handdator

Visa fullständig version : Framfjädrar Granada 2.0 vs 2.8?

Magnus
2005-11-06, 16:44
Hur kommer det sig att framfjäder till en Granada 2.0 ska vara 360 mm lång, ha en diameter på 145 mm, och vara gjord på 14,50 mm tjock tråd, medans en V6:a ska har en kortare 348 mm lång fjäder, 142 mm omkrets, men gjord på 15,0 mm tråd?
Allt detta enligt tillverkaren Kilens uppgifter.
För mitt otränade öga verkar det vara ungefär lika många varv? Men en liten skillnad i varv gör kanske stor skillnad i verkligheten? Eller gör den ytterst lite tjockare tråden att den senare fjädern blir starkare, trots att den första är längre i icke-sammanpressat läge?

Jag har fått hem ett par fjädrar fabrikat Tridon, märkta Granada 1.6-2.0 som har samma mått som Kilens 1.6-2.0, men i försäljarens databas är dessa Tridon avsedda för 2.8 V6! För 2.0 ska det ändå vara ett annat artikelnummer än det som står på mina kartonger!

Sedan ska det visst finnas förstärkta framfjädrar också! Jag har bara hört talas om förstärkta bakfjädrar tidigare...

Någon som vet hur sådant här hänger ihop?

/ Magnus

Korpo
2005-11-06, 17:20
Ju mindre diameter och kortare fjäder och tjockare tråd desto styvare är den. Men det finns ju såklart undantag eftersom materialet också spelar in i styvheten.