Visa fullständig version : Bättre Dämpare o Skivor till Taunus
Hej kan någon hjälpa mig med från vilken bil jag ska ta skivor o dämpare till min Taunus 2,0 -82 för att få bättre väghållning..
therealpinto
2005-02-07, 06:40
Hej
Skivor gör väl mer åt bromsar än väghållning...det finns faktiskt en gammal tråd med tips om just bromsar. Sök på "broms+taunus" så hittar du nog den.
När det gäller dämpare, så tror jag att jag kommenterade det i samma tråd. Men antingen satsar man på Spax eller kanske Koni anpassat för Taunus (det finns faktiskt), eller så är man kreativ. Fram har jag för mig att gamla Saab 900 "passar", och bak lär Volvo 740 gå att anpassa.
/Gustaf
taunus_Erik
2005-02-07, 09:10
Hej kan någon hjälpa mig med från vilken bil jag ska ta skivor o dämpare till min Taunus 2,0 -82 för att få bättre väghållning..
tja ´jag ska sätta dit ett par sieera V6 skivor och ok.passar bra men man får göra en distans så oket komer längreut.
På tanke på sötdempare så finnns det också hevyduty stöt dempare att få tagpå kostar melan 500-600kr st
jag har hört någonstans att man kan ta Granada Skivor.. men vet inte om det är sant har lite ont om cash "jobbar som Personlig Assistent" så jag kan inte prova allt som finns =/ kan man använda Capri dämpare fram utan för mycket mickel? samt om du har några mått på Distansen vore jag glad för att sätta dit Sierra Skivor //Tommy
therealpinto
2005-02-07, 12:47
Hej
Capridämpare passar inte alls fram, helt annorlunda framvagn.
Granadaskivor lär man kunna få dit om man använder fembultsnaven från Granada med lite mek. Men då är det enklare att skaffa skivor från BMW E30 som man modifierar...nu hittar jag inte tråden där det beskrivs, men det handlar om att borra om bultmönstret i skivan och svarva upp centrumhålet. Då kan man använda Volvo 240 ok, eller Granada 2.8i.
/Gustaf
Det var ju ett tag sedan jag åkte Taunus men jag satte dit ett bromsservo från en Granada på en av dom. Bromsarna blir väl iofs inte bättre men man behöver inte anstränga bromsfoten direkt. Lånade ut bilen vid ett tillfälle vilket gav till följd att föraren slog näsan i ratten i första korsningen :-)
Granadas servo passar direkt på Taunus.
Ha det
Göran
hej igen
okej tackar ska testa att sätta dit Sierra Skivor fram. kan man mickla dit Sierra 4x4 skivor bak o byta huvudbroms cylinder? tyckte jag såg en Orange Taunus med skivor bak.
vore tacksam med en länk till värre Taunus Dämpare o fjädrar har letat som en galning.
therealpinto
2005-02-07, 21:33
Visst kan man montera skivor bak. Cossie-Taunusen du sett har bakaxel från Volvo 740, om det är samma som den jag tänker på.
Dämpare finns hos till exempel Burton (GAZ och Koni), de har också sänkfjädrar. Kolla på Cortina MkIII-V, det är samma som Taunus.
/Gustaf
hmm skulle hellst inte vilja ha Volvo på min Taunus men om det inte finns någon annan utväg så vad göra, bara att min lillebror skulle säga att det är den som gör att bilen går bra...
skickar med en bild på Pärlan
Cosworth 4x4
2005-02-07, 22:36
Hii Guffi
Vad gäller väghållning på en Taunus så gjorde jag följande !
Fram:
Grova krängningshämmaren från en GXL V6 samt nedkapade fjädrar från samma bil , Stötdämpare från Granada GLS ( Bilstein som oe. och passar direkt !! ) Se till att bussningarna mellan bärarmar och framvagnsbalk är fräscha och sen det största ingreppet , svarva till en aluminium "hylsa" istället för dom bussningar som håller framvagnsbalken mot karossen , eller ev. modifiera så att du kan få dit ett par mindre och mer solida gummibussningar om du vill slippa det värsta vägljudet ! ( Jag åkte med stumma alu."hylsor" , gjorde en himla skillnad !! )
Bak:
Grova krängningshämmare från en kombi samt nedkapade fjädrar från samma bil , stötdämpare från en senare Taunus GLS ( Även där Bilstein som oe. ! ) se till att bussningarna är fräscha ( Om jag inte kommer ihåg fel så var kombins bussningar solida och lite hårdare ! ) I nedre länkarmarna så gör samma sak som till framvagnsbalken , försök få dit några bussningar som har lite mindre och hårdare gummi !
Och vad gäller bromsar:
Fram:
Det finns ett kit med ventilerade skivor och mellanlägg till oken för Esc. RS2000 Kk.II som passar direkt på Taunusen sen åkte jag med Mintex M171 belägg!
Bak:
Jag tog dom största Taunus bromsarna och monterade sedan dom största Hjulcyl. som fanns ( det fanns en hel del storlekar att välja på !! ) åkte sen med Mintex VG95 belägg ( tror jag dom hette !! , det fanns backar från den Eng. Cortina Mk4 som passade ! )
Men detta var på en Taunus 1600XL-72.a och åren var 1979 - 83 så det kan ju ha tillkomit lite nya ide´r !!
Det som gjorde störst skillnad var att få dit krängningshämmare ( Fanns inga alls som oe. på denna bil !! ) Granada dämparna fram samt det bästa , att få framvagnsbalken att sitta still i karossen !!!
// Micke
grymt ska fasen börja snickra med bilen så snart det bara går blir så sugen när man läser alla svar skoj skoj.. jag avgudar mina Taunusar har 3st en 71 GXL Coupe o en 71 XL Coupe samt 82 L Sedan har även haft en 75 sedan som jag gav min brors son att leka med nu när han tar körkortet =)
blir glad att någon kan hjälpa en..
Mmm, trevligt, min 1600L 72a skulle nog vilja ha en kränghämmare eller två.
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.