handdator

Visa fullständig version : Ny stereo i gammal Scorpio, hur?

samot
2004-12-08, 10:56
Köpte en billig stereo som klarar mp3, CD-R osv och tänkte slänga in den i min gamla Ford Scorpio -87. Det fanns dock ingen ISO-kontakt i bilen utan bara diverse sockerbitar. Köpte en ISO-hona och tänkte ansluta kablarna till den men får inte till elen eftersom jag fattar nada av kopplingarna från säkringsdosan i bilen. In i säkringsdosan, som har en 1A-säkring och en 8A-säkring, går det en gul, en röd och en svart men ur den kommer en gul, två röda och två svarta där en av de två är lite tunnare.

Hur ska detta kopplas till ISO-kontakten som ska ta en gul, en röd och en svart (plus att det finns en orange som dock inte används i stereo-ISO:n)?

Ska båda de röda kopplas till röd, bara den tjockare eller bara den tunnare och samma för svart? Fick inget av alternativen att fungera fast när jag testade med båda så drogs batteriet ur :)

MVH,

Tomas

El_Zilcho
2004-12-08, 16:17
det ska väl stå på ISO-honans kablar vad det ska vara (typ +, -, Remote m.m.)
Gör det det är det bara att mäta sig fram

Perc
2004-12-08, 16:21
Har du koll på högtalarkablarna då? Det går alltid att ta ett 9V batteri och testa ett kabelpar i gången... när det knäpper ur en högtalare har du hittat en kabel

samot
2004-12-08, 23:56
Tackar för svaren men då är jag helt lost :)

Är inte direkt hemma på multimetern utan kunskaperna sträcker sig till att få fram volt och Ohm. Går det att beskriva hur jag ska gå tillväga på ett enkelt sätt? Mitt problem (som inte är hemma på el heller) är ju att jag har 5 kablar att koppla ihop med 3 (eller egentligen 4 med den oranga på ISO-honan som jag inte har en aning om vad det är). Hade ju varit enkelt att bara följa färgerna annars...

Jag har alltså testat att koppla båda röda och båda svarta från säkringsdosan till röd respektive svart på ISO-honan. När jag då mäter mellan röd och svart och mellan röd och gul i honan visar mätaren 11V, mellan gul och svart ingenting. Samma sak när jag bara hade en av de två i varje färg och struntade i de andra två. Som ni märker så är jag ute på extremt hal is :)

Behöver högtalarna vara inkopplade för att jag ska få ström till stereon och kunna få på power? Hoppades att jag kunde börja med att bara koppla in powerkablarna och sen ta nästa steg. Att sedan hitta rätt högtalare borde ju gå att prova fram fast att testa med ett batteri först låter ju förstås smidigt :)

samot
2004-12-11, 11:11
Ok, efter diverse klurande och testande fick jag ordning på röran och ifall nån får samma problem nån gång så lägger jag in det här.

Kablarna från säkringsdosan var:

Grövre röd=Röd på ISO-hona
Grövre svart=Svart på ISO-hona
Tunnare röd=Gul på ISO-hona
Tunnare svart=extrajord
Gul=extraström

Med högtalarsladdarna så berodde förvirringen på att det fanns en fader vid ratten för att styra balance. Där satt de fyra pluskablarna från högtalarna. Av de fyra sladdarna till stereon var två för kommunikation mellan fader och stereo och två var jord till högtalarna, en för de två högtalarna på vänster sida och en för höger. Jag kollade vilka som hörde till vilken högtalare med ett 9V-batteri (tack för tipset Perc) och kopplade sedan plus till respektive sladd på ISO-honan och jorden till båda de berörda minussladdarna på ISO-honan.