handdator

Visa fullständig version : Funderingar kring motorbyte Taunus -70

micklar
2005-09-19, 19:32
Hej,

Helt ny här på forumet och överlycklig över att ha hittat ett Ford-forum. Jag har ramlat över en Taunus 17M från 1970, som jag tänkt renovera i vinter och förhoppningsvis glida runt i nästa sommar.

Nu till kruxet och mina funderingar. Motorn är en gammal V4 som är väldigt trött. Denna ska definitivt bytas mot något mordernare och pålitligare. Jag började med att maila till SBP och hörde om hur man skulle göra, dessa verkade dock inte särskilt intresserade av att hjälpa till utan hänvisade till Ford.

Sedan har jag hittat och läst Gustafs eminenta FAQ-inlägg på diverse forum, och jag har nästan lyckats övertyga mig själv om att det inte alls borde vara omöjligt att besiktiga med ny motor som ombyggt fordon. Så, vad jag undrar är nu:

1. Förslag på lämpliga motorkombinationer.

Jag har funderat på Volvos B230ET/FT med låda, kardan och bakaxel
eller:

Opels 2,3 l insprutare från Omega. Låda från omega ihopskarvat med kardan från volvo plus volvoaxel.
eller:

Motor, låda, axel från Sierra.

Fördelar/ Nackdelar?

2. Vore intressant om någon som gjort dylikt och besiktigat kunde dela med sig lite av sina erfarenheter, tips osv.

Bilder finns på: http://hem.bredband.net/taunus17m Det ska bli en riktig hemsida så fort jag kommit igång med bilen på riktigt.

/Micke

therealpinto
2005-09-19, 19:49
Du har helt rätt i att det går bra att regga som ombyggt fordon, men du får byta även bromsarna då.

Personligen tycker jag att det är roligast med Ford-prylar så jag skulle rekommendera 2.9 V6 från Sierra/Scorpio (motorn passar i bilen), ta även lådan från samma bil. Bakaxel kan man ta från Volvo (140 borde stämma bäst i bredd), den delade axeln från Sierra är det mycket jobb att montera.

Kör man Volvoaxel bak är det knappast heltokigt att använda 240 fjäderben med bromsar fram.

Vill du köra med en snålare bruksmotor funkar det fint med DOHC från Sierra eller Scorpio också, eller varför inte en 2.3 från nyare Scorpio.

/Gustaf

jakob
2005-09-19, 19:56
Varför inte montera en Ford 2,8 V6.Om jag inte tar fel så passar den direkt på lådan.Samma motor som v4 bara en cyl rad till.Hade en taunus gxl-73. Som jag satt 2,8i.Tog bort sprutet och monterade förgasare på.Den gick som ett skott.ca 135hk.Ring teknikerna på fords huvudkontor i stockholm,dom kan säkert fixa ett intyg för besiktningen.

micklar
2005-09-19, 20:03
Hoppsan, kul med snabba svar. Bra forum det här :thumb3d:

Jag är lite allergisk mot V6:orna. Hade en Scorpio med 2,8 l förr i tiden, och den var inte direkt billig i drift.

I första hand är jag ute efter en pålitlig och lite snålare motor. Effekt och ev turbo hamnar i andra hand. Någon som har koll på vad DOHC-motorerna ligger på i snittförbrukning?

Har ingen aning om var detta kommer sluta, men det ska bli kul hursomhelst.

/Micke

therealpinto
2005-09-19, 20:40
DOHC är en riktigt snål motor när den är frisk, men inte vidare kul...min Sierra som jag hade snittade väl runt 0,75-0,8 blandad körning och nedåt 0,7 på långväg - men då kör jag rätt snällt också.

Jag skulle i alla fall satsa på en 2.3 från Scorpio, Taunusen är hyfsat stor och tung så det extra vridet från den är knappast ivägen - och soppaförbrukningen är knappast värre än med 2.0 DOHC.

Anledningen till att jag rekommenderade 2.9 är att den är billig att köpa, betydligt modernare än 2.8 och den går att köra hyfsat ekonomiskt. Dessutom är den smidig att montera eftersom sprutet inte har mängdmätare som tar plats. Men självklart går fyrorna billigare. Fast sex har sin charm ;-)

/Gustaf

micklar
2005-09-19, 21:12
Intressant att höra alla infallsvinklar. Jag har gott om tid på mig att börja samla och leta delar.

6:or är charmigt, likaså 8:or. Fast en v8 är inte värt besväret, men riktigt charmigt vore det :D

/Micke

flinty
2005-09-19, 21:39
hej, om du ska byta bakaxel så får du tänka på att en 17m är bred, mycket bredare axel på den än på en 240, har en 17m stående halvt insomnad sen tre år tillbaka. mvh Daniel

Cosworth 4x4
2005-09-20, 22:38
Hej,

Helt ny här på forumet och överlycklig över att ha hittat ett Ford-forum. Jag har ramlat över en Taunus 17M från 1970, som jag tänkt renovera i vinter och förhoppningsvis glida runt i nästa sommar.

Nu till kruxet och mina funderingar. Motorn är en gammal V4 som är väldigt trött. Denna ska definitivt bytas mot något mordernare och pålitligare. Jag började med att maila till SBP och hörde om hur man skulle göra, dessa verkade dock inte särskilt intresserade av att hjälpa till utan hänvisade till Ford.

Sedan har jag hittat och läst Gustafs eminenta FAQ-inlägg på diverse forum, och jag har nästan lyckats övertyga mig själv om att det inte alls borde vara omöjligt att besiktiga med ny motor som ombyggt fordon. Så, vad jag undrar är nu:

1. Förslag på lämpliga motorkombinationer.

Jag har funderat på Volvos B230ET/FT med låda, kardan och bakaxel
eller:

Opels 2,3 l insprutare från Omega. Låda från omega ihopskarvat med kardan från volvo plus volvoaxel.
eller:

Motor, låda, axel från Sierra.

Fördelar/ Nackdelar?

2. Vore intressant om någon som gjort dylikt och besiktigat kunde dela med sig lite av sina erfarenheter, tips osv.

Bilder finns på: http://hem.bredband.net/taunus17m Det ska bli en riktig hemsida så fort jag kommit igång med bilen på riktigt.

/Micke

Hii
Varför inte behålla oe.bakaxeln ? Det sitter ju en stor Atlas bakaxel på Taunus "P7" och till den finns det ju massor av "godis" ( Diffbromsar , satser för att åka avlastat / skivor om man nu vill det ! )

// Micke

therealpinto
2005-09-21, 06:31
Om bilen ska reggas som ombyggt fordon måste axeln bytas.

I och för sig skulle man ju kunna "byta" till en axel från 26MXL eller så men det är väl att fuska lite...

/Gustaf

micklar
2005-09-21, 08:28
Kul med alla funderingar. Jag ska mäta axeln idag och jämföra med 240 så visar det om det funkar eller inte.

Har diskuterat lite mer nu, med diverse kunniga personer kring motorvalet. En ide vi fick var att ta en DOHC-motor, konvertera denna till E85-drift och sedan tvångsmata den med en liten turbo. Vad min kompis hade hört skulle dessa motorer vara ganska tacksamma (hållbara) för lite lagom överladdning. Dessutom finns det gott om billiga sierror.

Jag är ju inte ute efter nåt racermonster, vill bara ha en lite roligare bruksbil.

/Micke

therealpinto
2005-09-21, 08:43
Det är 140 (eller 740/940) du ska jämföra med, den är bredare än 240 och borde stämma bättre i bredd - den passar i alla fall bra på senare Taunus som väl är ungefär lika breda.

DOHC anser jag vara fel val för turbo (toppen och packningen är klen från början, det finns väldigt lite färdiga trimdelar till den) men det finns ju folk som kör med den. Fast få gör det speciellt länge... För enkel och billig turbokonvertering är Pinto svårslagen, läs gärna den klistrade turboguiden i teknikforumet.

/Gustaf

micklar
2005-09-24, 16:14
Har nu börjat så smått att plocka isär bilen. Var på väg att riva ur motor och låda idag, men begriper inte hur man ska lossa kardanaxeln från växellådan.

Någon vänlig själ kanske vet, det ser ut som två klor som sitter ihop, en på varje axel (utgående och kardan) Man skulle kunna tänka sig att dessa "klor" är bultade ihop, men det finns inget bulthuvud att skruva på. En tanke jag fick var att dessa "bultar/saker" man ser är inslagna sprintar, modell grövre.

Om någon har en ide om hur man ska lossa vore jag väldigt tacksam. Tyvärr har jag glömt kameran hemma, så bilder kan jag inte bidra med.

/Micke

therealpinto
2005-09-24, 16:31
Kardanen är normalt sett bara instucken i växellådan, den löper i splines och är bara att dra ur.

/Gustaf

micklar
2005-09-24, 17:02
Tack, underbart svar! :^o Jag hade mina aningar om det, men jag vågade inte hoppas och börja innan jag visste. Jag har i alla fall varit duktig och plockat bort kylaren idag. :)

Då åker motor och låda ur imorgon! Har också börjat titta lite på fortsättningen. Det är ju bladfjädring i bak, men jag funderar på att ta mer eller mindre hela bakvagnen från 740/940. Bra ide, eller onödigt besvär?

/Micke

therealpinto
2005-09-24, 18:58
Bakvagnen på 740/940 är ärligt talat inte så bra. 140 har faktiskt en konstruktion som jag tycker är bättre att utgå från, men det går att komma väldigt långt med bladfjädringen som Taunusen har från början också.

/Gustaf

micklar
2005-09-25, 16:47
Med lite svordomar och jävlar anamma ligger nu den gamla V4:an på marken. Äntligen kommer man åt att göra rent och laga rost i motorrummet.

Tack för hjälpen Gustaf, jag återkommer säkert många gånger under resans gång.

Är väldigt nöjd med att jag rodde iland detta, iom att det var första gången för mig.

/Micke

micklar
2005-10-07, 15:57
Så har jag äntligen köpt ny motor till bilen. Tillfälligheterna gjorde att det blev motor från en Toyota Corolla -92. 1,3 l insprutare som gått 9500 mil, komplett med elsystem, databoxar och klabbet. Dessutom slipper jag bygga om bromsar osv och kan bara rulla in på en vanlig regbesiktning pga den låga effektökningen. (5 kw) (Om jag tolkat allt rätt dvs.)

Iom att motorn kommer från en framkrafsare måste jag bygga en adapterplatta till en lämplig växellåda, så nu undrar jag om det finns fördelar med att välja en fordlåda. Passar tex någon sierra eller scorpiolåda rakt på kardanaxeln jag har nu? Dvs, stämmer splinesen överrens. Så vitt jag kan komma ihåg finns det splines som man drar ur lådan på den kardan som sitter nu.

Vore ju jäkligt skönt om ford hade någon form av standard på dessa splines. Vore ju rätt simpelt om man var tvungen att byta, att då bara byta delen från knutkorset fram till lådan.

/Micke

therealpinto
2005-10-07, 16:09
Intressant motorval, du gör det inte lätt för dig ;-) Tyvärr är det stor risk att Toyotan har lite klent med vridmoment för att orka med en rätt stor Taunus. Men det är ju bara att testa. Du kan ju stoppa i en större Toyotamotor senare kanske.

Ford har (minst) 2 olika splines på lådan, "grov" och "fin", den "grova" har 10-12 splines, den "fina" 20-25 nånting. Ordnar du en bild så kan jag avgöra vad du har.

Sierra/Scorpio har "fin" splines och det är en sådan låda du bör använda (typ 9 kallas den). Eftersom den har lös sprängkåpa är det ganska enkelt att bygga adapter.

/Gustaf

micklar
2005-10-08, 18:17
Jodå, jag är medveten om att motorn eventuellt inte orkar med bilen, men jag provar så får vi se. Jag ville ha en modern och bensinsnål motor, så jag provar med denna. Det blir intressant att se.

Jag kom ihåg lite fel, splinesen sitter på utgående axeln från lådan, och inte på kardanen som jag trodde. Jag räknade splinesen och det var 10 st, alltså måste jag ha den grövre varianten. Kameran klarade inte den svåra bilden helt perfekt, men man ser ju konturerna iaf.

Det ska bli kul att se hur det här slutar för mig. Jag räknar inte med att det att det blir helt lätt, men jag hoppas att jag får i ordning bilen till sommaren.

/Micke

therealpinto
2005-10-08, 19:15
Japp, du har "grova" splinesen, vilket betyder att du får göra om kardanen eller byta för att det ska passa mot typ 9. I Capri så har bilar med automat rätt splines för typ 9, har du tur gäller samma Taunus.

/Gustaf