handdator

Visa fullständig version : Vibrationer mondeo -97 HGV

dajo
2005-10-25, 04:01
Hej
Jag har en mondeo -97 med ca 18 000mil på mätaren som vibrerar en del.
Jag har inte lyckats lokalisera om det är fram eller bak eller rent av båda som vibrerar.

Det är främst när man kommer över 100km/h och att köra i 110km/h är inte kul. Kör man snabbare än 130 så blir det mindre vibrationer men det är olika från gång till gång.
Ibland vibrerar den även vid lägre hastigheter och ibland är den nästan vibrationsfri.

Däckens balancering är OK och det blir ingen skillnad med sommar resp vinterdäck.

Jag har lagt märke till att bussningarna vid länkarmen fram börjar krypa ur. Kan detta vara boven i dramat?
Finns det fler vibrationskällor?
Stötdämparna är bytta runt om (Monroe Reflex) och har gått 1500mil.

Ska man i så fall köpa Ford Original bussningar eller finns det bättre bussningar att köpa för rimliga pengar?
Jag gillar inte vibrationer och stötigheter utan vill ha komfort och låg ljudnivå (om detta påverkas av busningarna).
Bättre styrrespons är alltid välkommet men inte på bekostnad av komforten vid landsvägsköring vilket är ca 90% av bilens körsträcka.

Är det något man byter själv eller bör man lämna in den?
Någon som vet vad det kan kosta på Fordverkstad?
Jag har inte någon större verktygssamling och brukar inte skruva mer än att byta bromsbelägg, yttre styrled, avgassystem, oljebyte osv.

hjälp...

Mr Insane
2005-10-25, 06:40
låter som samma fel de va på min gamla...
kolla drivknutarna... stor risk att det är inre..

dajo
2005-10-25, 12:55
låter som samma fel de va på min gamla...
kolla drivknutarna... stor risk att det är inre..

Har du koll på vad det kostar att byta?

puppe
2006-01-20, 20:46
Jag har en Mondeo -97 hgv, med liknande problem.. Hittade detta precis efter jag lagt in en egen tråd :p Har oxå funderat på drivknutarna, men hur kollar man om dom är dåliga? Så man vet vilken det är? Tackar för tipset iallafall.. :p

tomas tomas
2006-01-21, 17:52
vet någon hur man får bort hela drivaxeln

Buiko
2006-01-22, 10:54
vet någon hur man får bort hela drivaxeln

lossa bromsok+bultar länkarm..dra ut spindelled...specialverktyg behövs (ca 40:- på biltema) En fördel om man lossar drivaxelmuttern också, behövs avdragare för drivaxel. Om man saknar det, går det att ta bort drivaxel och navhus tillsammans. Lite småbökigt, men ändå inte svårt jobb. Behöver inte vara proffsmek för att klara det.

tomas tomas
2006-01-22, 12:47
hej buiko

det där vet jag redan och har redan prövat... men hur får jag bort den i från växellådan... är det bara dra eller hur sitter den fast där!!! alltså jag ska ta bort hela drivaxeln då jag ska kolla upp om det är den inre drivknuten sån är paj.. är det det, vart kan man köpa den då!!!

Mattias Anderss
2006-01-23, 09:25
hej är nästan 100% säker på att det är den högra inre drivknuten som är kass på din bil medbringaren alltså för att lossa drivaxeln så måste du även skruva loss 2st skurv som sitter vid medbringaren in i motorblocket sen är det bara att rycka till så lossnar den i lådan sen är allt löst dvs om du har lossat vid länkarmen kolla även om det finns fett i medbringaren det kan hjälpa att bara fylla upp annars kostar en begagnad kompl drivaxel ca 500-700kr på skroten har du abs ? så skiljer sig yttre drivknutarna men du kan avnända en ifrån icke abs om du använder din gammla drivknut
Mattias