handdator

Visa fullständig version : Avklippta sladdar på Mondeo 2.0 95

MetallicaMats
2003-10-14, 16:36
Hallå alla! Har övergått från BMW till Ford så jag är ny på forumet!! Bilen går fint bortsett från några småsaker.. Har däremot hittat en intressant grej. I motorrummet (hö sida färdriktning) går det ett tunt aluminiumrör från (vattenpumpen??) och bak mot torpedväggen. Röret är ca 1cm i dia och mitt på det sitter en givare... Nu kommer det roliga. Någon clown har knipsat sladdarna till givaren.. Vet någon vad detta är?? Kan mejla bilder om ni vill..

Octane
2003-10-14, 21:36
Har du AC på bilen ? Kan vara ett rör till den eller så är det ett rör till sevopumpen. Har den en grön kontakt på röret? Har du möjlighet att skicka bilder så skicka dom till mig Rickard.Johansson9@comhem.se så kan jag vara mer exakt.

RS_racer
2003-10-14, 22:49
om du menar röret som går precis vid kamremskåpan .. så hör de till servostyrningen, och givaren du menar är en tryckvakt... dom kablarna var av på min mondeo oxå, om jag har fattat de rätt så reglerar den servons känslighet vid olika hastigheter.. tex så att servon jobbar mindre vid högre fart, så att känslan i ratten inte ska bli för "sladdrig" ..

MetallicaMats
2003-10-15, 06:42
Man tackar!! Och jag mejlar i e.m!!!

MetallicaMats
2003-10-15, 08:19
Okej.. Har pratat med Ford nu. Givaren kompenserar med högre tomgång vid stora rattutslag.. Tydligen standardfel att dessa sladdar går av precis vid kontakten, pga av värmen i motorn!