handdator

Visa fullständig version : taskig handbrom på scorpio

RojaZ
2003-10-28, 12:43
handbromsen på min scorpio tar lite dåligt undrar om det är enkelt att justera? är inte så där överdrivet händig om man säger så :(

ErikJ
2003-10-28, 12:51
är det bromsok eller trummor bak då?
vajen av?
trög eller vad ligger dom på?

RojaZ
2003-10-28, 20:50
har inte haft bilen så länge men jag skulle nog utgå från att det är bromsok. den tar bara inte tillräckligt bra man kan köra med handbromsen i fullt utan problem

RS_racer
2003-10-28, 22:25
har precis samma problem på min sierra ... fick nyligen anmärkning på besiktningen, så ja måste ju fixa de sanrt.

om ja inte är fel på de så har scorpio och min sierra 2.9 samma sorts skivbromsar bak... när man drar åt bromsen får man känslan att den tar riktigt bra, men när man sen försöker köra framåt tar den inge vidare alls

Har bytt skivor och belägg nyligen, oken är uppsmörjda
de enda som e kvar e vajern, men de skulle ja inte tro att den orsakar problemet, möjligtvis om den e sliten och flexar ...

ingen annan scorpio eller sierra ägare som har varit med om detta fenomen ? jag och rojaz kan ju inte vara ensamma om problemet , eller? :)

RojaZ
2003-10-28, 22:28
mm det är precis så med scorpan när man kör framåt och drar i handbromsen fullt så tar den ungefär lika bra som på en gräsklippare:p men det var bra sagt om det är någon annan som har samma problem så skriv så e ni rara o söta

Papillon
2003-10-28, 22:44
ni kan justera handbromsvajern på nån mutter av nåt slag under bilen. bytte nyligen ok bak på en sierra då oket begat igen, ni kan ju iaf kolla så att handbromsarmen går relativt "lätt". åter till vajern, nu var det inte jag som skruvade på den utan Ripper här på forumet men det var lätt gjort. försök följa handbromsvajern från oket så kanske ni stöter på nåt eller titta i haynesboken.

åter till oken :) är handbroms mekaninsen sliten innuti kan det leda till att kolven inte rör sig trots att handbromsarmen gör det. tror inte det är det som gör det men det är ju lätt kollat iaf.

tror det är vajern som ska justeras bara..

RS_racer
2003-10-28, 22:53
har redan justerat vajern.. :confused:
den är perfekt uppspänd, börjar dock tro att felet ligger i själva oket... tyvärr får man väl säga, dom e väl inte billiga att byta precis :(

AffeAlien
2003-10-29, 09:01
Detdär hände mig på min scorpio också. Slutade med att jag fick renovera oken för de hade rostat ihop. försökte smöjaupp dem först, Sprutade på rostlösning och bände i dem med en skruvmejsel. funkade då typ 2 dagar sen var pajj igen.

Så renovera oken eller far och skaffa några utbytesok de kan inte vara så dyra.

Om ni redan kollat vajern alltså. Ta en titt på oken så det rör sig som det ska när man drar i handbromsen annars har det troligtvis rostat.

Keller
2003-10-29, 13:58
tips, byt oken eller smörj upp mekanismen!!
vredet/ratten sitter på vänster sida (om kardanen) sett bakifrån på sierra iaf, borde vara likdant på Scorpion

Papillon
2003-10-29, 18:23
är man lite händig å har bra verktyg går det bra att renovera oken själv.

handbromsarmen har en utgröpning där det sitter en "böna" som trycker upp kolven när man vrider på armen. kommer det in skit där slutar mekanismen fungera eller så fastnar armen.

du demonterar oket såhär:

skruva ur kolven, går kanske med en polygrip. när kolven är ur sitter innandömet fast med en låsring som du får pilla loss, sendrar du upp "pushroden" å hela paketet. sen kan du dra ut handbroms armen.

sen är det bara till å vara extermt noggran när du rengör, blästra gärna å har du ingen bläster får du slipa å slipa å slipa :). köp ny packningssats, mekonomen elle liknande kan nog beställa hem de komponenter du eventuellt måste byta.

att tänka på:

handbromsarmen får inte vara alltför rostangripen där den sluter mot packningen så att säga, då kommer det in ny skit å det håller inte så länge. alla är ju rostangripna men toleranserna är ganska stora så det är väl inget att oroa sig för.
bönan ska helst inte vara rostangripen i ändarna, lite går bra men inte "för mycket"..

hålet mellan cylindern å handbromshuset måste vara rent å så slätt som möjligt. annars finns det risk för att o-ringen på puschroden som ska täta där inte gör det med läkage som resultat.

sen monterar du i omvänd ordning. har jag nu inte helt fel för mig så justerar du kolven genom att skruva den i botten och sen dra upp den ett kvarts varv.

hmm det var väl allt tror jag. fjädern kan jag tänka mig vara svår att få på sen om man inte har specialverktyg. men det går med lite vilja å våld.

det är ju iaf värt ett försök iaf innan du slänger iväg 2000spänn på 2 nya ok när du kan komma undan med bråkdelen av den kostnaden om du gör det själv.

RS_racer
2003-10-29, 22:18
löste mitt problem idag.. det var vajern. skulle ut o testköra när ja hade pillat med oken lite... drog i kryckan i fick hela skiten i handen :D vajern rök av alltså! den har antagligen flexxat hela tiden, därför har den inte spänt ordentligt...

skönt att de inte va oken iaf :)

tackar för tipsen grabbar!

o du RojaZ, hoppas du får rätt på ditt problem oxå, har du exakt samma fenomen som jag, så ta en titt på vajern så den inte är alltför rostig o så. lycka till!