handdator

Visa fullständig version : jävulskt törstig granada

volvopower
2004-10-05, 09:54
hejsan. har en gammal hederlig granada 2.8i .jupp mycke soppa å lite effekt.
men även om det är en jävligt törstig motor så har jag lite väl höga kostnader.antar att det är nån givare.fd avgasrening och eller vakumslang som jävlas,
har ingen större lust att byta rubbet. är det någon som vet vilka slangar jag kan skicka .spara samt plugga.eller seriöst tips på varför den inte klarar bensinblandningen på annat än "arbetsvarv"
nuvarande förbrukning e . landsvägskörning 1.12l/milen. stadskörning 2.2l/milen.körde lite flyttlass på sköna 11.11l/milen. jäpp den drunknar bokstavligen. men eftersom den drar jävligt lite vid landsvägskörning (för att va en ford 6a) så e d ju inget fel på motorn i sig.var lite lättare på taunusen där räckte det med vakum till tändningen : )
och jag vet att den borde skickas till tippen , men en granada e ju en granada. slö men skön. mvh . krille
svenskjavisst@hotmail.com

Istvan
2004-10-05, 10:52
Ja vet inte om det e automat choke på den eller inte..
Men har hört att automat choken kan hänga sig, å på så sätt blir
bränsle förbrukningen dyrare!

MVH
Istvan

therealpinto
2004-10-05, 11:45
Hej

Eftersom det är insprutning så finns det ingen "choke", och K-jetronic har få givare som kan strula. Men kolla ändå att termotidkontakten verkar okej.

Oftast så beror den här typen av fel på att styrtrycksregulator eller systemtrycksregulator inte fungerar som den ska. Enklast brukar vara att skaffa andra prylar att byta med (mätning kräver lite specialverktyg och rätt mycket kunskap).

Vakuumslangarna påverkar inte insprutningen speciellt mycket.

/Gustaf

Anders P
2004-10-05, 11:48
Aldrig hört talats om den bränsleförbrukningen i en 2,8i motor, 11 liter per mil !?

Automatchoke i den bemärkelsen finns inte då det är en insprutare.

Du kan mig veterligen inte ta bort någon vakumslang från motorn utan att få en sämre gång, eller ökad förbrukning vare sig på 2,0an eller 2,8an.
Kontrollera mot ett vakumschema över din årsmodell och korrekt växellåda att allt är rätt draget, samt kolla att alla termoventiler öppnar/stänger som de ska.

Är det manuell eller automatlåda i bilen ?

Ställ även frågan på Granadaklubbens sida http://hem.passagen.se/granadaklubben/

volvopower
2004-10-05, 17:30
hej igen . jo det är en automat. vi testade å koppla ur en kabel som sades gå till en "kallstartsventil" då gick det ner till nuvarande 2l/mil stadskörning (med äggskals körning). tja 2 nya frågor då . _vad är "systemtrycksregulator" samt "termoventiler"
(nix jag e inte pantad. men har aldrig jobbat med annat än gamla förgasamotorer förr)
mvh.krille

Anders P
2004-10-05, 20:20
Styrtrycksventilen är den rektangulära delen som sitter längst fram på motorn med 2 bränsleslangar som går till bränslefördelaren/luftmängdmätaren på vänster innerskärm.

Termoventil eller termotidventil ?, är en vakumventil som sitter på en av vattenslangarna som ligger ovanpå motorn, den öppnar eller stänger när motorn uppnått normal drifttemperatur för att ge eller strypa vakumet till ex,vis egr ventilen.

En begagnad styrtrycksventil kostar ca, 100 kronor att köpa privat, oftast så har eltråden inuti den gått av så att den ej längre ger korrekt värden till övriga systemet, men att det skulle ge din bränsleförbrukning låter otroligt tycker jag.

Kontrollera även att slangen mellan insug och luftmängdmätaren är hel överallt, ofta är den sprucken på undersidan eller vid någon av ändarna vilket gör att motorn drar tjuvluft och går rassligt.

Ventilspelet är det riktigt ? Verkar kunna orsaka lustig gång för en del om det är fel inställt.

Lucifer
2004-10-06, 01:08
Hej

Eftersom det är insprutning så finns det ingen "choke", och K-jetronic har få givare som kan strula. Men kolla ändå att termotidkontakten verkar okej.

Oftast så beror den här typen av fel på att styrtrycksregulator eller systemtrycksregulator inte fungerar som den ska. Enklast brukar vara att skaffa andra prylar att byta med (mätning kräver lite specialverktyg och rätt mycket kunskap).

Vakuumslangarna påverkar inte insprutningen speciellt mycket.

/Gustaf

Huvudet på spiken Gustav :cool: : "Oftast så beror den här typen av fel på att styrtrycksregulator eller systemtrycksregulator inte fungerar som den ska." Detta är absolut det troligaste felet.

.

volvopower
2004-10-06, 11:38
oki .låter som jag har fått lite tips och kolla. tack för hjälpen . mvh krille