Visa fullständig version : Höja laddtryck, magnetventil?
Har kollat runt lite på det gamla forumet nu och läst lite om magnetventilen och så. Men jag förstår inte riktigt hur det fungerar!?
Om man nu kör med magnetventil, hur ska man höja laddtryket då? Ska man skruva på wastegaten, eller är den då bara till för att ställa grundladdtrycket?
// Fredde
det sista var svaret wpå din egen fråga! ;)
mvh C
Originally posted by vad är lustgas?
det sista var svaret wpå din egen fråga! ;)
mvh C
Hehe, alltså .. man skruvar på wastegaten för att höja laddtrycket? Men vad har i sånna fall magnetventilen för funktion?
den stänger wasten i början så du får laddtryck snabbare... sedan har jag för mig att den reglerar under varvets uppgång oxå... kommer inte riktigt ihåg...
mvh C
Originally posted by vad är lustgas?
den stänger wasten i början så du får laddtryck snabbare... sedan har jag för mig att den reglerar under varvets uppgång oxå... kommer inte riktigt ihåg...
mvh C
Aha, okej!
Tackar för hjälpen! =)
Är det inte bättre att köra med pys/stryp ventil på WG slangen??
/Andreas
hmmm ska du trimma nu pöjk :)
Originally posted by NO.
hmmm ska du trimma nu pöjk :)
Hehe, mjaa, måste ju testa liite iaf! :)
Tony-Avesta
2003-08-09, 08:01
Hej.
Nu är jag ingen expert på Fords laddtrycksstyrning, men jag är tveksam till att man glad i hågen skall skruva på wastegatestången när man har magnetventil.
På SAAB så ändrar man bara det sk "grundladdtrycket" på det viset, och det trycket skall i 99,99% av fallen stå på det fabriksinställda värdet för att funktionen skall bli rätt. Vad har då SAAB med Ford att göra? Jo, det är faktiskt SAAB-grejor som reglerar laddtrycket på de Fordar med magnetventil, så funktionen torde vara likartad.
De Fordar med magnetventil borde ha ett elektroniskt styrt laddtryck, och då borde det vara en ändring i programvaran som skall ändra laddtrycket!? Om nu inte Ford valt att köpa teknik från SAAB, men att sen köra det på absolut primitivaste sätt??
MVH Tony
Precis som du skriver så skall man ju inte höja laddtrycket genom att skruva in wg stången - dock är det den enda lösningen om man vill höja trycket, för tack till Saabs patent på laddtrycks sänkningen, (fordarna sänker tändningen om motorn spikar)
så fick inte ford lov att bygga strysystem som kan reglera laddtrycket.
Aa, kommer ihåg att det var så på saaben. Då skulle man inte röra wg:n för att höja laddtrycket.
Men men .. Man är alltså tvungen att göra det ändå på forden eller? Vad händer om man kör utan magnetventil? Det kanske är dumt?
Om du kör utan magnetventilen ikopplad så kan inte längre styrsystemet göra något (typ sänka tändningen) om motorn spikar, samt inte heller reglera magnetventilen = olika laddtryck på olika växlar m.m.
Så vitt jag vet så finns det inget annat sätt än och skruva på wg stången om man vill höja laddtrycket.
Originally posted by olsson
Om du kör utan magnetventilen ikopplad så kan inte längre styrsystemet göra något (typ sänka tändningen) om motorn spikar, samt inte heller reglera magnetventilen = olika laddtryck på olika växlar m.m.
Så vitt jag vet så finns det inget annat sätt än och skruva på wg stången om man vill höja laddtrycket.
Okej, då är det bara att skruva och se glad ut då! ;)
Tack för hjälpen.
Kom ihår bara att koppla UR magnetventilen om du skruvar på wg:n.
Man kan få översvängningar på ca 0,4 bar med magnetventilen ikopplad, pga av att orginal så ska boxen kunna höja laddtrycket med 0,4 bar från grundladdtryck(0,5bar) och magnetventilen ligger hela tiden beredd på att göra det.
Om man nu har skruvat åt wg:n till säg 1,5 bar så kommer boxen inte att hinna sänka trycket om man gasar till häftigt och trycket kan gå upp till närmare 1,9 bar tillfälligt - kul men inte vidare bra...
Med mg:n urkopplad så får man inga såna översvängningar.
peakarna brukar enligt min erfarenhet inte överstiga ca 0,1 bar...
mvh C
cossiegranis
2003-08-10, 20:47
Dom brukar inte göra det för mig heller men för några dager sen (en kall kväll) så stack laddtrycket iväg till 1.9 och mappen slog ifrån laddar ca 1.6 peak 1.5 kontinuerligt normalt. Så ta det lugnt på kvällarna...
/GRanis
Kan säga att min peakar 1.5 nu vid vissa tillfällen... Men det beror nog mest på en trött WG klocka...
Verkar vara värre när det är kallt...
/Andreas
För att höja trycket på en cosworth med magnetventil så börjar man med att göra hålet i ventilen som går till luftboxen större.
Pröva er fram till rätt storlek så behöver ni i stort sätt inte skruva på klockan.
Sen så kan man ändra storleken på dom andra hålen också
R
Originally posted by Ronson
För att höja trycket på en cosworth med magnetventil så börjar man med att göra hålet i ventilen som går till luftboxen större.
Pröva er fram till rätt storlek så behöver ni i stort sätt inte skruva på klockan.
Sen så kan man ändra storleken på dom andra hålen också
R
Men hur gör man om man vill sänka trycket igen om man borrar hålet?
Man ska alltså inte skruva på wg?? För det är precis vad jag gjort!
Originally posted by samba
Men hur gör man om man vill sänka trycket igen om man borrar hålet?
Man ska alltså inte skruva på wg?? För det är precis vad jag gjort!
Den stora höjningen av trycket gör man genom att ändra håldiametern. Vid finjustering så skruvar man på stången så det går nog bra att sänka trycket på det viset så länge det inte är några jättesänkningar.
Originally posted by Andreas
Den stora höjningen av trycket gör man genom att ändra håldiametern. Vid finjustering så skruvar man på stången så det går nog bra att sänka trycket på det viset så länge det inte är några jättesänkningar.
Perfekt, då vart det rätt. Tack för svaret.
Det finns bara en strypning i magnetventilen och den sitter där överladdad luft från turbons kompressorsida kommer in.
Strypningen gör så att mindre luft ska komma in till wg:n och minska risken att wg:n öppnar för tidigt.
Tar man bort srtypningen får man motsatt effekt, särskillt om man ej har magnetventilen ikopplad, då luften bara kan strömma till wg:n och inte tillbaka till luftburken.
BORRA INTE HÅL I MAGNETVENTILEN!!!
Det finns bara en strypning i magnetventilen och den sitter där överladdad luft från turbons kompressorsida kommer in.
Strypningen gör så att mindre luft ska komma in till wg:n och minska risken att wg:n öppnar för tidigt.
Tar man bort srtypningen får man motsatt effekt, särskillt om man ej har magnetventilen ikopplad, då luften bara kan strömma till wg:n och inte tillbaka till luftburken.
BORRA INTE HÅL I MAGNETVENTILEN!!!
Nu är du ute o cyklar
Fan nu får nån komma med ett vettigt svar snart, blir bara mer snurrig av att läsa allt det här..
Vad e rätt nu då?
slangen som går till filtrer, vad gör den för nytta?
behövs den?
Om man kopplar bort ventilen, hur gör man då?
drar man en slang direkt från turbon till WG eller?
Man kan säga att amalventilen är en pys ventil
Den slangen som går till luftfiltret är lixom avpysningen dvs där all luft går "ut"
Tar man bort amalventilen så kopplar man bara ihop slangarna mellan Wastegaten och Kompressorhuset.
Så här funkar det:
Överladdad luft från turbon kommer in i magnetventilens mittre öppning, beroende på hur högt trycket är så kan styrsystemet hålla wg:n stängd längre, genom att släppa ut luft via den vänstra (färdriktningens håll sett) öppningen tillbaka till luftburken.
Detta sker genom att ström förs till en fjäderbelastad ventil (sitter i den vänstra öppningen på magnetventilen) som då öppnar sig och släpper ut överladdad luft = lägre tryck som då försöker pressa upp wg:n = wg:n släpper in mer luft till turbon och mindre rakt ut i avgasröret = turbon får mer luft = högre laddtryck.
Om trycket blir för högt så stänger iställer styrsystemet ventilen som släpper luft ut i luftburken och därmed får wg:n mer luft och det bildas ett högre tryck = högre tryck i wg:n = wg:n pressas upp = mer luft rätt ut i avgasröret, mindre luft till turbon = trycket sjunker.
Om inte sladden till magnetventilen är ikopplad så är ventilen alltid stängd, dv.s ingen luft kan komma ut genom den vänstra öppningen och tillbaka till luftburken utan all luft går direkt till wg:n.
Därmed får man bara det laddtryck som wg:n är ställd att öppna på.
cossie93
2003-08-15, 21:38
Sätt in en pysventil istället för att skruva och ratta på wastegaten. Då är det lätt att ställa in rätt tryck. Originalwasten kan man behålla då även om man vill ladda lite mera.
Så här funkar det:
Överladdad luft från turbon kommer in i magnetventilens mittre öppning, beroende på hur högt trycket är så kan styrsystemet hålla wg:n stängd längre, genom att släppa ut luft via den vänstra (färdriktningens håll sett) öppningen tillbaka till luftburken.
Detta sker genom att ström förs till en fjäderbelastad ventil (sitter i den vänstra öppningen på magnetventilen) som då öppnar sig och släpper ut överladdad luft = lägre tryck som då försöker pressa upp wg:n = wg:n släpper in mer luft till turbon och mindre rakt ut i avgasröret = turbon får mer luft = högre laddtryck.
Om trycket blir för högt så stänger iställer styrsystemet ventilen som släpper luft ut i luftburken och därmed får wg:n mer luft och det bildas ett högre tryck = högre tryck i wg:n = wg:n pressas upp = mer luft rätt ut i avgasröret, mindre luft till turbon = trycket sjunker.
Om inte sladden till magnetventilen är ikopplad så är ventilen alltid stängd, dv.s ingen luft kan komma ut genom den vänstra öppningen och tillbaka till luftburken utan all luft går direkt till wg:n.
Därmed får man bara det laddtryck som wg:n är ställd att öppna på.
Det där håller jag med om men att man ej skall borra upp hålen i amlvalven håller jag ej med om.
original hålen är för standard bil.
Sen om man sätter på värre grejer så måste man självklart ändra dessa håll för aytt passa modifieringen.
Ronnie
cossiehenke
2003-08-16, 11:14
När jag pratade med Tomas för längesen så sa han att han höjer alltid genom att skruva på stången.
Så har jag gjort och det funkar kanon!
/ Henke
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.