handdator

Visa fullständig version : Trasiga balkar/underrede, Capri

Fordie
2004-10-01, 16:10
Hej! Drar upp en ny tråd med lite indirekta uppdateringar..

Jo, som vissa vet så är ju golvet på Caprin helt sönderrostat, men det går ju att lösa.. Men hur är det med balkarna då? Dom är ju också trasiga, så att lyfta den lär ju bil rätt svårt (iofs kan man ju lyfta på däcken), men kan man svetsa på nya balkar eller är det kört?

Mvh

therealpinto
2004-10-01, 16:48
Hej

Det är "bara" att svetsa i nya balkar. Beroende på hur mycket som är rostigt, och var, så får man ha lite olika angreppssätt. Men kapa inte bort allt överallt samtidigt, då finns det risk att karossen blir för vek. Byt hellre plåten eftersom.

Man brukar kunna hissa upp bilen under hjulen när det är balkar/plåt mitt på golvet som ska lagas. Ibland får man ta till andra knep, som att fästa temporära balkar under golvet, eller liknande.

/Gustaf

Fordie
2004-10-01, 17:15
Okej..

Det är hela framgolven som är helt rostiga (hål) sen är balkarna hela vägen helt av, bara kex hela vägen..

Vad kan det gå på att fixa allt?

Mvh

Maverick
2004-10-01, 18:08
Gör du arbetet själv så kostar det ingenting nästan, bara lite plåt.

Ska du lämna bort det till nån så rör det sig om ganska många tusenlappar..

Laga rost är inte direkt svårt, bara fruktansvärt långtråkigt! :)

therealpinto
2004-10-01, 18:55
Hej

Vad menar du med "balkar", är det trösklarna? Alltså plåten direkt under dörren?

Det finns ju annars bara riktiga balkar från framvagnen, under torpedväggen och fram till förarens/passagerarens fötter, ungefär, och sedan från början av baksätet och bakåt.

www.steelpanels.co.uk har trösklar, du lär behöva byta både inre och yttre plåten. De har också hela golvhalvor. När jag kollade på det till min vita pärla tror jag att det rörde sig sig runt 3500:- per sida i plåtdelar. Det är mycket pengar men man sparar väl in 40 timmars jobb på att köpa bitarna färdigt.

För att laga detta skulle jag börja med att ta bort dörrarna (kolla då A-stolparna också), och göra en fyrkantsbalk att bulta in i dörröppningen för att styva upp karossen. Sedan placera hela karossen i en vagga, tar ur motor, axlar inredning, huv och luckor, och rotera upp bilen på sidan. Då kommer man åt ordentligt och slipper krypa på golvet... Sedan kapa ur det rostiga på ena sidan, och svetsa in ny plåt.

/Gustaf

Fordie
2004-10-02, 11:16
Maverick, hur många tusenlappar ungefär snackar vi om jag vill ha ett helt nytt underrede?

therealpinto, jag vet inte vad det heter, där jag bodde hade vi så konstiga ord ;)
Det är dom som går som långa rör under bilen där man hissar upp.. Så jag antar att det är trösklarna?

Kan man lämna in bilen till någon som gör det åt en? Dvs jag åker bara dit och dumpar bilen + en hög pengar och sen när jag hämtar ut den så har bilen fått ett helt nytt underrede?
Att börja svetsa om allting låter tyvärr som ett jobb som jag inte kommer orka göra :)

Om bilen får ett helt nytt underrede så borde den väl hålla en 10 år till utan att rosta där under?

Med underrede menar jag nya golv och balkar/trösklar

Mvh

therealpinto
2004-10-02, 12:26
Hej

Trösklar=de yttre plåtarna under dörrarna. Balkar="rören" där du hissar bilen.

Visst går det att lämna in bilen, men det blir oftast riktigt dyrt. En verkstad med kvitto etc. tar oftast 350-600:- per timme (minst) och man kan nog räkna med att det är minst 40 timmars jobb att byta hela golvet och balkarna. 40*350=14000:-

Det du kan kolla är om det finns en gymnasieskola med Fordonsprogram som tar på sig sådana saker som läroobjekt. Det kan bli billigare...du kan också hitta nån som gör det svart kanske.

Gör man en sådan här rostlagning seriöst, rostskyddar ordentligt och inte kör bilen på vintern, så håller det hur länge som helst ungefär. Gör man det illa och lämnar lite rost, kan man få göra om allt efter ett år... Det viktigaste är att få bort all gammal rost och att verkligen skydda nya plåten. Zinkgrund eller helst etsgrund, 2k-färg och fyll alla hålrum, skarvar och fogar med skyddande olja.

/Gustaf