Visa fullständig version : protestlista!
Tjenare...
Skriv gärna under denna protest emot att det är ett nytt lagförslag till att höja priset på digital media med 80% som tex Cd-R Dvd skivor, minneskort till kameror osv osv..!!!
gå in här och skriv i denna protestlista..
http://protest.ath.cx/
ju desto fler ju desto bättre :)
Häls:// Henke P.. :)
MiniJensen
2003-10-14, 17:33
Givetvis!
Fruktansvärt löjligt. Går ju att köpa på andra ställen än i Sverige.
Att de inte hittar på vettigare beslut...
Lefracuss
2003-10-16, 05:16
en liten kommentar bara...
det var 800% på vissa saker, inte 80%.
E de helt dumma i huvudet eller?
Kan ju fan inte stämma???
800 j*vla procent? Vem kom på detta förslag, å varför?
Dessutom finns det tankar på att inkludera hårddiskar!!!!
Avgiften planeras att baseras på hur många minuter det får plast och täng då på att en CDR på 700MG motsvarar 80 minuter. En HD på 200GB motsvara många minuter.
En vansining ide är det.
Går denna ide igenom så har man helt klart redan betalat för att få kopiera vad man vill.
Men en stor mängd CDR går dagligen åt bara för backup. Och det är ju inte samma sak som att kopiera skyddat material.
Jag gör inte om mp3 till musik CD då jag vill ha kvalite och det klarar normalt inte mp3
Däremot är det ett jättebra sätt att hitta nya artister på. Så stoppas möjligheten att ta hem mysik kommer nya artister att få det svårt att komma fram
Fy F**n kan ju alltid hoppas att dom inser vansinnet i förslaget.
*Suckar tyngt*
Go staten!!
Fin fint att man kan beskatta oss på detta underbara vis och samtidigt komma åt piratkopieringen!
Alla kommer att sluta kopiera direkt!!
Fantastiskt!
Då kanske Persson äntligen kan få lite mera lön!
Han som tjänar sämre än sin kvinna.
Hjälper inte att man klagar för då lägger dom skatten på annat...........
TT: Riksdagen har under måndagens extramöte beslutat att momsbelägga intaget av luft i storstadsområdena, samt att beskatta alla bilar med gummihjul tillverkade mellan åren 1946-2003.
Det preliminära beloppet är idag 250:-/hjul och år.
Men med ett undantag som gäller hjul tillverkade av mossa som Miljöpartiets talesman lade fram under måndagens förhandlingar.
El slango
blackbird
2003-10-18, 17:20
Avgiften kommer till (de vill inte kallla det skatt som jag fattat det) för att kompensera mediaföretagen för de förluster de gör genom att gemene man kopierar för privat bruk - alltså för de kopior man gör på sina köpta skivor för t.ex bruk i bilen. Den finns inte för att stävja pirakkopieringen.
Hårddiskproblemet går att komma runt. De vill ta ut en avgift/mb för mp3-spelare och likande som innehåller en hårddisk. Det är ju bara att sälja dom utan hårddisken så blir det ju bra :) Då får man ju själv välja lagringskapacitet också! För det är ju vanliga 2,5" laptop-diskar i de flesta mp3-spelarna.
Roliga detaljer med detta dock:
- De denna avgift är tänkt att påverka är de som KÖPER skivor och sen gör säkerhetskopior på dessa.
Är inte en köpt CD-skiva/DVD bara ett bevis på att man har betalt för att få använda innehållet? Jag lyssnar ju på samma skiva jag köpt i affären ävne om jag lyssnar på en CD-R - det är ju bara ett annat fysiskt media. Det fysiska mediat kostar kanske 10-15 kr totalt med texthäfte och sånt i en köp-CD. Resten är skatter och royalties.
Hursomhelt - är det inte kul att denna avgift är riktad mot de sista kunderna skivbolagen har? Finner det ganska underhållande. De (vi?) som bara tankar ner skiten berörs inte alls - det är de stackare som fortfarande är ärliga nog att köpa sin musik eller som helt enkelt kanske inte har någon dator eller vill stödja sina favoritartister (så gör jag också - är något svinigt bra så köper jag det), det är de/vi som får betala priset... Igentligen. För jag kan ju säga när jag köper skivor - jag tänker enbart priatkopiera med dessa - ingen privat kopiering. Klart, sen borde jag kunna göra avdrag för detta sen. I praktikten får ju alla betala som köper inspelbart media, men tanken är ju att de som just privatkopierar ska få det svårare.
Utrycket "gräva sin egen grav" har ju fått ett skolexempel som borde platsa i ordspråks-uppslagsverk flera år fram i tiden...
- Man kan se avgiften som ett slags böter - de räknar med att jag kopierar skivan - alltså får jag betala en straffavgift redan vid köpet för att jag kopierar den säkert. Då borde det ju helt enkelt var fritt fram att gå hem och göra kopior på skivan - jag har ju redan sonat det brott jag inte ännu begått genom straffavgiften.
I samma lagförslag inngår ett totalt förbud mot privat kopiering. De tar alltså ut en avgift för något som är olaligt.
Tycker det är skitsmart. Kan de inte lägga på 3-4000 kr på bilskatten så kan jag köra så fort jag vill? Jag har ju liksom redan betalt böterna... Fast det är klart då blir man väl avrättad på plats sen när de tar en...
Och sen om nu bröderna Warner tror att jag tänker köpa TRE av varje skiva framöver - en att ha hemma, en att ha i bilen, och en att ersätta den i bilen med när de bryter sig in o stjäl mina 50 orginalskivor... Ja då kan de ju fortsätta drömma...
*har mp3-spelare i bilen* :)
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.