handdator

Visa fullständig version : Har alla Sierra GT diffbroms?

painless
2003-08-08, 15:44
Som det står i rubriken... är det rätt?
vet att jag sett någe om det förut men nu så är forumet nästan helt tomt...

Någon som även vet om det är samma dörrar i en GT som vanlig sierra jag kan då inte se någonskillnad...?
har börjat komma rost på mina dörrar och jag har nästan aldrig sett en GT med rost.. kanske för att dom är nyare eller har dom bättre rostskydd?

SierraV6
2003-08-08, 16:50
Hej!

Nej alla Sierra GT har inte diffbroms, det var tillval.

Ang. dörrarna så är det alldeles säkert samma dörrar. Tror inte det är någon skillnad alls på dörrarna på årsmodellerna 88-93. Det är inte heller nån skillnad mellan dörrar med manuella eller automatiska fönsterhissar/backspeglar. Dekorlisterna skiljer det nog dock garanterat på. Finns väldigt många modeller av dem.

EDIT: Glömde nämna att dörrarna till 3d versionerna inte är samma som 4d/5d/HGV!

/Anders

painless
2003-08-08, 18:32
hur kan jag ta reda på om en diffklump har diffbroms...?
om man åker till en skrot eller något..

SierraV6
2003-08-08, 19:24
Hej igen!

Hur du ser att det är diffbroms är jag osäker på.

Kom på en till grej med dörrarna. Om det är bakdörrarna du ska byta så kan du nog inte ta dörrarna från en HGV till en sedan eller 5d.

/Anders

SierraV6
2003-08-08, 19:32
Hittade detta på det gamla forumet:

Hallå !!
ALLA bilar ( Sierra / Scorpio ) med diffbroms bak har Skruvade drivaxlar !!! ( D.v.s. dom är fastskruvade i medbringarna med 6st. bultar !! )
ALLA "klumpar" med diffbroms är märkta med en ca.25-30mm rund rosa dekal märkt "SD" ( Slip Diff ) bak på "locket" i närheten av oljepluggen !!
Bra att veta om man nu letar på skroten för detta brukar inte personalen veta !!!
Tyvär brukar denna dekal kunna försvinna med åren !!!

/Anders

Magnus
2003-08-08, 22:50
Nädu, det är nog inte bättre rostskydd i Sierra GT, har sett flera ordentligt rostiga sådana, utan snarare att de är bland de allra sista som gjordes som gör att dom ändå mer sällan är rostade.

Även mellan 4-dörrars och 5-dörrars är det olika bakdörrar men det skiljer jättelite. Måste varit en stor miss från Fords sida, så ofta som dom försöker återanvända samma delar mellan olika modeller?

Jag är inte så säker på det där med om olika infästning av drivaxlar betyder olika diffar. Det finns väldigt många Sierror med skivbroms bak som har "skruvade" drivaxlar men INTE diffbroms, närmre bestämt alla som hade ABS, men inte fyrhjulsdrift/RWD Cossworth, så det är inte särskilt säkert sätt att avgöra. Vad jag gärna skulle vilja se är en tidig Sierra mk2 med trumbroms bak, men med diffbroms som tillval. Det gick att beställa, så NÅGON måste väl gjort det? :D

Ett sätt att testa på är väl att helt enkelt lyfta bakändan på bilen, snurra på ett hjul. Om det andra snurrar i motsatt riktning så är det inte diffbroms. Verkar det rimligt?

/ Magnus

SierraV6
2003-08-08, 22:59
Hej!

Det du säger om skruvade drivaxlar stämmer nog. Jag har en 2,9:a med skruvade drivaxlar (6st torx vid varje knut), men har ingen diffbroms.

Kan man verkligen kontrollera om det är diffbroms genom att testa så? Tror du inte man måste snurra väldigt snabbt för att "bromsen" ska verka? Den måste ju tåla en del variation mellan hjulen så att den inte "bromsar" i kurvor?

Jag vet då inte, men man kan ju i alla fall leta efter den där etiketten.

/Anders

painless
2003-08-09, 00:07
Ok tack för svaren.. får väl leta efter det rosa märket då..

och dörrarna är de främre jag ska byta.. jag har en kombi kupe och dörrana jag tänkt på sitter på en kombi.. borde inte vara någon skillnad då..

Keller
2003-08-09, 23:22
dörrarna till kombin ser absolut inte ut som till CC modellen!
CC har sluttande rutor i bakkanten medans kombin har raka.
dessutom är dörrarna på kombin kortare än på CC modellen

oj, sorry.. läste försnabbt..
fram dörrana är samma.. oopps :rolleyes: