän) :) :D
Väntar nu bara på en MSD tändspole sen ska llt på. Slutdatum är i April för hoppningsvis!
Papillon
2005-03-15, 18:14
ser fint ut! benan får kanske passa sig i sommar, du har ju aerodynamiken på din sida ;) :D
AffeAlien
2005-03-15, 19:03
Så länge han inte fällerupp lysena ja :D
Nä men jag tycker det är roligt att nån bygger nått vettigt av en probe. Har en polare som ägde en men han bondtrimmade bara den sen for toppackningen hela tiden. Hört att det ska vara ett vanligt problem på Probe GT stämmer det?
Därför jag kopplade om dimljusen ;)
Har hört det med men dom i USA kör utan större problem.
ser fint ut! benan får kanske passa sig i sommar, du har ju aerodynamiken på din sida ;) :D
Skojar du med mig...!? :p Där saknas 40 hk bara..
Dom där 1400kg gör nog sitt oxå... Men när chipet åker i så kanske! Med tanke på att den går som ett svin redan nu så!
hehe turbo pållar mot sugisar.. vi får se. Ska göra komptest först inna chippet kommer på (vilket bara ändrar tändkurvorna och tar väck fuelcut, laddet får man ställa manuellt). Kan lova dig att åker chippet i å ja laddar 14psi så har ja ca 200hk på hjulen! Har ju visat dig bromspapper från US, och det var bara avgas å filter + chip å 14Psi :D
Papillon
2005-03-16, 12:17
Skojar du med mig...!? :p Där saknas 40 hk bara..
Dom där 1400kg gör nog sitt oxå... Men när chipet åker i så kanske! Med tanke på att den går som ett svin redan nu så!
hehe jo jag syftade på när han har chipet i :) simons bil går bra men det vart ändå "lite" skillnad gentemot din efter åkturen häromdagen :cool: *drool*
Valvoline83
2005-03-29, 08:38
ser najs ut som fan... vart fick du tag i d där chippet d talas om???
enda som sakna nu..
har tagit ut min nu efter vinterns lilla renovering...
nu hänger man i alla fall på saab 9000 cse 2,3turbo..
så nu börjar den närma sig 200hk i alla fall:P
Chip kommer iten beställas på nån månad iaf. men nu i april så åker allt avgaset ner.
Bilder från downpipe och katt bytet!
http://user.tninet.se/~vwt985u/P4090005_small.jpg
http://user.tninet.se/~vwt985u/P4090006_small.jpg
http://user.tninet.se/~vwt985u/P4110007_small.jpg
http://user.tninet.se/~vwt985u/P4110008_small.jpg
http://user.tninet.se/~vwt985u/P4110009_small.jpg
http://user.tninet.se/~vwt985u/P4110012_small.jpg
http://user.tninet.se/~vwt985u/P4110015_small.jpg
Speed_freak
2005-04-12, 20:47
är det schysst sound i kärran nu? :D
Ser nice ut...Jag vill ha grop i mitt garage :banghead:
Jodå där e schysst drag :D kör dock orginal ladd men där e betydligt bättre respons och tryck efter växling.
Ussi: den gropen har jag haft mycket nytta av
Vad gav du för katten och var köpte du den?
Köpte den tillsammans med downpipen. den e en universalkat frånbörjan men anpassad till proben. katten kostade 140$ och dp 199$
fetprobe
2005-04-14, 19:17
tjaba! tuffa grejer du har fått ;) tänkte bara fråga e det inte billigare att beställa en race katt från sverige? eller får man bättre effekt av den du har köpt?
dom kattar som finns är universal (utan flänsar) och kostar runt 1500-2000kr. Min kostade 140$ vilket är ca 980kr MED flänsar och anpassad till proben. :)
Konstigt nog lät den inte mer.. varke i eller utanför.. Men där e fin punch vid växlingar! :)
låter faktiskt lite mer i frå motorrummet upptäckte jag i går. tyckte det läckte i går också när jag backade in den över gropen. kan vara hör-villa bara.. ska kolla i dag efter jobb.
Punch - oh yes! där e go respons när man går ner i riktigt låga hastigheter i 2:an. saknar bara en MSD spole sen är "motor" delen fixad. Chip å MBC kommer inte i förräns i slutet av året eventuellt. Nu satsar jag pengarna på väghållning. (främst däck)
fetprobe
2005-04-23, 03:28
dom kattar som finns är universal (utan flänsar) och kostar runt 1500-2000kr. Min kostade 140$ vilket är ca 980kr MED flänsar och anpassad till proben. :)
men e det med frackt eller utan? frackten kan va skit dyr annars.
men e det med frackt eller utan? frackten kan va skit dyr annars.
betalade ca 30$ i frakt för downpipe och en race cat
Valvoline83
2005-04-25, 09:31
har också lagt ner förmycket tid på motorn nu! så nu blir d väghålning för hela slanten!
4st koni dämpare
3.5cm sänkningsats från jamex beställt från stötdämparverkstan..
kommer från holland om 3 veckor:P
sen måste man ju ha nya däck i fram i alla fall!
helt slut!:D
Din jävel!! :D :D
Nä jag ahr lagt mitt på motorn för i år! (förutom en msd spole), nästa steg är Eibach fjädrar alt. H&R samt gula koni runt om + fjäderbensstag fram & bak. vill itne ha en sänksats som sänker för mycket. H&R sänker 30mm.
Valvoline83
2005-04-26, 07:38
Din jävel!! :D :D
Nä jag ahr lagt mitt på motorn för i år! (förutom en msd spole), nästa steg är Eibach fjädrar alt. H&R samt gula koni runt om + fjäderbensstag fram & bak. vill itne ha en sänksats som sänker för mycket. H&R sänker 30mm.
var fan får du tag på fjäderbensstagen?????
har letat som fan efter dom!
hemlis :D
tips.. www.awrracing.com
bak har Probesport men jag ska tillverka mitt själv.
Valvoline83
2005-05-04, 08:38
hemlis :D
tips.. www.awrracing.com
bak har Probesport men jag ska tillverka mitt själv.
danke shön bitte mannen
Probe_GT
2005-05-04, 15:12
Schysst Kärra!
Du har möjligt vis inte någon "mall" kvar på dom där mätarhållarna?
Jävligt intresserad av dem!
Tjena!
Ne, har ingen mall alls. Har som visat byggt på en a-stolpe och plastat ihop allt. Håller på att bygga en ny dock så jag kan kanske skicka upp den gamla till dig om du vill gjuta av den?
Probe_GT
2005-05-08, 14:53
Ok! Det vore intressant.
Valvoline83
2005-05-09, 16:31
Tjena!
Ne, har ingen mall alls. Har som visat byggt på en a-stolpe och plastat ihop allt. Håller på att bygga en ny dock så jag kan kanske skicka upp den gamla till dig om du vill gjuta av den?
köper gärna den gamla av dig för en fin slant!
orkar inte bygga själv:P
köper gärna den gamla av dig för en fin slant!
orkar inte bygga själv:P
Kanske ska ha en liten budgivning här ;)
Har inte gjort färdigt den nya än men den ska väl bli färdig efter helgen hoppas jag. Har dock en del annat som ska smackas in i bilen....
Kan säga så mycket som att det kommer bli en "demo-bil" hos BRL Electronics Malmö. Kommer köra Lightning Audio prylar i bilen. Det är inget sponsrat bygge av BRL Electronics utan en intern grej vi har på jobb. Jag ville ha nytt full-system i bilen och då det redan är en som kör Rockford Fosgate så ville jag ha ett annat märke, då vi är ÅF för Rockford Fosgate. Det blev Lightning Audio rakt igenom. Så ska vi se hur bra ljud det blir! En annan stor orsak till att det blev L-A är för att dom är dom enda som kan erbjuda en 4x6 koaxial högtalare. Jag vill ju ha allt monterat i orginal hålen och 6x9 får inte plats (utan en massa modd).
Valvoline83
2005-05-28, 21:37
Kanske ska ha en liten budgivning här ;)
Har inte gjort färdigt den nya än men den ska väl bli färdig efter helgen hoppas jag. Har dock en del annat som ska smackas in i bilen....
Kan säga så mycket som att det kommer bli en "demo-bil" hos BRL Electronics Malmö. Kommer köra Lightning Audio prylar i bilen. Det är inget sponsrat bygge av BRL Electronics utan en intern grej vi har på jobb. Jag ville ha nytt full-system i bilen och då det redan är en som kör Rockford Fosgate så ville jag ha ett annat märke, då vi är ÅF för Rockford Fosgate. Det blev Lightning Audio rakt igenom. Så ska vi se hur bra ljud det blir! En annan stor orsak till att det blev L-A är för att dom är dom enda som kan erbjuda en 4x6 koaxial högtalare. Jag vill ju ha allt monterat i orginal hålen och 6x9 får inte plats (utan en massa modd).
jag kör pioneer rakt igenom!
2st 3x10" och 2st 8"
2st 6,5" i fram.
sen så ska jag bygga om innanför panelerna i bak så man får in nått annant där! men d ska vara pioneer!
har alltid kört d och d e d enda som har fylt mina krav! om man använder dom bra serierna dvs!
:P
och nu har jag ska jag beställa kjolpatketet prån www.audioonwheels.com
eller inte till -92 lite ihop plock som ska passas in när d kommer hem!
ush vilken dyr frakt kostade mer än vad kittet gjorde!
News update:
Har byggt färdigt mitt ljudbygge och nu sitter allt i. Förutom det dubbla framsystemet som får vänta tills i vinter.
(Bilder kommer)
Min lille Probe e ute å rullar igen efter mindre missöden med IC slangar. Blev tvungen att beställa en helt ny slang från Ford. Otroligt nog gick den att få tag på! Tack Jan på Hedbergsbil i Trelleborg för att du ställde upp och hjälpte till!!
rs turbo
2005-07-22, 18:41
Den har man åkt i :)
Tackar för åkturen Keller :D
Sjyst Mazda ;) Är det samma topp på dom där som på en 626 12V ??
Jao det e nästan samma. sitter extra kylkanaler i turbo toppen.
Ja, lite nya bilder på min Mazda/Ford :D
En sänkning är på väg...
Lite bilder på ljudbygget som ska antingen kläs eller rivas igen... :) :rolleyes:
Kommer bli (troligen) dubbla 10or istället.
Diskant fästena i backspegelplattan är egentillverkade och passar som handsken. Mätarhållaren ska göras om igen då färgen blev fel.
Motorrummet: Har fått tillbaka mina Magnecor kablar igen (tack TG) som har fått sällskap av en MSD Blaster 2 spole (tack igen TG).
Bromsar runt om är Blackdiamond slitades skivor med Blackdiamond belägg fram (tack PEAN Sweden). Är skit nöjd med bromsarna och rekommenderar dom! Dom dammar när man ligger på men det e lätt att spola av det, det blir itne ingrott även om man väntar en vecka..
SEr tjusigt ut Simon. Var det nåt vajsing på dina kabla när du fick dom eller?
Tackar :D
nja, tog av mina kablar innan bilen hade svalnat ordentligt samt att enligt Magnecor så ska man ta av kablen så långt ner som möjligt. Där kommer inte jag åt med händerna vilekt resulterade i att 2 kablar släppte så hylsan satt kvar över stiften :Odd:
Men det var en billig reperation och snabb service, Det var frakten som tog kål på grejerna.. 420kr inkl lagning frakt till & från england samt PF från TG till mig.
Ok.. ljud ombyggnad version.. öhm.. 5 eller nått... :D
Nu med en 10'' bas istället!
Varje dag jag kör på jobb har jag min handsfree till telefonen och lyssna rpå musik via mobilen :)
Varför? jo för där sitter inte en ljud pinal kvar i bilen!! Total sound remake!!
Såja.. som många har sett så har jag införskaffat en liten Mondeo som brukis.
Så detta har hänt med Proben:
* Utriven inredning
* Omdragna högtalarkablar och lågnivå kablar
* Galler till dörrhögtalarna
ja du simon du måste ha för mkt tid över
men du får nog skruva fram p-skivan så du inte får böter för det ser uat att du blir parkerad där ett tag framöver ;)
Papillon
2005-09-09, 21:52
ser ut som om din golvmatta behöver kemas ;)
skruva inte isär den för mycke nu, du ska få ihop det med :D
Jo mattan var inte fin under stolarna :Odd:
där var blött på en dämpmatta också. Läcker in vatten nånstan, eller som sitte ri sen innan kanske?
Ha! Ni pratar med en som har skruvat isär en Probe Gen 1 så många gånger nu att jag kan göra det i sömnen ;)
Lars_Turbo
2005-09-10, 11:10
Tja!
behöll du gjutjärnsböjen (90gradaren) som sitter på turbon när du bytte DP?
Mvh/ Steven
Ja tyvärr :Odd: ska försöka göra ett eget Lambdahus sen. SKa bar aha tag i någon som kan laserskära :D
Den där böjen är rätt så restriktiv!
rs turbo
2005-09-10, 21:44
Hmm??? undra om jag inte såg en laser i en hörna på jobbet?? ;) :D
Ja tyvärr :Odd: ska försöka göra ett eget Lambdahus sen. SKa bar aha tag i någon som kan laserskära :D
Den där böjen är rätt så restriktiv!
Hmm??? undra om jag inte såg en laser i en hörna på jobbet?? ;) :D
Janne, my friend ;)
Ska plocka av huset nån da så man kan göra en mall
rs turbo
2005-09-10, 22:20
Hahahah då får du allt va en snäll påg :)
Janne, my friend ;)
Ska plocka av huset nån da så man kan göra en mall
Hahahah då får du allt va en snäll påg :)
va? e inte jag alltid det?? :rolleyes:
Förresten, hur blev det med högtalare till din skorv?
kul o se lite vad det är du gör med din bil efter som jag inte gjorde det på geleråsen. mvh :D
tjena wiggan!
Trevlig att du skriver i min lilla tråd.. Nja där var inte så mycket att se då ;) den var ju full med bagage då :Odd:
Nu kommer här lite fler bilder från dagens händelser!
I dag har jag gjort följande:
* Dragit 2 st nya lågnivå kablar
* Separat 2.5mm2 Remote kabel
* Skruvat tillbaka inredning bak
* Gjort färdigt slutstegsracket och dragit strömkabel. Notera passformen på slutstegsracket ;)
-----------------------------------------------------------------------
Vad som återstår att göra:
* Skruva dit basen
* Montera plexiglas och belysning
* Montera steget
* Koppla in kablar
* Lägga nytt golv i bagaget + matta
* Koppla in till stereo
* Skaffa en stereo... :rolleyes:
_
"Stickan"
2005-09-11, 20:04
2 thumbs up...
hmm ja som alla andra gånger när jag ska göra färdigt så får jag nya ideér.
Bak ska det byggas om igen :) Mer plastning och lite färg :D
Motordelar som ska bytas:
* Eget lambdahus (kanske)
* Thermo-packningar
* MBC
* Zombie SS chip
* Toppackning (kanske)
* Grenrörspackningar (kanske och isåfall nya pinnbultar med)
* Nya tryckare
--------------------------------------
Chassi mässigt:
* Gula Koni & H&R fjädrar
* Polyurethan bussningar
* Lower tie-bar
* Fjäderbensstag fram och bak
----------------------------------------
Interiört:
* Sparco stolar & ev 4-p bälte
* Sony CDX F7750
* Plasta om bagaget
* kanske in med 5.25orna i dörrarna fram...
så ser det ut änslänge. Behöver bara ha tag i lite isolering så jag kan isolera det ena garaget. Prioritet är iprincip så som listan ser ut. Ska fokusera på motorn till att börja med.
Lars_Turbo
2005-10-23, 15:17
Ser ut som en fin setup inför 2006, speciellt "armbågen", och Zombie-chippet! Ska tydligen vara bra grejor. Thermopackningarna minns jag också att jag sneglade på när jag hade en PGT, plockar ner insugstempen rätt rejält!
Köra med orginal turbo? Koppling?
Mvh/ Steven
Hej du!Jo jag har också hört både om "armbågen" och chippet. Har spånat länge på det.
Packningarna bytade en polare på sin PGT. Blev en grym skillnad.
Tanken är att se hur mycket jag kan plockat ut med original turbo. Där e dom i USA som kör runt 20Psi med originalaren. så mycket ska dock inte jag ladda...
Målet är iaf 190hk, som dom plockar i US.
Kör nog på original kopplingen till att börja med iaf.
Lars_Turbo
2005-10-23, 21:11
Ok, tycker det låter riktigt bra! Det är inga dumma bilar detta, roligt med lite udda framhjulskraffsare! Den känns fan lite amerikans ändå tyckte jag :D
Kanske får se den LIVE på nån ford-träff eller liknande framöver!
Over and out! /Steven
Hehe jo lite US känsla är där faktiskt.
Udda grävlig, oh yes! :D
Kan garantera att du får se den live !!
Efter lååångt uppehåll med Proben så har jag äntligen erövrat tillbaka garaget från farsan och börjat med att riva Proben.
Det som är under konstruktion just nu är:
* ny mätarhållare (ja igen...)
* Koppla om regskyltbelysningen så att den är som den SKA vara. Inte som Ford Europa tyckte det var snyggt med två jävla lampor mitt i stötfångaren..
* Lägga igen hålen efter Ford märket och Probe loggan.
* Koppla om tillbaka till US blinkers igen.
* Plocka av stötisen bak för lite modd..
* Koppla bort dimljus bak.
Nästa etapp är dämpare och fjädrar (kommer även byta krängningshämmar länkar/stag/bussningar. Främre fjäderbensstag ska inskaffas och ev. konvertering till vanliga bälten.
Bilder: se nedan...
"Stickan"
2006-01-21, 22:23
som ja sa ser fint ut,tappa nu ente lusten,titta isånafall på min bild så får du tillbax orken lite till ;)
Papillon
2006-01-22, 05:23
gött att du kommit igång igen! skaffar du värme i garaget så kanske man kommer öve nån gång :) bara det inte är som hos benan där man fryser tårna av sig..
Lars_Turbo
2006-01-22, 11:26
Sådär ja! Kommer nog bli fint! Minns själv hur det var, nära på att bli knockad varje gång man skulle ut ur bilen av den där bältesbetjänten ;)
Mvh/ Steven
Johan: Benny frågade om vi skulle skrammla ihop till en värmefläkt :) Så länge porten e stäng så går det bra att jobba i mitt garage.
Jag måste rensa lite i garaget då där e för mycket skit nu.
Lars_Turbo: hehe gillar faktiskt mina el-bälten, tillskillnad från många andra :) Fast jag kan hålla med om att passagerar sidan e läskig...
Tänkte konvertera till vanliga så jag kan ta väck elmotorerna till bältena. Där finns uttag bakom panelerna till vanliga bälten. Det bör passa från en vanlig 626:a.
Mr Insane
2006-01-26, 11:44
Bild på mina nya mätare!
ser nästan ut som såna jag ska inhandla :) fast de står inte den där fula relacar texten på ;)
Lars_Turbo
2006-01-26, 12:05
Rökmätare? det var något nytt :P
Fina mätare, kommer sitta som en smäck i a-stolpen.
Hade mina mätare där i min Supra, (ladd, lambda) men det tänker jag inte ha i Cossien. Tycker faktiskt dom är lite ivägen där, skymmer sikten lite, samt att nattetid så var det störande som fanken, speciellt med en blinkande a/f-mätare :)
Mvh/ Steven
ser nästan ut som såna jag ska inhandla :) fast de står inte den där fula relacar texten på ;)
vadådå.. får ju göra lite reklam för jobbets vägnar.. ;)
Rökmätare? det var något nytt :P
hehe ja typ..
a/f kan ju vara något irriterande att ha där
Mr Insane
2006-01-26, 19:32
hehe ja skulle va de då :)
Lite fler bilder! har lyckats få av stötfångaren bak! Krävdes lite massekrering av diverse plastclips men nu är den av och diffuserbygget kan börja!!
Passade på att dra av fronten, då den också ska lackas. Samt att jag ska koppla om mina blinkers igen..
Skaffa bättre belysing simon så man ser vad det ska vara där :P
men trevligt att det går framåt för dig, bygg bara det ordenligt så du inte får för dig att bygga om dirket när det börjar bli färdigt som du brukar göra
hittat ngn som ska lacka än??
Skaffa bättre belysing simon så man ser vad det ska vara där :P
men trevligt att det går framåt för dig, bygg bara det ordenligt så du inte får för dig att bygga om dirket när det börjar bli färdigt som du brukar göra
hittat ngn som ska lacka än??
bah.. ett par lysrör har pajat. ska ge mig på att byta dom när bilen går att rulla ut.
Bygger alltid ordentligt! Bygger om pga att jag aldrig e nöjd. Ett bygge blir aldrig färdigt, det går alltid att förfina!
Ja Simon, dette er norrbaggen som ønsker deg lykke til med din probe gt! Jeg gleder meg og se den klar til sommeren, akuratt nå ser den voldtagen ut, og du skulle brukt mer tid ute i garasjet for og få den ferdig, uansett om det er kaldt eller iikke.. Den er verdt det ;) Jeg bruker 2 kupe varmere i mitt garasje, tills sikkringen går hehe.. så etter det må jeg holde meg til en, så du kan låne den andre.. bah.. Se til og bli klar nu jævlar... Forhåpentligvis får vi sett den på Rudskogen til sommeren? :starter:
F2T power!!! *drool*
Hei Niclas!
Jag ska iaf inte tynga ner bilen med en massa stereo som vissa andra ;)
Du har ju lovat att bli betalande medlem så då får du ju komma på FMCS banträffar!
Rudskogen tror jeg ikke att jeg dyker upp på.
ang. din signatur: YOU WISH!!! :p
Ny bild igen!
Mätarhållaren provmonterad med mätare i och har blivit plastad 1 lager till.
Har även slitit loss dimljuset bak... :rolleyes:
Har tagit lite fler bilder på mitt bygge.
1. hmm ska inte här sitta ett dimljus??
2. Här e det!!
3. Breda däck har jag iaf :)
4. Utan stötis..
5. Bagaget.. ska bli fullt med en massa annat sen.
Fler...
1. Mina nya mätare ligger väntar... Vet inte riktigt hur mittkonsolen kommer att se ut men den som lever får se...
2. Mätarhållaren efter 3 lager plast, 2 lager glasfiber matta/väv och ett lager spackel...
Lite fler projektbilder.
Började i dag med frontläppen och diffusern. Det var faktiskt krångligare än vad jag trodde med diffusern. Sitter ju en sån massa skit i vägen :)
Till råga på allt så ska jag itne ha den ljuddämparen som sitter på nu utan en japs-dämpare (ja det e ju en japanare :) )
Får lite tips från min coach ex-knasgas... och ja, vinklen e helt fel men kunde inte sätta den rakare utan att kapa i stötisen, vilket jag har gjort nu. :)
"Stickan"
2006-02-12, 20:14
ser bra ut...kämpa på!
Papillon
2006-02-12, 20:14
mätarhållaren ser riktigt bra ut! bakdelen har du lite kvar å jobba på ser jag =)
Började med fronten i dag. Mitten partiet vet jag hur det ska se ut. sidorna är lite knepigare...
Bakkjolen/diffusern vet jag inte hur jag ska göra.. :weeping: En sak är iaf säker, ljuddämparen är i vägen!!
Skruvlös
2006-02-17, 19:03
föredömligt... fortsätt.. =)
Projekt update:
Det blir nog ingen diffuser. inte nu iaf. Blir bara en lättare moddning av bakdelen. Har varken tid eller ork till att kapa bort reservhjulbaljan samt ljuddämpare.
Mätarhållaren är förlängd med ca 4cm...
Batterihållaren är uppskissad (mått) och fronten är påbörjad.
Batterihållaren är nästan klar. ska bara skruva fast den i golvet samt fixa en överliggare som håller kvar batteriet.
Blir väl ett par lager färg också..
Ser bra ut Keller! själv väntar jag på delar från RealCar/Micro/Birba Racing
Tackar!
Vad har du nu beställt då? :D
Håppas alt går bra med dig og proben! Ser du har mistet proppene til hjul-brønnen? Selv så har jeg mistet 1, hehe :rolleyes: vet du om det går ann og kjøpes kanskje?
Ellers så är alt bra med min og jeg tenker på og få ny håndbrekk wire for den gamle er litt rustig og har hengt seg opp ellernoe.. Leste litt om smøre den inn med olje, så skal sjekke det opp i haynes først, forhåpentligvis er det :starter: etter den er reparert.
Og den har fått ny girkasse olje:D på tide at du også bytter din :p Speedo gearet sitter som F**** have fun :banghead:
Jeg savner bildene av downpipe og resten av eksos byttet! :(
Ellers keep up the good work.. :D
Tackar!
Vad har du nu beställt då? :D
massa grejs :D
Håppas alt går bra med dig og proben! Ser du har mistet proppene til hjul-brønnen? Selv så har jeg mistet 1, hehe :rolleyes: vet du om det går ann og kjøpes kanskje?
Ellers så är alt bra med min og jeg tenker på og få ny håndbrekk wire for den gamle er litt rustig og har hengt seg opp ellernoe.. Leste litt om smøre den inn med olje, så skal sjekke det opp i haynes først, forhåpentligvis er det :starter: etter den er reparert.
Og den har fått ny girkasse olje:D på tide at du også bytter din :p Speedo gearet sitter som F**** have fun :banghead:
Jeg savner bildene av downpipe og resten av eksos byttet! :(
Ellers keep up the good work.. :D
Dom där propparna har jag tagit ut då det samlades vatten i reservhjulsbrunnen. sen har jag inte orkat sätta tillbaka dom :p
Vxllåds olja byter jag nog iten själv :)
Ska ladda upp dom bilderna igen. Finns annars på min cardomainsida.
massa grejs :D
please do tell :D
please do tell :D
avgassystem/katalysator/powerflex bussningar till avgassystemet :p + realcar ordern, står på min projekt sida
Lars_Turbo
2006-03-09, 11:43
Har för mig jag fick fylla på vxllådsolja genom hastighetsmätarkabeln , nu vet ni :)
Jobba på!
Mvh/ Steven
Steven: jo precis man får skruva loss vajern där den går ner i lådan. Ingen större fara men där e nån andra prylar som ska göra som jag inte har verktyg till. Då kan jag likagärna få bytat oljan när bilen ändå ska upp på lyften.
Förresten, bilder på nya leksaker till Proben!! Tack Jesper på ÅBR Motorsport!!
avgassystem/katalysator/powerflex bussningar till avgassystemet :p + realcar ordern, står på min projekt sida
ojojoj. vad blir det för avgassystem då??
ojojoj. vad blir det för avgassystem då??
2,5" Scorpion Rostfritt (Twin Exit 3")
Steven: jo precis man får skruva loss vajern där den går ner i lådan. Ingen större fara men där e nån andra prylar som ska göra som jag inte har verktyg till. Då kan jag likagärna få bytat oljan när bilen ändå ska upp på lyften.
Altså, det er mycke enklare och gjöra jobbet från motor rummet och ner... men du måste ju skruva loss botten pluggen endå.... men jeg provade båda.. enklare og skruva loss och fylla på från ovan..:) bruk en lång trakt ned bara:) är lite trångt men det går bra.
Steven, har du sett en rød Probe GT med norska skilter på i Skara? :D
Altså, det er mycke enklare och gjöra jobbet från motor rummet och ner... men du måste ju skruva loss botten pluggen endå.... men jeg provade båda.. enklare og skruva loss och fylla på från ovan..:) bruk en lång trakt ned bara:) är lite trångt men det går bra.
Jo jag vet, det e så man fyller på lådan! Som jag skrev i mitt inlägg ovan,
Steven: jo precis man får skruva loss vajern där den går ner i lådanMen för att tömma oljan så får du ta loss pluggen!
Lars_Turbo
2006-03-11, 10:39
Hmm, nepps. I Skara rullar bara 2st svarta vad jag sett, min gamla och en till som samma ägare köpt. Den kanske tittar fram framöver, vem vet :)
Mvh/ Steven
Jasså du har probe du oxo :starter: Du får holde utkikk til sommaren, då kommer jeg nedåt med min igjen :D Tror faktisk jeg så en svart sist jeg var der og besøkte familjen..
Lars_Turbo
2006-03-11, 18:12
hehe, nej jag kör Sierra Cossie nu, ägde en Probe GT för ca 2år sen! Men den rullar fortfarande i Skara, så det kanske var den du såg :D
Håller utkik runt Focus i Skara efter en Probe i sommar ;)
Mvh/ Steven
:D oki :D
Jah, Simon händer det något her snart!? Jag går och ventar i spenning :nxsmile:
I dag fick Probe se solljus för första gången på länge!
Provmonterade även mina stolar.. tyvärr måste det bli seriös modifiering av underredena.
Lite bilder iaf.
Papillon
2006-04-13, 22:46
ser bra ut simon! bra att den är ute, då kan jag komma i helgen och pula lite med bruksbilen va :D
du får snart fixa sänkningen på jeepen
kan ju inte köra runt med en suv detta året :P
e ju att du fått ut den så den får se lite ljus inte ett mörkt garage bara
Blä.. det e nu när motorn är urplockad för trimning.. eller inte hehe
Ska ha sänkning men lite motor arbeten först bara..
Lars_Turbo
2006-04-15, 11:08
men lite motor arbeten först bara..
Vad ska göras ? :)
Mvh/ Steven
Probinator chip å MBC till att börja med. Byta ventiltryckare också.. Blir värre grejer sen ;)
Lars_Turbo
2006-04-15, 15:14
Vad blir det för värre grejor? :)
Finns det någon trimpotential i den spisen eller (F2T)? Vet att då jag körde Probe, så var det populärt med att turbokonvertera "FE3":an (sitter i mazda 626, 2,0 16V).
Mvh/ Steven
Till att börja med så e det Probinator chippet som sagt (stortsett samma som Zombie SS men jag får schysstare pris).
Jo FE3 modden e rätt vanlig men jag behåller min spis. Funkar bra!
I år kommer jag att köra med original snurran och högre ladd bara. Samt väghållningskit. Nästa år tror jag att jag ska riva motorn eller skaffa en till å bygga värre :) typ en t25 eller t28. helst vill ja ha en IHI hybrid istället.
Lars_Turbo
2006-04-16, 11:46
okey, det kommer nog bli bra!
Mvh/ Steven
Uppdatering med front bilder :)
Sket i fogskummet som jag gjorde från början. Denna består av en mitsubishi läpp med en del maskeringtejp (läs mycket). Ska plasta utanpå min "plugg".
Det kommer bli så jäävla coolt!!! :)
"Stickan"
2006-04-21, 15:34
kommer bli grymt!
Skruvlös
2006-04-21, 16:31
asså skulle du kvada bilen så hade du lika gärna kunnat köra den i ett räcke..... =P nä det ser fint ut det där... du e ju mästaren på läppar o plast hehe ;-)
Grymt grymt! Når skjer glass fiber støpet?=)
Har gjutit första vändan nu. Ska på ett lager glasfiber matta och en del plast till. Den e lite sne i mitte tycker ja.. :kopfkratz
Ford_Escort
2006-04-28, 18:07
Jävla gitande å göra de på plats. Varför tar du inte loss den istället å gör allt på typ bockar?
Den e loss.. Bara provmonterad.. se tidigare bilder :)
Ford_Escort
2006-04-28, 18:25
Sorry:D jag pallade inte gå genom alla bilder:D
Mycket o stå i?
Skulle inte du va klar till 1 Maj? :p
Men de blir nog bra när de e klart. :starter:
Mycket o stå i?
Skulle inte du va klar till 1 Maj? :p
Men de blir nog bra när de e klart. :starter:
Jo den skulle det.. :(
Med lite tur så e den kanske färdig till 20 maj :Odd:
Har hela inredningen samt bakkjol kvar..
Har hittat en lösning på underredena till stolarna. Kommer troligen gå igång med det i morgon efter att ha plastat lite (medans det härdar).
Förhoppningsvis så är fronten och stolarna i till Emmaboda. Dock inget ljud bygge. På sin höjd ett framsystem och en headunit.
En mindre rolig sak:
Höll på att gå riktigt illa i garaget i dag. Jag har smörjgrop i mitt garage, ovanpå gropen ligger det sektioner med brädor (som bildar lock). Där är en glipa (ventilation) mellan dom fyra locken. När jag stod och slipade fronten så fick jag ner foten i en av gliporna. Samtidigt som jag trillade ner med ena benet så snubblade jag och vred foten/benet. Hade det varit 1 cm mindre glipa hade det kunnat gå riktigt illa med benet. Nu fick jag bara lite skrapmärken, ett ont knä (haltar lite) och ont i ryggen/svanken. Som sagt, kunde gått mycket värre... :(
farfars host medsin er inget för dig :p
Mr Insane
2006-05-07, 02:22
farfars host medsin er inget för dig :p
har du oxå konstaterat det ;)
Min Probe GT är snabbare än Sæther's GT. (alltså bra mycket snabbare än Keller's GT ;))
:D
Hur mycke vridmoment har du? (ser på din profil at du har en 2gen) Har en sånn også som vi restaurerer, kanskje du har noen ide hva vi kan gjøre med den ? :starter:
har du oxå konstaterat det ;)
Min Probe GT är snabbare än Sæther's GT. (alltså bra mycket snabbare än Keller's GT ;))
Du drömmer Mange! Dubbelt så mycket som Sæther :p
Kommer spöa er båda!! :D
Mr Insane
2006-05-07, 17:15
Du drömmer Mange! Dubbelt så mycket som Sæther :p
Kommer spöa er båda!! :D
respirator...*host* mer säger jag inte;)
respirator...*host* mer säger jag inte;)
ska du eller bilen ha respirator? :kopfkratz ?
Om jag får säga min åsikt så e det för sent för din del :D :cool:
Inte mycket kvar på fronten nu...
Stolarna är nästan fixade. Så det går framåt iaf...
Mr Insane
2006-05-07, 20:39
ska du eller bilen ha respirator? :kopfkratz ?
Om jag får säga min åsikt så e det för sent för din del :D :cool:
japp för min del är det försent ja ;)
Liten uppdatering.
Nu är det slutspurten inför emmaboda.
Vad jag inte kommer ha är:
* Fet stereo anläggning
* Inredning i bagaget
* En färdig bakkjol
* Sänkning
:(
Förhoppningsvis kommer det sitta en Pioneer stereo och Infinity framsystem tills dess men tiden får utvisa.
Fronten börjar ta sig. Dock sprack den i en skarv och jag blev tvungen att plasta om den (drygt). Nu har jag slut på sandpapper så det e slut med slipandet för i dag :)
Passade på att kapa upp luftintaget lite så det är hela 1cm (!) större än innan :p
Har lite att göra med kablaget till stereon. Jag vet att jag brukar säga att man INTE ska klippa original kablage, dock vet jag ju vad jag sysslar med (montör BRL) :D
ser bra ut simon! you go girl! ;)
mvh C
Tack gulleplutt :D
Ett problem jag kom på är, var fanken ska regskylten sitta?
Ev. kanske man kan bocka till skylten så den följer spoilern? Vad säger SBP/Polisen om det?
Ingen som hade tips om skylten då??? :confused:
Får bli bakom nätet då på original plats eller böja till den..
Lite nya bilder:
Har fått i min mätarhållare med mina blackpanel mätare. Notera dom fina skruvarna den sitter med :)
Fick även provmonterat fronten. Där e lite finslipande och lite ifyllande av spackel på sina ställen men det börjar ta sig.
Kopplade om lite kablar till stereon så nu sitter det ISO i bilen ;)
Ser snyggt ut det her! På siste bildet ser jeg hvor du satt fast foten.. heheh.. klant:p
Angående instrumenten i a-stolpen har jag aldri likt på noen bil, men det er bare min smak... jeg hadde valgt og bygge dem inn i dashen (der hvor vi har så stor plass) også vinklet dem mot fører siden... Skal gjøre det med min probe når du sender meg noen sånne du har, for en billig peng ;)
Jo den skulle det.. :(
Med lite tur så e den kanske färdig till 20 maj :Odd:
Har hela inredningen samt bakkjol kvar..
Då var det den 20:e maj. E bilen klar? :cool: :rolleyes:
Då var det den 20:e maj. E bilen klar? :cool: :rolleyes:
Gissa två gånger ;)
Har lack kvar på fronten.. men i med ett batteri och sen går det att köra :)
Niclas: varför jag har mätarna där e för att det e enda platsen man ser dom tydligt utan att behöva titta bort från vägen.
Mr Insane
2006-05-21, 11:46
Niclas: varför jag har mätarna där e för att det e enda platsen man ser dom tydligt utan att behöva titta bort från vägen.
du borde ha dem på höger stolpe ist.. du sitter ju ändå bara å kollar alla tjejer på trottoaren... :D
hehe! Kanskje ikke så langt til høyre men... tenkte mer på under/forran kjøre computer skjermen... ? men skit i det.. kjør med det du har nå. du bestemmer, om du skal *drool* på jentene eller kjøra RACE :starter: :p
Ser bra ut! klarer ikke og vente på at den front fangeren skal bli lakkert :D
Färdigt!!
Dock kommer den byggas om igen :rolleyes:
Har fått tag i en extra front (tack Jonas W) som ska moddas till ordentligt med mer luftintag (övre grillen b.la). Får väl köra med denna fronten i sommar iaf ;)
Den e inte perfekt men va fan, första gången jag gjuter nått så stort. Relativ nöjd ändå :)
Saknas bara en sänkning...
"Stickan"
2006-05-26, 09:03
mmm ser fint ut keller!
Jodå, det ser ju fint ut. Var dock inte helt perfekt som du sa, men övning ger färdighet ;) Hur har du lackat den?
Lakken ser skit bra ut ifall! Hvem gjorde den jobben?
Simon.. man måste starta någon stans :D Det du inte fikk til nu, fiksar du up senare ;) pure perfection
Papillon
2006-05-26, 10:50
Blev ju riktigt bra mannen!
Mr Insane
2006-05-26, 16:28
Fan va nice :) du ska inte ha ljusbox på den oxå ?;)
Tack gubbs :)
Den är målad mer sprayburk av mig :) 3-4 lager färg (1 lager primer) och 2 ½ lager klarlack.
Nja.. ingen ljusbox ;) passar inte riktigt. inte än iaf :D
Varför den inte är perfekt är pga att den sprack i en skarv så jag fick armera om den vilket resulterade i en bula i läppen.
At du fikk så bra resultat av en spray box er imponerende!! bildene så lakken iafall proffsi ut! :D
Lite update dags :)
Jaha, vad har Keller gjort då? Jo han har bytat olja, gjort slick50 behandling i motorn och kopplat in oljetempen :) visst ja, har ju monterat min dump!!
Blev en Bailey DV26! Tack TG för snabb leverans och för att du hade min färg hemma :D
Tack till Benny som hjälpt till (Johan har tyvärr itne haft tid att meka med oss på ett tag :( )
Tack till Jensa som fixade ihop ett rör till min dump och polerade det lite halv blankt ;)
Tack till Micro i Malmö (Jonas) för utmärkt service!! :thumb:
Då var tack delen avklarad :biglaugh2
Har inte märkt att den fetar (än) på den 2km långa rundan jag tog i kväll :)
Är lite rädd för att slangarna som dump-röret sitter på ska krypa av... det var liite för stort och där var inga "kanter" på det.
Bilder??? Självklart :D
Bild 1:Bailey DV26 dubbelkolvsdump
Bild 2: Oljefilter adapter för oljetemp och tryck. (har bara temp änsålänge då det sitter tryck original)
Bild 3: Benny borrar hål..
Bild 4: DV26 monterad
Bild 5: Garage bild...
får hoppas att det funkar nudå! så, nu kan du åka omkring som vilken volvo 740 raggare som hällst. öppen dump på LMM bil å allt :D ;)
mvh C
får hoppas att det funkar nudå! så, nu kan du åka omkring som vilken volvo 740 raggare som hällst. öppen dump på LMM bil å allt :D ;)
mvh C
Japp precis :D
En knas grej är att jag har BÄTTRE tomgång än innan! Innan stod den lite lågt samt att den pendlade lite grann när man varvade upp den och släppte gasen. Den gick ner runt 500rpm och sen upp 50-100rpm (höll på så framoch tillbaka).
Måste väl betyda att original dumpen läckte?
VIRKELIG TØFT! ajaj! dom dim ljusen ser så snygga ut i shymingen;) skulle ønske jeg også kunne få til det oxo:(
Kanskje vakumen til den orginale läkte? har fått på mine NGK plugger nu, felet blev inte borta... och du förresten, min ligger på 700-800rpm vid varm motor, veldig stabilt... :)
Papillon
2006-06-16, 04:46
Najs bajs, pyschar det mycket nu då :) Mötte dig i stan vid kronprinsen i tisdes, såg fräck ut :)
Najs bajs, pyschar det mycket nu då :) Mötte dig i stan vid kronprinsen i tisdes, såg fräck ut :)
Jodå det pyschar! Börjar nästan tröttna på det nu :^o
Jaså? såg dig inte :)
Oljetempen e jag inte nöjd med dock.. efter lite konsultation med C så behöver jag en oljekylare :(
Lars_Turbo
2006-06-16, 19:02
Vad ligger oljetempen på?
Ser att du satte dumpen på "varma" sidan. Det gjorde jag också, det finns ju en sån fin skarv där ;) (körde också ventilerande dump, inga probs)
Men egentligen ska man nog kanske flytta den å sätta den efter i/c:en på det röret som går till spjällhuset där.
Men men blev ju skitsnyggt, färgen passar ju klockrent!
Polaren har köpt en Probe nu efter lite terror av mig, men han rasade turbon efter typ 15mil. :( hans laddade 0,7bar då, vad laddar din?
Keep up the good work!
Mvh/ Steven
Tror 0.7 er orginalt..... hvordan er det mulig og rase en turbo på disse bilene??? :confused: trodde ikke det gikk ann ;)
helt enig ble veldig fint i motor rommet nå Simon!
Steven: tackar :) Hittade felet med oljetempen. Den får nån störning från elsystemet för slår man av halvljuset så sjunker mätaren, slår man sen av dimljusen sjunker den ytterligare. Öppnar man sen dörren så stiger den :Odd:
Ska bygga om mina rör sen så jag får dumpen innan spjället. Men sålänge funkar det såhär.
Min laddar 0.6 Bar
original är 7.3 Psi och peak på 9.3 Psi (0.5-0.64Bar)
Kan inte få min till att peak mer längre. innan kunde min snusa på 11-12Psi
Den har nog rasat pga dålig underhåll. Där e många i USA som kör uppåt en 16 Psi (1.1Bar) med dom sniglarna.
Hvis du chipper den, så unngår du fuel cut ca ved 12psi, i usa som du sier keller at dem har fått det opp i 16, beror på hvor tynn luft det er, om du er på havs nivå eller 3000moh.
Skulle ikke du få deg zombie ?:D
Har redan beställt ett från Probinator på pp.com. Det är påväg hit :)
När kommer sänkningen då? :banghead: :starter:
När kommer sänkningen då? :banghead: :starter:
Fan va du gnäller Henke :biglaugh2
Skämtåsido.. det kommer men måste troligen byta hjullager fram på bilen. :(
Närmast på listan är:
* Megan GT ljuddämpare
* Eibach eller H&R sänksats
* Hjullager byte
uh... dem er dyre :mad: Hvorfor må du det?? jeg bytte bak i vinter.. 1000kr pr stykk...
Bytade mina bak för 1 år sedan när jag bytade skivor. tror dom kostade 400kr/sida(mitt pris). Fram kostar dom 920kr på mekonomen :(
Varför jag måste byta? för att dom e dåliga... vill helst inte ha ett skuret lager i 150km/h :Odd:
Fan va du gnäller Henke :biglaugh2
Skämtåsido.. det kommer men måste troligen byta hjullager fram på bilen. :(
Närmast på listan är:
* Megan GT ljuddämpare
* Eibach eller H&R sänksats
* Hjullager byte
Eibach! ;)
Nu har jag iaf installerat en handsfreesats i Proben.
Det blev en Sony Ericsson HCB 700 Bluetooth.
Funkar klockrent!
Nedan följer några installationsbilder :)
Man kan sätta ett ISO mute kablage men jag tyckte det var onödigt i detta fallet då jag troligen ska ha högtalarna på slutsteg. Går förvisso att koppla in ett ISO mute ändå men inte i denna bilen då det är för trångt bakom :) Som ni ser på bilderna så hamnade alla boxar under enda stolen! Skärmen ska byggas in snyggare sen där jag ska ha min mätarhållare med 3 mätare.
"Stickan"
2006-07-01, 11:36
värsta hallick bilen med skärmar nu eh? :busted_co
:p inte direkt.. svårt att köra film på den ;)
Liten uppdatering.
Nu sitter mitt gulliga lilla chip i.
Körde med original ladd ca 1 vecka. Har fått i en pysventil nu och även nytt hjullager och stabilisatorstag fram :)
Tack till Stephan, John och Robban på Autotech i Malmö.
Pysventilen funkar skit bra!
Stoppade i den i torsdags efter att ha fått slangar av Benny. Satan va det var trångt! Original slangstump som sitter mellan BCS (boost control solenoid) och wastegaten var stenhård. Kändes som en rörbit :Odd
Trångt var det iaf..
Råkade skruva ventilen åt fel håll (eller glömt spänna säkerhetsskruven) men på vägen upp till Gelleråsen så visade sig hur mycket den verkligen laddade.. 1.4 bar!!! Vad jag kunde se iaf.. DAMN vad det gick :D
Slangklämman pajade till spjällhuset så den håll på att flyga av (slangen). Så nu laddar den original ladd igen :)
Original snurrorna ska klara ca 16-17Psi innan dom bli ineffektiva.
1.4 Bar = 20.4Psi!
Dessutom tog proben bara 0.87l/milen på vägen upp och 0.84l/milen på vägen hem. Notera hastigheter mellan 100-180km/h . En del omkörningar, fullgas körningar osv. Inkl 2 pers och packning. Tycker det är helt ok faktiskt..
Blir lite annan ombyggnad i vinter än vad jag hade planerat :)
Shyst!! :D Mer bilder skadar inte, stab stag fram, home made?
Ha! Industrispionage ;)
Stabstagen är köpta på mekonomen. Samma som Mazdan.. fast hela :p
cossiehenke
2006-08-13, 16:49
Såg riktigt fin ut bilen må jag säga!
Stolarna ver skitgrymma!
Vill ha jag med... :(
/ Henke
Tack gullet :)
Behöver en lack bara.. Synd jag inte fick kört lite iaf.
Christian tjatade ihjäl mig :) Tänkte faktiskt köra men det blev lite mycket på eftermiddagen och slangen till spjället.
Jag skal bestille nye dempere/fjädrar snart, kommer vi at se något her oxo kanskje, eller kjør du med bra understell nu?
knips en bild på stab.stagen från mekonomen, snälla :)
Fått gjort lite saker på bilen nu.
* Bytat växellådsolja (Redline MTL)
* Bytat bromsvätska (ATE race vätska)
* Stabilisator stag bak (Stephan sa att han kunde röra dom fram och tillbaka för hand).
Vi gjorde även röktest, för att se läckor i luftsystemet. Inte en läcka nånstans! :) Vi provade köra det andra hållet också men vi hittade inga läckor. och ja, bilen var varm!
Tack till Stephan, John och Robban på Autotech i Malmö!
Lars_Turbo
2006-08-24, 11:46
Far man inte fylla pa vxlladsoljan genom hastighetsmatarwiren pa dom dar rackarna?
Mvh Steven
det som e på redline flaskan hoppas jag inte va det som va i flaskan ;)
mvh C
jooo det gör så kuggarna får bättre grepp :biglaugh2
Jag skal bestille nye dempere/fjädrar snart, kommer vi at se något her oxo kanskje, eller kjør du med bra understell nu?
knips en bild på stab.stagen från mekonomen, snälla :)
svårt att ta en bild nu :) dom sitter ju på bilen :D
Kolla i korsreferens listan som jag gjorde på performanceprobe.com
Mistander
2006-08-25, 23:10
Kan bli riktigt kul den där!! speciellt om den håller för 1.4 bar :)
det ser vi i övermorgon och i morgon :D
mvh C
ok.. ja fegade lite ;)
bara 1.1 bar
10.5 sec 114km/h på 201m en passagerare samt fullpackning. Inte illa anser jag :)
Obs.. var test av utrustningen och jag skulle åka hem.. så jag fick vara test bil :)
Hm... Vad menar du? Kan du lägga ut bildarna då du satt på nytt avgas ? *drool* hadde varit roligt at se..
Jag har inte satt på nytt avgas...
Då har projektet gått igång.
Dragit strömkabel, fick demontera torkare, torkarmotor å täckplast under torkarna. :Odd: Det blev en 35 kvadratare. Syns inte ens :D
Singel lågnivå på andra sidan samt helt rensat invändigt. Ska dämpa lite där högtalarna satt bak. (se bilder)
Har även börjat på min nya mätarhållare.. ja igen! :D
Fick även en besökare :)
Fler....
Kommer sitta vattentemp, oljetemp och oljetryck där.
"Stickan"
2006-09-10, 16:47
hoppas din medhjälpare fixade hylsor o sånt för annars är det ingen medhjälpare,d e en lat person,precis som jag ;) kommer följa detta om ja orkar stå ut
Det her kommer og bli en rymdfärja när den blir klar :p
Lite fler bilder på vad som händer.
Högersidan av baken är fogskummad och jag ska börja med vänster sidan på torsdag är tanken. Sen blir det avgjutning.
Mätarhållaren är tillsniddad och provmonterad. Har gjutit av den övre biten. ska förstärka och ev gjuta av den.
det kommer bli mycket slipa ;) :D
mvh C
Ne då :) har faktiskt gjutit av överdelen.. så frågan e om man ska gjuta en ny inne i "mallen".
Förresten, skulle inte du städa???? :D
"Stickan"
2006-09-13, 17:57
mätarhållaren skriker rejs,... dags för stripp,o inte du simon ;)
Ne då :) har faktiskt gjutit av överdelen.. så frågan e om man ska gjuta en ny inne i "mallen".
Förresten, skulle inte du städa???? :D
jag håller på! :)
mvh C
Papillon
2006-09-13, 18:45
Kommer bli najs de här :)
Lite fler bilder på mätarhållaren.
Inpassning av mätare och spackling pågår.
Sen måste ja gjuta en ny till a-stolpen också :Odd:
j**** vad snyggt det blir! hvilka instrumenter velger du at ha der och i a stolpen? Hvilket merke er det der? jag gikk för auto gauge smokes trodde du hadde samma, men dom e inte lika på bilderna... hmm
När tenker du at byta grenrör då?? :starter:
j**** vad snyggt det blir! hvilka instrumenter velger du at ha der och i a stolpen? Hvilket merke er det der? jag gikk för auto gauge smokes trodde du hadde samma, men dom e inte lika på bilderna... hmm
När tenker du at byta grenrör då?? :starter:
Har skrivit det innan, vattentemp, oljetemp och oljetryck. Laddtryck kommer att sitta i a-stolpen.
Mina mätare kommer från Realcar, blackpanel.
Dags för en uppdatering. Har inte hunnit göra så mycket med Proben iom nybilsköpet osv.
Har börjat med baken. Gjorde ett fint hål för pipan men hamnade lite fel. Så jag fick göra om det. :p Nu ligger där ett lager glasfibermatta och 1 lager plast.
Mätarhållaren kommer att lackas istället för att kläs och till att börja med så kommer det sitta Vattentemp, oljetemp och laddtryck i centermätarhållaren.
Har även plastat igen hålen för den gamla skyltbelysningen.
Lite fler bilder.
Har brutit loss gjutningen från mallen. Har dock tejpat på den på stötisen igen för att den inte ska tappa formen medans den torkar helt.
Har fått min vattentemp mätare också. Provmonterade allt i bilen. Tror laddtrycket får sitta i mitten sålänge.
trevligt, trevligt! fan ska bli kul när man fortsätter med plastningen själv me :)
mvh C
Det e väl dags för en uppdatering här med.
Som vnalig har jag slaktat min prototyp..
Det gör jag alltid :)
Det blev en ny mätarhållare som blev grymt mycket bättre.
Håller även på att gjuta en för a-stolpen och en ny bakkjol.
Har även rivit bort lite i fronten. Ska fixa en ny IC med nya gavlar som passar till min bil utan en massa konstiga special lösningar.
Finns det inte att köpa, tillverka det!
Lite fler bilder på fronten och baken.
Papillon
2007-03-01, 15:07
Mätarhållaren i mittkonsolen ser apnajs ut, men du får nog slipa lite rost på fornten också ;)
tackar :)
Här kommer några smygbilder på den nya hållaren.
"Stickan"
2007-03-01, 18:58
sa juh d blev bra ;)
Nu är Probie lite ihopskruvad och uppstartad :)
Slammrade lite i uppstarten men nu går den som en klocka. Ny olja och filter samt kamremsbyte så ska den nog gå riktigt bra igen.
Papillon
2007-07-26, 00:33
Du har väl redan bytt kamrem för itne såläng sen?
Du har väl redan bytt kamrem för itne såläng sen?
Ja men spånet som hjälpte mig med det spände inte rullarna ordentligt..
Lika bra å byta allt igen. Dessutom var det nog nästan 3 år sedan..
Inte sälje ! stå på!!:starter:
Hur går det med din GT då? Nu blir det ju snart sommar, ha den på vägen i år eller?
Har precis koplat up mitt msd system i min... kolla :)
http://www.bilforumet.no/prosjektforum/66548-probe-gt-1-gen-us-ford-probe-gt-restaurering-motor-turbo-anlegg-41.html#post2175099
Hur går det med din GT då? Nu blir det ju snart sommar, ha den på vägen i år eller?
Har precis koplat up mitt msd system i min... kolla :)
http://www.bilforumet.no/prosjektforum/66548-probe-gt-1-gen-us-ford-probe-gt-restaurering-motor-turbo-anlegg-41.html#post2175099
Knappast. Den kommer inte ut förräns den är klar. räkna 2 år..
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.