Visa fullständig version : Trimma mondeo
har funderat att trimma min Ford Mondeon V6 2.5L framöver
unichip, sportsystem är jue redan påtänkt, men hur skulle det vara att slipa lite på kamarna? nån som har erfarenhet av det. finns det nåt annat som skulle ge lite extra skjut i kärran? har hört nåt om att man skulle kunna ta lite delar ifrån st220 eller om det var st200, nån som vet nåt om detta?
Baby blå
2005-05-16, 11:58
Jag har alltid varit allergisk mot V6ans avgassystem. Tycker det verkar korkat.
Om jag inte minns fel så tar man st200ans spjällhus för att få lite mos.
Kolla med ford vad som skiljer. Bas motorn borde ju vara samma i din o en st200.
Alltså borde det gå att få tag i grejor till 200 häst i alla fall.
//
okey,, hur svårt är det att byta spjällhuset? och är det nåt mer man måste byta samtidigt för att det ska funka bra ihop?
Byta spjällhuset är antagligen inte så konstigt så länge det är samma mått på dom utvändigt, antagligen bara några skruv. Sen ska helst kontaktstycket vara samma, men det går ju alltid att löda lite.
kan meddela att jag precis köpt ett spjällhus till st200 :) hitta ett på bildelsbasen.se och ringde på engång.. så det är påväg på posten,, nån som vet hur mycket effekt det kan ge?
Eftersom bilen får mer luft nu så ska du helst kompensera det med soppa oxå, så en mappning vore det bästa för att det ska ge något resultat.
blir att spara ihop pengar till ett unichip. så fort som möjligt,, men har precis köpt kjolpaket och vinge för 14 000kr så det börja sinna i plonkan :(
på tal om sportsystem, så måste jag bygga det själv om jag inte vill lägga ut 10lök på ett, för simons sportsystem har inte tänkt att tillverka några till v6:an förns i höst.
nån som har nån ritning på hur jag ska bygga,, hur många dämpare osv.. jag ska ha ett utblås på varje sida.
blir att spara ihop pengar till ett unichip. så fort som möjligt,, men har precis köpt kjolpaket och vinge för 14 000kr så det börja sinna i plonkan :(
på tal om sportsystem, så måste jag bygga det själv om jag inte vill lägga ut 10lök på ett, för simons sportsystem har inte tänkt att tillverka några till v6:an förns i höst.
nån som har nån ritning på hur jag ska bygga,, hur många dämpare osv.. jag ska ha ett utblås på varje sida.
Det finns supersprint och mongoose rör till mondeo v6 med dubbla 3" pipor,, har för mig att priset är ca 5000kr i england, finns säkert någon som kan ta hem kanske TG ? Funderar själv på det till 200'an
MVH Ankaz
Supersprint säljer MH Styling, som medlem har man 10% rabatt. Annars tar som sagt säkert TG hem ett mongoose till dig.
vad har TG nån hemside adress?
Ingen hemsida bara telefon
kan du posta telefonnumret?
annars kan du pm:a det till mig,, är det ett företag eller?
kan meddela att jag precis köpt ett spjällhus till st200 :) hitta ett på bildelsbasen.se och ringde på engång.. så det är påväg på posten,, nån som vet hur mycket effekt det kan ge?
Läste på något engelsk forum att spjällhus byte inte ger något alls utan mappning, möjligen att motorn varvar upp snabbare men kan t.o.m ge mindre i bänken än original spjällhus. Det är ju trottsallt lite mer än spjällhus som skilljer ST200 maskin mot vanliga duratecen. Blandannat andra kammar, annan styrbox, bearbetad topp av Cosworth, även andra kolvar och stakar och lättat svänghjul. Finns mer som jag inte kommer på just nu.
Det som ska göra susen på en duratec är att byta ut röret som förbinder grenrören till ett grövre dito kombinerat med sportaga och racekatt
MVH Ankaz
http://www.fmcs.nu/forum/showthread.php?t=12599&highlight=tg+racing+nummer
jag har dock inte tänkt att sätta på spjällhuset förns jag har råd med unichip/mappning. letar förfullt efter ett sportsystem, ska kolla upp det som
ni skrev igår. om man skulle svetsa ett själv.. tror ni det skulle bli åt H-vete dåligt? för det lilla jag kolla igår så kosta dom avgassystem 10lök ungefär.
Det som ska göra susen på en duratec är att byta ut röret som förbinder grenrören till ett grövre dito kombinerat med sportaga och racekatt
finns det att köpa färdigt nånstans?!
jag har dock inte tänkt att sätta på spjällhuset förns jag har råd med unichip/mappning. letar förfullt efter ett sportsystem, ska kolla upp det som
ni skrev igår. om man skulle svetsa ett själv.. tror ni det skulle bli åt H-vete dåligt? för det lilla jag kolla igår så kosta dom avgassystem 10lök ungefär.
finns det att köpa färdigt nånstans?!
Mm jag kollade med igår.. Supersprint gick på 13000kr på MT motor i uppsala. Och feritta hamnar på ca 12000kr.
MVH Ankaz
det får nog bli att beställa hem ett system från england,,
men vilket system är bäst MONGOOSE eller SUPERSPRINT?
nån som vet vad TG Racing tar för ett MONGOOSE system?!
om det är nån som sitter på en bra engelsk företag, så får ni gärna posta hemside adressen..
det får nog bli att beställa hem ett system från england,,
men vilket system är bäst MONGOOSE eller SUPERSPRINT?
nån som vet vad TG Racing tar för ett MONGOOSE system?!
om det är nån som sitter på en bra engelsk företag, så får ni gärna posta hemside adressen..
Jag ska ringa TG.. hojjta till om du hittar system för vetting peng .. jag ska med köpa ett till 200'an
MVH Ankaz
Kolla på street performence sida, dom säljer alla Supersprint delar lösa
Vänstre bakre dämpare: 2496kr
Höger bakre dämpare : 2496 kr
Främre dämpare: 2996 kr
Mellanrör sedan: 895 kr
Yrör: 695kr
Adapter original 225kr
Total summa Mondeo V6 24V: 9803 kr med medlemsrabatt 10% så hamnar man på under 9000 kr
Jag ska ringa TG.. hojjta till om du hittar system för vetting peng .. jag ska med köpa ett till 200'an
MVH Ankaz
Ankaz skriv sen när du har ringt TG om vilka pris uppgifter du fick
9000kr känns lite mycket för ett avgassystem, när man kan få det för 5000 om man beställer från england
Woodford Garage tar tex 4900 kr inc VAT, men plus frakt till Sverige för ett system till 2.5 V6, vilket får anses som riktigt billigt.
har du någon hemside adress ditt?
http://cosworth.info/store/view_product.php?product=fds018
det där såg väldigt intressant ut :)
Kolla på www.rakaror.se, dom har rätt billiga system men jag kan inte säga vad d e för kvalitet, bara kom på att jag sett sidan nån gång tidigare.........
ringde ditt för ett tag sen och dom skulle ha cirka 10lök för ett system.. vilket enligt min åsikt är fördyrt :S
om jag skulle sätta på Spjällhuset och köra ett par månader utan att mappa bilen finns det risk att nånting går sönder eller att man förstör nåt?
har fått spjällhuset,, nån som kan svara på min fråga ovanför? snälla :D
har fått spjällhuset,, nån som kan svara på min fråga ovanför? snälla :D
Tror knappast något går sönder men den kan säkerligen gå konstigt. Ang avgasröret så tar TG strax under 6000kr för ett moongose till ST200. Det tycker jag är ett bra pris, så det blir nog till att beställa.
MVH Ankaz
Tror knappast något går sönder men den kan säkerligen gå konstigt. Ang avgasröret så tar TG strax under 6000kr för ett moongose till ST200. Det tycker jag är ett bra pris, så det blir nog till att beställa.
MVH Ankaz
Ferrita tar väl något liknade för sitt rostfria till ST 200...
Så de är väl hugget som stugget...
Moongoose låter trevligare... Namnet i allafall... ;)
Bygga själv e inte särskit svårt! Du kan köpa slutbiten från Simons till en 2,0 och själv fixa främre biten. Eller bara byta dämparen. Det e där det skilljer från V6-2,0:an. Men framför allt en bättre kolektor e nog den bästa trimningen!
Ferrita tar väl något liknade för sitt rostfria till ST 200...
Så de är väl hugget som stugget...
Moongoose låter trevligare... Namnet i allafall... ;)
Feritta tar 9000kr för system till ST200
http://www.ferrita.com/pdf/special.pdf
MVH Ankaz
Men framför allt en bättre kolektor e nog den bästa trimningen! kan du förklara det där mer specifikt :)
nån som vet om mongoose system är rostfria?
jag funderar allvarligt på att beställa det från england.
ang. spjällhuset så får det ligga på en hylla här så länge tills kjolpaketet och vingen är monterat och lackat. tänkte montera spjället samtidigt som jag monterar sportluftfilter.
Feritta tar 9000kr för system till ST200
http://www.ferrita.com/pdf/special.pdf
MVH Ankaz
Ja, då får du dubbla rör, vet inte om Moongoose är med dubbla. TG vet nog om de eller om man kan hitta deras hemsida, om de nu har en...
Moongoose är i rostfritt, 1,5mm T306 närmare bestämt.
Ifrån kat och bakåt, 3,5" utblås. Men vet inte om de är dubbla på var sida. Passar iallafall till Mondeo 2.5 V6 24v.
Ja, då får du dubbla rör, vet inte om Moongoose är med dubbla. TG vet nog om de eller om man kan hitta deras hemsida, om de nu har en...
Moongoose är i rostfritt, 1,5mm T306 närmare bestämt.
Ifrån kat och bakåt, 3,5" utblås. Men vet inte om de är dubbla på var sida. Passar iallafall till Mondeo 2.5 V6 24v.
jo det är dubbla utblås.
jo det är dubbla utblås.
Helt rätt.. beställde idag
MVH Ankaz
Kolektor, där grenrören går ihopa till ett rör! Det e förlitet helt enkelt. Tror det va Ankaz som sa det här oxå? Men man kan tex köpa ett Y-rör och bygga på det. Om nu grenrören e 2" så finns det Y-rör som sen e 2"x2- 2,5". Sen på med en racekatt och en mellan dämpare. Men sista biten får du nog köpa för det trångt som fan..svårt och få plast med universaldämpare och slutrör.
Men ett bra alternativ annars e att ta ett ST200 avags och ta bort den främre dämparen och bara ha ett rör där. Min polare hade det på sin och det lätt skit skönt!! Och den svara lite snabbare på gas oxå tyckte han!
går det att komma åt Kolektor utan att lyfta motorn? har också hört det här tidigare att det ska finnas mycket kräm att hämta om man byter det där,, från en gammal ford meckare.
går det att komma åt Kolektor utan att lyfta motorn? har också hört det här tidigare att det ska finnas mycket kräm att hämta om man byter det där,, från en gammal ford meckare.
Jo du ska komma åt kolektorn.. den sitter ju aldeles under motorn.
MVH Ankaz
vart hittar man så kallade y-rör som du snacka om? men måste man köpa en racekatalysator för miljoner? finns det inge annat sätt att lösa det på?
vart hittar man så kallade y-rör som du snacka om? men måste man köpa en racekatalysator för miljoner? finns det inge annat sätt att lösa det på?
Y-rör vet ja inte vart du hittar men kat kan du ju köpa dig en trasig originalkatt som du sen kan tömma och svetsa i ett rör genom.
MVH Ankaz
det går inte att köra med orginal katten då?
gör nån adapter från 2.5" > 2.0-katten < 2.5".. eller tappar man all effekt som annars skulle vinna om man gör så?
det går inte att köra med orginal katten då?
gör nån adapter från 2.5" > 2.0-katten < 2.5".. eller tappar man all effekt som annars skulle vinna om man gör så?
Går säkert bra att köra med original katt med
jag har precis impuls handlat ett avgassystem från england nu :)
vilket jag säkert kommer ångra imorn. då jag har laggt ut över 20lök på bilen den här månaden
jag har precis impuls handlat ett avgassystem från england nu :)
vilket jag säkert kommer ångra imorn. då jag har laggt ut över 20lök på bilen den här månaden
Klart du inte ångrar dig :) man ångrar aldrig ett inköp till bilen *asg*
vart vart det för system då ?
det blev ett mongoose system här med.. beställde du ditt från tg eller direkt från england!?
det blev ett mongoose system här med.. beställde du ditt från tg eller direkt från england!?
Beställde mitt från TG
hur lång tid skulle det ta innan du fick det?
hur lång tid skulle det ta innan du fick det?
ca 2 veckor, ska bli skoj att höra sången sen :)
Moffegrev
2005-05-19, 00:02
tja!!!
det finns faktiskt racekatalysatorer på katalysator teknik i linköping för 1850:- plus frakt..det är inte så farligt om du kollar på vad en orginal kostar..
bara ett inslag till er.;) :starter:
satt även och kolla på speedworks igår. och hitta en sportkatalysator för 1895:-
http://www.speedworks.se/shop/show_category.asp?category=282&subcategory=2139
en lite dum fråga:
går alla Sport/Race katar igenom besiktningen?
Alla sportkattar ska klara bes. Så länge där inte e nått galet med motorn så!¨
Bra du köpte nytt, slipper du klydda med bygga själv! :)
blir väll att investera i sportkat med tiden också,, men hur många hästa tror ni man får ihop med, spjällhus, sportluftfilter, 2.5" från grenröret, och sen chipa och mapa bilen med unichip,. det är 170hk orginal i bilen.. vad tror ni man landar på med allt monterat
blir väll att investera i sportkat med tiden också,, men hur många hästa tror ni man får ihop med, spjällhus, sportluftfilter, 2.5" från grenröret, och sen chipa och mapa bilen med unichip,. det är 170hk orginal i bilen.. vad tror ni man landar på med allt monterat
Kanske runt 185-190hk tror det måste till andra kammar för att komma över det men det kan ju även stiga strax över 200hk. Men det kommer heltklart bli skillnad på bilen iaf.
MVh Ankaz
nån som vet vart man kan få tag i bättre kammar till mondeon,, eller ska man slipa om dom man har? och vem gör det?
www.shoshop.com
Dom har provat allt till mondeon både svt och vanlig v6
Bygger du om med usa delar så kan du få det till riktigt bra pris.
Kom ihåg att du har ca: 15 hästar mindre på hjulen än på veven så bli inte besviken när du bänkar.
www.motornord.se kränger dr.shrik (eller vad dom nu heter) tror att det finns en kam där som är nästan identisk med st200 kammen.
Jag ska lägga upp bilder och bänkscheman på min st när den är bänkad igen i Juni.
http://www.katalysatorteknik.com/sida47.htm
vad tror ni om den där katalysatorn för 1850kr
2.5"tum..
nån som vet vart man kan köpa KN-Sportluftfilter på internet här i sverige!?
Ang. Sportluftfilter så finns det att handla på BSR i växjö. Det passar i orgialboxen.
Kolla på www.rakaror.se, dom har rätt billiga system men jag kan inte säga vad d e för kvalitet, bara kom på att jag sett sidan nån gång tidigare.........
Dom är inte så biliga...mitt är bygt av raka rör....pris för bygge pluss 3"sport kat
ligger på 12laxar
http://www.katalysatorteknik.com/sida47.htm
vad tror ni om den där katalysatorn för 1850kr
2.5"tum..
Prova på raka rör...tror att dom är biligare där
nån som vet vart man kan få tag i bättre kammar till mondeon,, eller ska man slipa om dom man har? och vem gör det?
https://www.burtonpower.com/default.aspx
sen under rubriken Engine Components
sådär... nu är st200's spjällhus på plats..
var inga större problem att få ditt det. behövdes bara några små skjusterignar,,
av vajern och vajerfästet..
det man laggt märke till nu efter lite test körning är att den drar hela vägen på 1:an och 2:an växel.. men sen på om högre växlarna känns det som den har tappat lite.. eller så blir man bara lurad på ljudet,., för det låter lite mer än innan..
men troligt viss så behövs just en mappning för att det ska bli optimalt..
nån som vet någe företag som säljer uni-chip och utför mappning för en billig peng?
nån som vet någe företag som säljer uni-chip och utför mappning för en billig peng?
Finns Här (http://www.tsmotor.com/unichip/resellers.htm) Billigt är det inte men nödvändigt! Gör allt annat innan, avgas, filter mm
okey.. avgassystem är klart.. det ända som ska fixas innan är ett sportluftfilter..
nån som har några bra filter att rekommendera?
okey.. avgassystem är klart.. det ända som ska fixas innan är ett sportluftfilter..
nån som har några bra filter att rekommendera?
Jag kör på Kn filter....rätt så bra flöde i dom
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.