handdator

Visa fullständig version : ac-mondeo-01

hobbe63
2005-04-18, 11:29
har slutat att kyla,vad kan det vara,lampan lyser i alla fall, är det något man kan kolla själv,eller är det bara till att lämna in bilen?

Baby blå
2005-04-18, 11:34
Kan du kolla om ac kompressorn slår till när du trycker på knappen??

hobbe63
2005-04-18, 12:10
hur kolllar man det, hörs det?,eller går motorn ner i varv?, vad jag kommer ihåg så märks det ingen skillnad alls när jag trycker på knappen. var sitter kompressorn?

hobbe63
2005-04-19, 11:36
någon annan som har något tips?

Baby blå
2005-04-19, 12:10
Mitt tips är att lämna in den.

Inget illa ment men hittar du inte kompressorn kan du inte mycke göra själv.

Min gissning är att kondensorn har en lite läcka som gör att acn e tom.

magican
2005-04-19, 18:17
Vilken i sin tur påverkar tryckvakten som dräper ac kompressorn, ty annars skär den ihop om köldmedel inte finns (som även innehåller lite lite olja för smörja kompressorn)

Men, man kan väl säga att 90% av AC problem ska man inte skruva i själv. Kabelbrott, felaktiga kontakter kan man ju lösa själv, är en jävla procedur att fylla köldmedium, söka efter läckage, vaccum suga, fylla på med rätt mängd etc.. tror för övrigt inte alltför många har dom där "ac stationerna" hemma i garaget :D

Speed_freak
2005-04-19, 18:26
Vilken i sin tur påverkar tryckvakten som dräper ac kompressorn, ty annars skär den ihop om köldmedel inte finns (som även innehåller lite lite olja för smörja kompressorn)

Men, man kan väl säga att 90% av AC problem ska man inte skruva i själv. Kabelbrott, felaktiga kontakter kan man ju lösa själv, är en jävla procedur att fylla köldmedium, söka efter läckage, vaccum suga, fylla på med rätt mängd etc.. tror för övrigt inte alltför många har dom där "ac stationerna" hemma i garaget :D

har för mig att på mondeo 2001 kan man inte bygla kontakten till tryckvakten för man kan bränna styrdonet då. på tex en sierra hade man kunnat bygla kontakten till tryckgivarn för att kolla så att kompressorn funkar (utesluta fel)