handdator

Visa fullständig version : Ford mondeo

impact
2004-11-11, 21:40
Har planer på att att köpa en mondeo,
och nu vill jag har lite information om motorval och årsmodell osv
vi kan börja med att jag vill att bilen max ska kosta 45 000 och
gått max 17 000mil.
jag har sätt en mondeo 2.0 med 136hks för cirka 35 000 med låga mil också,,

jag undrar om dom är pigga, så man kan vinna några rödljus race, *drool*
har läst lite att trimchip ger cirka 10hks,, sen så kan man väll få ut lite till med sportluftfilter och fettare avgassystem,

lr har jag börjat titta på helt fel bil om jag vill vinna några race?!

tacksam för alla ärliga svar av er som äger lr har erfarenhet av mondeo..

Ankaz
2004-11-11, 22:08
Mondeon går ungefär som vilken 2 liters familjebil som hellst. 0-100 på runt 9sek toppfart ca 200km/h original. Byte av avgassystem gör märkbar skillnad på gången. Sen jag tog bort dom 2 sista burkarna och ersatte med 2,5" och monterade på öppet filter så går den mycket bättre, tror på att avgassystemet gjorde allt. När jag körde med originalsystem så var farsan's 2liters mondeo piggare än min och han har 2" feritta på sin med 1st burk mindre än original. Men sen jag böt mitt system så går min bättre tror det är den sissta slingriga biten på orginal pipan som inte är så bra.
Har läxat upp en 960 2,5L från stillastående ett antal gånger och en ny mondeo 145hk på motorväg. Men nån racer tycker jag inte det är, tycker du ska sattsa på en med V6'a istället 0-100 runt sekunden snabbare och mera vrid i maskin, 2 litrarn är ganska orkeslös på låga varv men rätt så rolig när man kommer över 4000rpm :) iaf när man har öppet filter och maffigare pipa, faktiskt ricktigt skönt ljud i Zetec.

Detta är min uppfattning efter att kört mondeo i 2år men andra kan säkert tycka anorlunda.

MVH Ankaz

impact
2004-11-11, 22:15
ok, men jag har hört så mycket skit från vissa om den bilen och andra säger tvärtom
så känner mig ganska förvirrad,, så jag vet inte hur jag ska göra

Ankaz
2004-11-11, 22:21
ok, men jag har hört så mycket skit från vissa om den bilen och andra säger tvärtom
så känner mig ganska förvirrad,, så jag vet inte hur jag ska göra

Bästa du kan göra är att åka ut och provköra och avgöra själv vad du tycker, hursomhellst har jag alltid vart kanon nöjd med min mondeo.

Glarre
2004-11-12, 04:27
Du får mycket bil för pengarna tycker jag!

Jämför med andra märken och se vad du får för samma pris, jag hittade inte många andra intressanta bilar när jag köpte min mondeo.
Jag skulle typ få gå upp 8k mil om jag skulle ha något likvärdigt i andra märken.

Hälsningar Jimmy.

impact
2004-11-12, 09:20
okey,, efter att jag har läst runt lite på zatzy och andra forum
så har jag fått den uppfattningen att det nästan känns som att spela på lotto om man köper mondeo,,
för vissa säger att det är den sämsta bilen dom har ägt, att den bara går sönder och att den är slö.
medans andra säger raka motsatsen att det är den bästa bilen dom har ägt, och att den är pigg. så är lite förvirrad.

jag har prov kört en kompis farsa mondeo engång tror det var en 2.0 136hks och jag vill absolute inte på stå att den var pigg...
vilket var en stor nackdel, för jag vill gärna ha en rödljus racer :)

men efter som dom är så pass billiga på beg marknaden och det är relativ mycket utrusning i dom :P
och det verkar vara billiga reservdelar till dom lr har jag helt fel?!
så varför inte

och en av andlednigarna är att jag ska ha den som styling projekt
vilket såna delar och är också mycket billiga,, komplett paket med fronspoiler, bakspoiler, sidokjolar och vinge går på cirka 15 000:-
desutom från realcar som brukar var riktigt dyra,,

men vad skulle ni ha gjort?!

Laban
2004-11-12, 10:56
jadu, rödljusracer.. det beror ju på vilka skalper du siktat in dig på att plocka vid rödljusen..

inget fel på mondeon, men ska man vara kung vid rödljusen kanske det inte är den optimala bilen, däremot en djäkligt trevlig bil i övrigt.. :)

en mondeo som stereo-styling-glidar-bil OCH ngt billigt övermotoriserat überlättat som rödljuskiller?

impact
2004-11-12, 11:33
hur är dom att trimma?!
man får väll ut cirka 10hk på chip
nån som vet hur mycket man får ut på sportluftfilter och sportsystem?!

gorbro
2004-11-12, 13:31
Jag har haft min Mondeo ca 1 år nu och särskilt roligt är det ju inte.
Pålitlig men tråkig. Min är lite törstig också. Dessutom är den väldigt bullrig i kupen. Kombi med 205/50-15 blir tydligen så.
Har inte haft några problem men jag tror inte jag skall köpa någon mer Mondeo. Jag tycker faktiskt att Sierran var både roligare ( bakhjulsdrift) och trevligare att köra.
Men som någon skrev, visst är det mycket bil för pengarna. Ett klart alternativ till Volvokombi. Knappast någon bil man köper för att få körglädje.

Ha det!

impact
2004-11-12, 14:03
jag kanske ska tillägga att den inte är nån kombi bil jag ska ha :D
sen att det ska på en hel del styling,, men man vill jue då gärna ha en bil med lite motor i iaf.. känns lite tråkigt att lägga ner så mycket pengar på styling om den inte är rolig att köra..

och bullrig ljud kommer jag nog inte att höra.. när ljudsystemet är klart :p

Henke54
2004-11-13, 17:23
går å få lite fart på dom, går en mondeo här i sala som går ganska hyfsat på racen, vet dock inte vad som e gjort...
å som sagt e d svårt att hitta likvärdiga bilar för samma pengar vet inte vad du tänkt lägga, e väl saab 900 första vectrorna peugot 405 :Odd: samt mazda626 mitsubishi galant men dom e ju lika roliga som mondeo (åker ju iof galant gti :cool: nu men jagar scorpio).. å ska du ha turbo eller v6 så brukar d ju gått mer

vr00mfondel
2004-11-15, 13:47
Vill du ha något att köra vid rödljusen med ska du nog ta en titt på V6 modellerna istället.. Lite dyrare än 2,0 men oftast mycket mer utrustning...
Går bra och riktigt rapp på höga varv...

Zippman
2004-11-21, 05:14
Min personliga uppfattning om ford mondeo (93-96) är att dom suger duktigt hårt! Detta har jag fått byta sen jag köpte min -94a i sommras 21'mil.

- Växellåda
- Strålkastare bägge
- Kamrem m. rullar
- Värmepaket
- Fjäder fram
- Lambdasond
- Kabelhärva till motor

Samt 100 andra grejor! Fått löda om elsystemet i säkringsdosan p.g.a att isoleringen ramlar av kablarna, samma med resten av elsystemet i bilen.

Slö att köra (2.0) men visserligen skaplig väghållning och bra utrymmen.

En gång alldrig mer! Köper ingen ford nyare än Sierra :) Dom kan man lita på, mondeon kunde lika gärna vart en peugeot eller liknande så jävligt som det är konstruerat under huven..

Mvh Simon

WildOne
2004-11-21, 13:46
Håller med föregående talare!

Köpte min -94 2.0 kombi för ett och ett halvt år sedan ( som då hade gått 18.000 mil) och har lagt ner över 30.000:- på den sedan dess:

* Fjädrar och dämpare runt om
* Avgassystem (från kat och bakåt)
* Luftmassemätare
* Startmotor
* Kamrem
* Topplockspackning
+ en massa annat smått och gott.....

Näe, den är perferkt att lasta i och skön att åka - men nåt vidare drag är det INTE och håller gör den inte heller :(

Armin
2004-11-21, 13:51
hade min i 6mån sen började den pajja, elfel efter elfel. Orkade inte med bilen mer.

randal
2004-11-21, 15:17
De 2 jag har haft har fungerat bra iaf...

Zippman
2004-11-24, 00:08
Skönt att höra att det inte bara är min cp ruska som jävlas med mig :) Snart eldar jag nog upp biljäveln ;) Jo just ja, glömde tillägga att dämpare + fjädrar runt om är tvärslut samt div oljeläkage, elhiss som gett upp etc etc...