Visa fullständig version : "MR402m" Sierra cosworth RWD
Bygger nu för fullt på version 2, bilen är en Sierra cossie RWD av årgång -88.
förra versionen gick tyvär inte längre än 120 mil sommaren -05, så nu tänkte jag va lite seriösare och med sikte på mer effekt än 300+.
Motor Spec:
nytt 200 block med parner H-profil stakar och ross racing kolvar med ventil urtag.
Balanserad och ny slipad vev.
Högtrycks oljepump.
AP sinter koppling.
Topp: ligger i skrivande stund hos rimbo martin och ska bearbetas för bättre flöde.
Kammar ej bestämmt.
Ställbara kamdrev.
Grenrör med extern wg.
Turbo: SUPER 600 by rimbo martin.
marelli orginal styrsystem som förhoppningsvis ska köras med cosworthcenters separata tändspolar.
MSD 895cc spridare.
Bosch 044 pump och grövre soppa ledningar.
Plenum under kunstruktion, utgår från org plenum.
har säkert missat massa men det kommer säkerligen mer info under projektets gång.
Drifter_84
2005-11-14, 18:23
Ser ju bra ut, får komma och kika nästa gång jag är hemma!
Cossy_Calle
2005-11-14, 18:52
öööö vad ska det föreställa på bakskärmen?
Lars_Turbo
2005-11-14, 19:22
ventilation? Lägga kylet i bagaget ser det ut som!
Mvh/ Steven
Cossy_Calle
2005-11-14, 19:25
Mvh/ Steven
Varför rädd att krocka på rallycrossbanan?
Varför rädd att krocka på rallycrossbanan?
Det måste ju vara något sånt...
Cossy_Calle
2005-11-14, 20:02
Och om det nu skulle vara så så fattar jag inte tanken bakom placeringen av luftintaget..
Och om det nu skulle vara så så fattar jag inte tanken bakom placeringen av luftintaget..
Ölkylare kanske ?
Cossy_Calle
2005-11-15, 15:47
Ölkylare kanske ?
Att jag inte tänkte på det :banghead:
Mvh/ Stevendu har så rätt, kylet ska sitta i skuffen. anledningen till detta är att jag har en enorm ic och vill ha lite mer utrymme precis framför motorn. sen tycker jag det är lite kaxigt också.
Ser ju bra ut, får komma och kika nästa gång jag är hemma!det får du gärna göra, ring innan bara.
Dobermann
2005-11-15, 16:45
hur tjock är den där Ic då?
min är 100mm och jag får plats med kylaren i fram, men visst det är trångt
hur tjock är den där Ic då?
min är 100mm och jag får plats med kylaren i fram, men visst det är trångt
har ochså 100mm, men det blev liksom lite tight när jag hade den fram i sommras p.g.a lite fel räknade fästen, så nu blir kylet bak istället, det ser lite råare ut.
Cossy_Calle
2005-11-15, 19:12
Är det inte lättare att göra om fästena än att krångla med en kylare i bak?
Om nu luften skulle leta sej in till kylaren i dina luft intag vart ska den ut sen då?
//Calle
Papillon
2005-11-15, 19:32
riktigt snygga fälgar!
Är det inte lättare att göra om fästena än att krångla med en kylare i bak?
Om nu luften skulle leta sej in till kylaren i dina luft intag vart ska den ut sen då?
//Calleden kjommer att styras ut genom bakljusen, annledningen till att det blev så här var delvis att en kompis kör med kylet iskuffen och han har gjort precis så här och det funkar riktigt bra...
riktigt snygga fälgar!tackar!
Har köpt ny kaross till bygget, så nu blir det inget mer byggande på den gamla cossien, flyttar över en del grejer på den nya, så som framvagn motor,låda, stysystem och lite andra små pryttlar. tänkte även beställa coilovers till bilen någon dag framåt här, men vet inte riktigt vad jag ska ha för några. Har kollat på GAZ, dom har ju riktigt bra priser! men sen verkar det inte vara så mycket mer bra priser på resten av märkena på marknaden, och begagnat verkar var välldigt svårt till sierra. ingen här som vet nåt bra ställe att köpa coilovers på? förutom "rallydesign".
lägger ut två bilder på ett gamalt nerlagt sido projekt, notera att grejerna sitter på en mk3 , ska sitta på mk4 86-90. cosworth replikas kittet är tillsalu
Bygger nog egna coiolovers istället utav universal coilovers, hittade ju bra priser på sådana hos Roadster.se, sitter ju uniballs i båda ändar men det får kapas bort och svetsa i gängad stång i ena änden. Bak behövs ju inga modifieringar. då hamnar prislappen på 4600:- för coilisar runt om, inte farligt!
björn. jag tog några bilder med mobilen på nya karossen. Kan lägga upp dem i denna tråden om du vill?
björn. jag tog några bilder med mobilen på nya karossen. Kan lägga upp dem i denna tråden om du vill? ja gör det om du vill, vore bra då jag är för lat för att ta egna bilder på den.:)
japp.. lägger upp några då på den gamla rallybilen.
obs.. tog dem med mobilkameran.
Cossy_Calle
2005-11-24, 21:19
Var det inte en cossie kaross?
Var det inte en cossie kaross?
Detta är ju bilen som jesper sålde nyligen på säljes forumet som björn köpte.
Din fråga om cossie kaross eller inte grundar sig antagligen på att du sett huven som ligger på taket. Jag såg detta med när jag kom in i garaget. Svaret är så att jesper körde med en vanlig huv. Svårt att få tag på cossie huvar kanske.
Men björn.. jag hoppas du byter ut dina ic rör av avloppsrör och bygger nya av rostfritt nu!! :)
AffeAlien
2005-11-25, 09:50
lova att plockabort osthyveln på bagageluckan bara.
kul att ha en riktig rallybil också helt klart. Kul projekt.
lova att plockabort osthyveln på bagageluckan bara.
kul att ha en riktig rallybil också helt klart. Kul projekt. jo, tro det eller ej men jesper vill faktiskt ha tillbaka osthyveln, men jag är bara glad att bli av med den, vill köra med orginal vinge.
Hallå Grabbar !!
Osthyvel = OLDSCHOOL = COOLT
Vad är sexigare än en hottad 142:a med osthyvelstuk o 2 brölande webrar som är alldeles förstora.Givetvis prydd med slotmags 195 fram o 255 bak.
*drool* Luddig Teddyinredning o 7 doftgranar o tärningar.Fy Satan *drool*
Nu måste jag vara för mig själv en stund :D :D :D
Mvh : Jesper
öhh, mmm ,ehh, jo 142 är ju coolt!?? om det sitter en jätte vässad volvo femma iden!:)
har bestämt mig för AP bromsar nu ochså, och GAZ coilovers.
Ändrade planer vad gäller coilovers! monterar imorgon dit sellholm coilisar. hittade svin billiga porche ok i usa också.
kommer även uppdatering av bilder under helgen! förhoppningsvis.
lite bilder på helgens bravader.
hade inget å göra för ett tag sen kändes det som iallafall! så jag breddade sierran lite. :D ska lackas välldigt ssnart ochså, färg: Mattsvart och chock rosa!! :D :starter:
Lars_Turbo
2006-07-12, 19:45
(Bara jag som sett denna tråd? :S)
Där ja! Kanonsnygg breddning! hur går det annars?
Mvh/ Steven
AffeAlien
2006-07-12, 20:17
Du måste ju bredda bak också annars ser det ju inte klokt ut, men annars så är det helrätt med berddad sierra ;) :cool:
Annars så är jag inte ett dugg avundsjuk på allt slipande du måste göra :D
pintohead
2006-07-17, 16:15
tufft me breddat du har inga fler bilder på hur du gjorde de eller kanske vill berätta
oj, här har man glömt att skriva på ett tag. kan visa och förklara mer om breddningen när bilen är klar. just nu vill jag inte säga nåt, måste ju vara först med denna sortens breddning. hehe...
AffeAlien
2006-09-27, 12:46
öka då :D
är super nyfiken ju.
öka då :D
är super nyfiken ju. ja, jo jag försöker att öka, har inte rört bilen på typ 2månader nu. hehe..
AffeAlien
2006-09-27, 18:59
ja, jo jag försöker att öka, har inte rört bilen på typ 2månader nu. hehe..
Vet precis hur det har det. Har inte varit i garaget på 2 månader heller. Men nu när jag börjar få hem lite nya saker så börjar det klia i fingrarna igen.
Vet precis hur det har det. Har inte varit i garaget på 2 månader heller. Men nu när jag börjar få hem lite nya saker så börjar det klia i fingrarna igen. ja då blir man ju mer sugen, men det kommer sånna här motivations svackor imellanåt..
Nu säljs projektet pga tid och platsbrist. skicka pm vid intresse! BUD!
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.