handdator

Visa fullständig version : Taunus mätare.

Ford_Taunus
2005-12-12, 21:46
Tjaba igen!

Som sagt så har jag ju köpt en till taunus som jag ska plocka grejer ifrån. Den är ju en Gxl ( Med Gt utrustning :confused: ) och har massa roliga mätare som inte jag har :mad: ... tex hastighetsmätare som går till hela 200km/h :rolleyes: och varvräknare.

Varvräknar kan ju få nå pappjuck o visa fel , då den ska vara till en V6 det vet jag, men de skiter jag också i. Tänkte ta bort min klocka som inte funkar, ur min "riktiga" taunus och istället sätta dit varvräknarn, även om den visar fel *drool*

Däremot tänkte jag, det sitter väl samma vxl låda på 6an som det sitter i min bil? Då bör jag väl kunna använda hastighetsmätarn med bra resultat?

Min "riktiga" Taunus XL ska ju ha samma interiör/ inredning som bilden på XL modellen, men jag har snott all inredning ifrån min skrotbil så nu har jag svart inredning *drool*
bilder (http://taunus.xl.free.fr/1970_int_gb.htm)

therealpinto
2005-12-13, 06:18
Det är inte samma låda, men hastighetsmätaren kan stämma ändå. Det beror även på utväxlingen i bakaxeln, har du bytt till 1600-axel blir det ändå fel...men du kanske kör med större hjul? I så fall kompenserar det en del. Man kan också laborera med andra drev till hastighetsmätaren i växellådan för att få visaren att visa rätt.

Varvräknaren kan byggas om, alternativt så kan man leta rätt på en varvräknare från en Taunus med fyra (1600/2000 GT hade väl det, till exempel).

Glöm inte mittkonsolen med fyra mätare...GXL-inredningen är helt underbar till Taunus...

/Gustaf

Ford_Taunus
2005-12-13, 14:25
okej. aa men får se hur jag löser det då. får väl byta bakaxel iaf i värsta fall. synd då det är så kul att ha en acc snabb bil :rolleyes: .

Om inte annat så får jag väl mäta upp med en annan bil hur fort de går och sedan göra/ skriva ut en egen mätartavla från datan som stämmer överens med farten.

Japp mittkonsollen är redan ur monterad, var ett jäkla arbete då alla skruva satt gömda. Men de kommer att bli skitsnyggt nu med svart inredning *drool*

Jag har ju ioförsig köpt en varväknare ifrån biltema och då kan jag ju koppla in både varvräknaren i panelen och biltema mätarn löst . Då kan ja ju skriva upp vad biltema mätarn säger och sedan göra en ny mätartavla på datan
:znaika: