Visa fullständig version : Mondeo "klickar"
Idag på Coop Forums parkering bestämde sig min Mondeo -94 för att inte starta :-(
När man vrider om nyckeln säger det bara "klick"!
Min tanke är att startmotorn gett upp - men finns det någon enklare och billigare förklaring???
Mycket tacksam för tips :-)
(Som tur är finns det trevliga och hjälpsamma typer. Så fort vi fick rull på bilen och jag la i 2an så startade den direkt!)
MondeoSi
2004-10-20, 14:18
Idag på Coop Forums parkering bestämde sig min Mondeo -94 för att inte starta :-(
När man vrider om nyckeln säger det bara "klick"!
Min tanke är att startmotorn gett upp - men finns det någon enklare och billigare förklaring???
Mycket tacksam för tips :-)
(Som tur är finns det trevliga och hjälpsamma typer. Så fort vi fick rull på bilen och jag la i 2an så startade den direkt!)
Batteriet kanske har slutat ta emot laddning..?
Alldeles säkert batteriet.
kan va batteriet eller selenoiden på startmotorn.....
Fast jag tror inte det är batteriet - den startade klockrent igår, utan några som helst antydningar till att vara seg. Borde det inte märkt tidigare om det vore batteriet -dvs att det blivit segare och segare att få runt startmotorn tills det hela tillslut ger upp?
Nåväl - jag skall testa med ett annat batteri för att utesluta det!
tack för tipsen....
borkis - kan man byta bara selenoiden?
borkis - kan man byta bara selenoiden?
ja det går men det lönar sig inte...om det är startmotorn, fixa en ny på skroten eller köp en ny.....
Lättast är väl att mäta batteriet-testa med starthjälp först, alternativt montera ngn annans batteri i bilen o testa.
Steg 2 är att om man kommer åt solenoiden att knacka på den med en hammare, förlängare eller liknande och testa...
Om kolen är på väg att ge sej så kanske de inte får kontakt längre, knackar man lite så brukar de kunna hoppa ut lite till så man får kontakt...
Obs, ingen permanent lösning, men för att se vad som är felet kanske!
Hände mej på quantumparkeringen på min födelsedag för några år sedan med min nissan 200:a... Rullstartade o åkte hem, sen testa jag att knacka...
Funkade asbra, körde så ngn vecka tills jag fick orken att ta ner startmotorn för kol byte...
Kan vara batteriet även om det fungerar ibland...prova att belasta batteriet med ett belastningsinstrument så ser do direkt om batteriet är bra eller dåligt
En startmotor är inte så jättedyr begagnad. Det finns ju massa mondeo på skroten. Det lönar sig nog om du byter den!
Nån här som vet om en startmotor till en Sierra -91 med 2.0 DOCH passar på en Mondeo -94 2.0 DOCH?
Har nämligen fått en sådan av polaren - men jag vill inte börja skruva förrän jag är säker....
(Ringer jag Ford säger de bara att jag skall köpa en orginal av dem...)
har du testat ngt av råden vi gett dej för att konstatera att det är startmotorn?
Nej - imorgon är det meckardag!
Tänkte börja med att testa med polarens batteri och sedan felsöka mot startmotorn...
Men visar det sig att det är den så tänkte vi skruva i den där från Sierran (om den nu passar)...
Så där brukar min 745:a göra när vi e ute på långfärd, typ 260mil på en helg.
Händer inte annars, skumt, men iaf, jag har en skruvmejsel i baljan som jag lägger mellan plusmatningen och solenoidens kontakt (nere på startmotorn), givetvis får tändningen vara i läge 2. Slår aldrig fel, efter ett tankstopp så e det bara och dra skruv skruvmejseln. Volvo, det e grejor det.
hör av dig när du hittat felet
Dyngskumt!!!!
Igår när vi skulle "fixa" felet var det - borta!?
Bilen startade som en klocka, inte bara en, utan säkert 50 gånger! Åkte några svängar... och den startade och startade......
Mer förvirrad än någonsin.......
Dyngskumt!!!!
Igår när vi skulle "fixa" felet var det - borta!?
Bilen startade som en klocka, inte bara en, utan säkert 50 gånger! Åkte några svängar... och den startade och startade......
Mer förvirrad än någonsin.......
Låter som om det var slump-generatorn som spökade ;)
MondeoSi
2004-10-26, 09:35
Låter som samma symptom som min gamla sierra hade...d.v.s övernaturlig förmåga att reparera sig själv! :-)
Iofs gjorde den ju sitt bästa för att driva mig till vansinne med jämna mellanrum, men å andra sidan har ju även fordar människors känslor... :D
happ - nu var det kört igen....
Samma skit som sist, klick, klick - blir nog till att byta startmotor trots allt :-(
Spänningen var ju som den skulle, jorden och batteriet ua.....
(Här kan ni säga fula ord tillsammans med mig ;-))
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.