handdator

Visa fullständig version : kan man sätta på turbo till scorpio coswort?

erhan44
2005-03-13, 17:33
hej!
Har en scorpio coswort 92 model.
jag undrar om det går att fixa turbo på den bilen?.
i så fall om det går att fixa.
Vad måste jag göra? och hur mycket kan det ungefär kosta.
tacksam för alla svar.
eko

therealpinto
2005-03-13, 17:57
Turbo kan man sätta på alla bilar.

Man kan köra på en miljon olika sätt men 24v är en lite delikat motor och kanske inte det första man ska ge sig på att turbokonvertera. Vill man ändå gå vidare, tycker jag att man ska satsa på ett annat sprut (mappningsbart så att man se till att ha rätt soppamängd och framförallt rätt tändläge). Det gör också att man bör ha hyfsad kläm på hur en motor funkar för att få ihop det utan ras.

Själva turbokonverteringen kan i övrigt följa Pintoguiden i den klistrade tråden överst i forumet. Satsa på två Mitsubishi 15 eller 16T-aggregat, gärna nytt plenum/insug (original är rätt kasst).

Att prata pengar är svårt men som billigast kanske 10000-15000 kr om du skruvar och kan svetsa själv (räknat på 2 st beggade aggregat, 2500-3500 kr styck, Megasquirt&EDIS insprutning, 2000 kr, kralligare spridare, 6x400kr, intercoolers (säg 2x1000 kr) och slangar/packningar/rör). Detta är utan motorrenovering (som kan vara klokt, kolla åtminstone kamkedja, sträckare och löpskenor).

Ska man börja lämna bort jobb blir summorna fort dubbla/tredubbla.

Värt att tänka på är att bilen inte går att besikta med turbo, och att det är hyfsat trångt i motorrummet. Dessutom är det tveksamt hur mycket effekt automatlådan tål.

/Gustaf

Baskagge
2005-03-13, 17:59
Hittade http://www.topbossperformance.co.uk/v624coseng.htm i mina favoriter. Fina bilder är det i alla fall på sidan. :D

erhan44
2005-03-13, 18:56
tack för infarmation gustav