handdator

Visa fullständig version : Mondeo Stötdämpare fram

Buiko
2005-01-24, 11:53
Jag har en Mondeo 94:a. Sen jag köpte bilen har jag fått stå ut med att ratten drar/sitter något snett åt vänster vid körning på rak väg.= Nåt har hänt på höger sida??. Då jag kör över gupp hörs ett "klonkande" ljud. :mad: Dessutom var det högra sommar-bakdäcket snedslitet. :confused: (Framdäcken normal förslitning) Det första jag gjorde var att byta en bussning i främre länkarm, men klonkandet fortsatte. Sen åkte jag till Ford och köpte ett tvärstag á 410 kr. Jag tyckte att det gamla tvärstaget satt snett. Jag tänkte att eftersom det håller upp "navet" på bakvagnen, så kanske det påverkar hjulets cambervinkel. (Jag vet inte vad jag ska kalla klumpen som navet+bromstrumma sitter fast i.) Jag bytte staget. Tur att jag har en 94:a ,fr.om. 1997 så sitter staget fast i "navet", så då hade det blivit dyrare. Efter att ha bråkat med torxskruvar, som satt som fastsvetsade, :banghead: så lyckades jag byta staget. Jag tog en provtur, men allt var som vanligt. :( Efter en månad, så tog jag och grävde djupt i plånboken igen. Nu var det mekonomen som fick det höga nöjet att kräva mig på 831 spänn för en MONROE-stötdämpare. Jag tog loss den gamla stötdämparen och demonterade den. Jag jämförde den med den nya stötdämparen. Den gamla dämparen verkade rätt OK :mad: . Om jag höll båda dämparna i gängan på stången, så sjönk båda fjäderbenen till marken. Det gamla fjäderbenet sjönk dock något saktare. När jag sedan släppte de båda stängerna, gled den nya stötdämpar-stången helt tillbaka ,så att bara gängan syntes, medan den gamla stannade halvvägs. Den gamla dämparen verkar i alla fall inte kärva. Den går bara en aningen trögare, men det går att trycka ner den med pekfingret. Kan den gamla stötaren verkligen ge upphov till "klonkandet"?? Ljudet "Klonk" är en metallisk klang, dvs. det låter som om metall möter metall. Varför är det ena bakdäcket snedslitet? Vad ska jag göra för att fixa det ? Jag har bytt en bussning i länkarmen fram, bytt tvärstag bak och är snart på väg att sätta dit en annan stötdämpare. Om inget av detta hjälper, vad f-n ska jag göra då :banghead: ??? Om man lämnar in en bil med snedslitna bakdäck för "bakvagns"-inställning, hur ställer de då in bakvagnen? Har de några distansbrickor eller likn. och justerar med?? Tacksam för svar.

PS! Jag lyckades hitta en gammal tråd med nån som haft liknande problem, men han fick inte många svar.
Hej!
Förut när jag spann med farsans mondeo så började framvagn att hoppa... Sedan byttes bussningar och det slutade hoppa.. Nu igen efter bara nån månad hoppar det som satan igen=(
Är det enbart bussningarna som gör detta eller kan det vara något annat också??

Jag vet inte vad han menar med "hoppar", men jag känner igen mig på nåt sätt.