Visa fullständig version : Vad tjäna på med ställbara kamdrev?
cossiehenke
2003-08-10, 11:49
Tja
Som topic lyder!
Finns det nån effekt att tjäna eller måste man ha andra kammar åxå?
Vilka kammar kan man köra på utan att behöva göra ventilurtag på kolvarna?
Berätta ni som har erfarenhet tack.
/ Henke
Mr Cossie
2003-08-10, 15:01
Du kan göra dina orginal kammar till mildare trimkammar med hjälp av kamdrev så kan du förskjuta kamtiderna på så vis kan man ändra karraktären på motorn vrid/toppeffekt mm det gäller även trimkammar! Men man ska veta att det krävs nån form av effekt mätning för att ställa in kamdreven går inte att ställa hur man vill kan bli sämre än orginal då!!! Tänk på att om man justerar dreven så ska man veta att kolvarna inte tar i så det kan vara bra att att göra ventil uttag i kolvarna + att man mäter in hur mycket man kan ställa innan man monterar toppen !
mina kammar kommer ev bli tillsalu dom är det bromsat 606hk med och dom kräver inga ventiluttag dessa är omslipade bd 15
jag vill då ha orginal kammar + pengar i utbyte dessa kammar är gjorda för hydraliska ventillyftare dom kräver bara dubbla ventilfjädrar då kammarna ska varavs 8000rpm!
Mvh Conny
cossiehenke
2003-08-10, 19:07
Byter man kammar så är det väll mappning som gäller annars blir det väll ingen större skillnad?
Så med bd15 så kan man köra utan ventilurtag!
Förresten, någon som vet vad om någon som renoverar bottendelen på en cossiemotor till bra pris?
Byta lager, kolvringar, packningar och tätningar mm!?
Vad skulle det kunna kosta?
/ Henke
Mr Cossie
2003-08-10, 20:46
henke bd 15 går inte att köra utan kolvuttag mina är omslipade bd 15. japp du måste mappa bilen !
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.