Visa fullständig version : Byta motor i Mondeo
dalcudia
2004-12-14, 19:13
Hejsan..
Har bara en liten fråga som kanske någon kan svara på.
Jag funderar på att köpa en Mondeo 2,0I RS det är bara det att troligtvis behöver man byta motor.
Någon här inne som vet vad man får ge för en sån motor på ett ungefär ?
Jag är inte så duktig på att mecka i heller så vad kan det kosta att få den bytad ?
Tack på förhand.. / Christian
Du får nog få bilen jäkligt billigt för att det ska vara värt det. En Zetec 2.0 kan man få för 8000 kr och uppåt.
dalcudia
2004-12-14, 19:30
Du får nog få bilen jäkligt billigt för att det ska vara värt det. En Zetec 2.0 kan man få för 8000 kr och uppåt.
Okey..
Ja jag misstänkte med att det kanske inte skulle vara lönt men tänkte fråga här inne med för som sagt jag är ju inte så jätteduktig på sånt där..
Vet du vad som är fel på motorn? Kanske inte säkert att den behöver bytas?
dalcudia
2004-12-14, 19:53
Vet du vad som är fel på motorn? Kanske inte säkert att den behöver bytas?
Nja... eftersom jag inte är så duktig på motorer och jag inte känner nån som kan följa med och kolla på den så vet jag bara vad jag har hört om bilen..
Enligt ägaren så har den bara kokat och att det räckte att man planade toppen, bytade packning och kamremen när man ändå håller på...
men sen ringa jag den tidigare ägaren eftersom jag såg att den nya ägaren bara hade ägt bilen sen november och den killen så att det hade kommit in vatten i motorn och att man troligtvis behöver byta motorn...
Men som sagt jag vet inte mer än vad dom har sagt till mig..
Twin-Cam
2004-12-14, 20:14
Om det har kommit in kylarvatten i motorn trots att man planat toppen och bytt toppackning så tyder det på att det är en spricka i toppen. Du behöver alltså inte byta hela motorn utan det "räcker" att byta toppen.
dalcudia
2004-12-14, 20:20
Om det har kommit in kylarvatten i motorn trots att man planat toppen och bytt toppackning så tyder det på att det är en spricka i toppen. Du behöver alltså inte byta hela motorn utan det "räcker" att byta toppen.
Det var inte riktigt så jag menade... utan han som äger bilen säger att den bara har kokat och att man bara behöver plana toppen och byta packning och sen rullar bilen.
Men den förra ägaren som ägde bilen när detta hände säger att det kom in vatten i motorn av någon anledning, vad som orsakade det vet jag inte..
Men det du svarade kanske stämmer i alla fall även om toppen inte var planad när detta hände utan orginal... men det kanske inte ändrar ditt svar.. det kanske räcker att yta toppen i alla fall... det med att byta motorn var bara han som ägde bilen som så att man nog fick göra...
Twin-Cam
2004-12-14, 20:28
Alltså har du tur då är inte toppen sprucken utan bara toppackningen som har gått isönder. Då kan det läcka vatten in i cylindern från vattenkanalerna i blocket. Att byta den packningen är inget ovanligt för en verkstad och du kan klara dig relativt billigt undan mot ett motorbyte. Men du ska givetvis få bilen billigare.
Men har bilen kokat pga att toppackningen gått isönder är det inte otänkbart att toppen har blivit så varm att den har spruckit =(
Plana toppen gör man i regel om man byter packningen för att få en 100% platt topp. Det handlar inte om någon "effekt planing" utan du bara precis skär av så lite som behövs. Max 0,3 mm har jag för mig.
dalcudia
2004-12-14, 20:33
Alltså har du tur då är inte toppen sprucken utan bara toppackningen som har gått isönder. Då kan det läcka vatten in i cylindern från vattenkanalerna i blocket. Att byta den packningen är inget ovanligt för en verkstad och du kan klara dig relativt billigt undan mot ett motorbyte. Men du ska givetvis få bilen billigare.
Men har bilen kokat pga att toppackningen gått isönder är det inte otänkbart att toppen har blivit så varm att den har spruckit =(
Plana toppen gör man i regel om man byter packningen för att få en 100% platt topp. Det handlar inte om någon "effekt planing" utan du bara precis skär av så lite som behövs. Max 0,3 mm har jag för mig.
Okey... Ja det kan ju tänkas att det kan ha varit som du sa att det är därför det har kommit in vatten i motorn som förra ägaren sa.
Frågan är bara om man vågar att chansa, kan man se på motorn på nåt viss vad som kan ha hänt eller man får helt enkelt köpa bilen på chans i så fall..
Twin-Cam
2004-12-14, 20:34
Tyvärr blir det en ren chansning i detta fallet...men att det är packningen eller i värsta fall toppen är jag nästan säker på
dalcudia
2004-12-14, 20:37
Tyvärr blir det en ren chansning i detta fallet...men att det är packningen eller i värsta fall toppen är jag nästan säker på
Okey så med andra ord hjälper det inte mig så mycket om jag kan försöka att få nån som är duktig på bilar att följa med och kolla på den...
Vid såna här tillfällen så önskar man att man kunde lite mer om bilar.. =)
Baby blå
2004-12-15, 06:49
Fråga hur styggt han kokat den.
Om han har kört den tills den stannade behöver du en ny maskin i den.
Väldigt vanligt på Mondeosar i den åldern. Se till att byta vattenröret som går vid oljetråget. Till 99% chans e den boven o dramat.
Mvh
Försök hitta en motor innan du köper bilen! det är istortsett tomt på skrotarna
och dom som finns är s..t dyra.
Det som brukar hända med mondeo motorer som går för varma är att kolvringarna tappar "spänsten" och då räcker det inte med bara en ny packning utan motorn måste renoveras eller bytas.
Har bytit flera här på jobbet och som rs1800 säger dom kostar från 8000 för en beg i okänt skick till 18000 för en renoverad bytes motor.
Jocke /Forddoktorn
Kolla blocket - finns en krockad 95-a för 3000:- kanske har den okej motor?
http://www.blocket.se/view/3973618.htm?caller=sml_s&l=0&c=1&city=0
Eller kanske finns denna kvar
http://www.blocket.se/view/3929210.htm?caller=sml_s&l=0&c=1&city=0
Du kan ju testa!
dalcudia
2004-12-15, 17:00
Försök hitta en motor innan du köper bilen! det är istortsett tomt på skrotarna
och dom som finns är s..t dyra.
Det som brukar hända med mondeo motorer som går för varma är att kolvringarna tappar "spänsten" och då räcker det inte med bara en ny packning utan motorn måste renoveras eller bytas.
Har bytit flera här på jobbet och som rs1800 säger dom kostar från 8000 för en beg i okänt skick till 18000 för en renoverad bytes motor.
Jocke /Forddoktorn
Okey det låter som att jag ska leta vidare efter någon annan bil istället, speciellt efter som jag inte är så där värst duktig på motorer..
Tack får råden
dalcudia
2004-12-19, 19:04
Kolla blocket - finns en krockad 95-a för 3000:- kanske har den okej motor?
http://www.blocket.se/view/3973618.htm?caller=sml_s&l=0&c=1&city=0
Eller kanske finns denna kvar
http://www.blocket.se/view/3929210.htm?caller=sml_s&l=0&c=1&city=0
Du kan ju testa!
Hej..
Den ena av dom motorerna verkade vara samma motor som i den bilen som jag har hittat..
Tack för tipset..
Mvh Christian
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.