handdator

Visa fullständig version : Fortfarande dålig värme Ford Mondeo 1.8TD -94

Dr_Stein
2004-11-23, 19:16
Följde rådet på forumet och monterade 92graders termostat men bilen är lika kall iallafall. Vad ska jag göra??

Baby blå
2004-11-23, 19:56
Finns bara ett svar på det:

Eberspächer!

mr Costin
2004-11-24, 06:25
Dieslarna går så snålt att det inte blir tillräckligt med spillvärme för att värma kupén, speciellt inte i Luleå. Man kan sätta en skiva framför kylet om inte motorn blir varm, men har motorn normal arbetstemperatur och ingen värme i bilen så låter det som att du har problem med nån värmekran eller nåt spjäll, eller ett värmeelement med skit i som behöver spolas ur. Är det inte fel på detta så kan du ta till ett trix som Volvo och VW gjort på sina 5 cylindriga motorer (och säkert andra med), montera elektriska 12 volt värmare av vattnet. Jo det är sant, de satte i ett antal värmeelement i kylvattnet som värmer vattnet som går till kupé elementet. De sitter i ett aluminiumhus på toppen, tre eller fyra stycken tror jag det var, funkar hyfsat, bättre än att frysa pungen av sig. Drar mycket ström, men inte mer än elruta och elstolar tillsammans. Det finns ebersprächer som bara värmer kylvattnet under körning, finns tidur att koppla till så det går att andvända som kupé värmare tillsammans med bilens kupéfläkt, sen finns det de som bara värmer luft till kupén, och de som värmer både vatten och luft.
"Hellre svettas än frysa!"

Dr_Stein
2005-03-03, 17:27
Jag provade spola igenom värmepaketet med vatten igår men utan resultat. Hur mkt måste jag riva för att komma åt spjäll och dyligt? Jag kan tillägga att nu är det inte dålig värme. Det är ingen värme, jag får skrapa insidan av vindrutan vid längre svängar

BelseBoB
2005-03-03, 19:05
ebersprächer kan vara dyr så försök komma underfund med vad problemet är före du köper till läggs värmare el. liknande. för att det SKA funka med normal värme från bilen utan till lägg! men bilen är inte från nåt varmare land ursprungligen eller? för där kopplas det alltid bort allt onödigt som kan ha med värme att göra som t.ex värmestavar i vattnet eller sät värme m.m... och fläktarna går som de ska? har du testat ta bort plast kåpan som är under vinrute torkarna? där ska du borde slippa till luft slangarna som går till fläktarna inne i cupe'n... men då måste jag säjja att jag inte har nån erfarenhet om mondeo eller överhuvud taget mondeo dieslar! :s