handdator

Visa fullständig version : V6 taunus?

Ford_Taunus
2005-12-19, 22:31
Tjena!

Jag tyckte ju att de vore kul o slänga i en V6 i min Taunus. Fick ett erbjudande att köpa en sierra xri 2.8 motor -84 (eller hela jävle bilen så :P)... om jag då skulle vilja stoppa i den motor i min taunus, måste jag köpa/ bygga om motorfästena då ? (antagligen)
Däremot så blev jag lite tveksam när ja läste lite på en norskt taunus forum så stod följande

såhär ståre (http://www.taunus.no/cgi/phpBB2/viewtopic.php?t=256)
Tack på förhand // Ante

mr Costin
2005-12-20, 06:01
Det finns ju Taunus med V6, skaffa en sån så har du rätt utgångsobjekt, eller iaf rätt grejer.
Har själv haft en GXL coupé med 2,8 och 5 vxl (motor och låda från Granada), men jag tog bort insprutningen och satte på 2,6 V6 förgasar insug och en Weber 40DGAS från en 3,0 Granada (egentligen Consul 3000GT). Sålde den till Norge. Spann LÄTT på trean. :cool: Fan, nu blev jag nostalgisk....

therealpinto
2005-12-20, 06:18
Mmm...framvagnsbalk med motorfästen från Taunus V6 är klokt och det enklaste sättet att få i motorn. Fixar du hela framvagnen med fjädrar etc. så blir det rätt bra - och det är ju enkelt att byta framvagn på Taunus, det är väl bara 4-6 bultar så kan man rulla ut hela bryggan.

/Gustaf

Ford_Taunus
2005-12-20, 13:29
fan va najs då :D. Jag köpte ju en skrot taunus och den sitter de ju V6 i (den motorn går dock ej att använda till något förutom att kasta pil på ).

Kanske man ska ta framvagn ifrån den :D. Måste jag plocka hela framvagnen eller?

Blir furt i taunusen ;)

therealpinto
2005-12-20, 13:45
Det är klart enklast att ta hela framvagnen i alla fall...

/Gustaf

Ford_Taunus
2005-12-20, 13:46
men okej. Fan va bra att ni finns till hand när man står helt rådlös :D...

Ford_Taunus
2005-12-20, 14:02
men allså då bör de inte behövas några större ingrepp för att få i motorn om jag har framvagn? ja kan väl aldrig ha sån tur att lådan passar från någon av mina taunus motorer över på den motorn? har ju 3 lådor. En från -71,-73 och en från -82

therealpinto
2005-12-20, 15:22
Du måste ha låda från V6...det är klokt att ta även kylaren från Taunus V6 så är du säker på att allt passar.

Men annars är det rätt enkelt att byta motor.

/Gustaf

Ford_Taunus
2005-12-20, 21:47
hum..ja ioförsig så har jag ju den skrotade taunusens låda :rolleyes: fast då har dom jäklarna som hade bilen innan, varit framme med rondellen o kapat bort växelspaksknoppen...

nää får väl införskaffa en Låda oxå då :^o

Asså det här var självklart för mig för ett tag sen, men nu har ja blivit stirrig i huvuet :banghead: , är de besiktning vartannat år på veteranare?

therealpinto
2005-12-21, 06:13
En växelspak brukar inte vara så svårt att gräva upp annars. Har du tur passar den från en annal låda också, minns inte riktigt.

Besiktning vartannat år är det på bilar som har årsmodell 30 år eller äldre.

/Gustaf

Ford_Taunus
2005-12-21, 14:40
okej. tack..Hade verkligen hjärnröta ett tag där. Men jag tänkte de bara ändå: Det finns ju V6 på 2.0 till taunus , den ligger på 90hk.. Men den motor som har jag har nu har 98hk 2.0L... Då måste jag väl kunna besikta den med DEN V6 OM de nu skulle vara så?

therealpinto
2005-12-21, 15:55
Ja, att besikta en Taunus (1971-75, pga avgaskraven) med 2.0 V6 brukar inte vara några problem. Även en 2.3 på 108 hk brukar gå fint utan ändringar.

Det går också bra att regga med en 2.8i på 150 hk, men då måste man ta det som ombyggt fordon (sök för mer info om vad det innebär).

/Gustaf

Ford_Taunus
2005-12-21, 20:43
O de låter kanon. Då är de ju klappat o klart. jag har läst din besiktningshjälps historia

Ford_Taunus
2005-12-21, 23:31
Okej nu är detta i slutskedet så att säga:

Jag har fått 2 erbjudanden :
1: En ford sierra XR4 med fräsch motor
Fördelar : Fräsch motor, bilen står 4 mil ifrån mig, motorn är ju komplett så behöver inte fixa nåt speciellt
Nackdelar:kostar 1400:- (kanske prut , får 800:- när ja skrotar den), växellådan har rasat.

2:
En motor 2300 v6 som suttit i en taunus
Fördelar: suttit i en taunus från början,får med en vxl låda.500kr
nackdelar: motorn står i Bålsta, jag bor i gävle. inte startad på 10 år :S. vet inte hur komplett den är.

om de blir motor NR. 2 så har jag ju den skrotade taunusen, o den kan jag ju ev. plocka de som fattas (hoppningsvis finns allt).

Om jag skulle köpa sierra xr4 motorn då måste ja ju ha en vxl låda MEN jag har en låda ifrån en scorpio på G, men hur blire då med bakaxeln

Någon som som har nåt förslag :S??

therealpinto
2005-12-22, 06:35
Sierramotorn, solklart...den är bättre i allt.

Växellåda från Scorpio V6 går fint, det är samma låda som i Sierra så det kvittar (förutom att Scorpio har elektronisk givare till hastighetsmätaren, men den är lätt att byta till vajerdrivning).

/Gustaf

Mikael S
2005-12-22, 08:25
Okej nu är detta i slutskedet så att säga:

1: En ford sierra XR4 med fräsch motor
Fördelar : Fräsch motor, bilen står 4 mil ifrån mig, motorn är ju komplett så behöver inte fixa nåt speciellt
Nackdelar:kostar 1400:- (kanske prut , får 800:- när ja skrotar den), växellådan har rasat.

Och är den en XR4i Så köper jag skärmbreddarna och kjolar utav dig :) bara att Pm:a

Ford_Taunus
2005-12-22, 19:24
okej. aa har funderat mycket på den jag också.. men jag tänkte på det. stämmer om jag har en Sierrra motor, med en scorpio växellåda. Kan jag ha min bakaxel kvar då?

Hur byter man om till vajerdrivning då?

ricze
2005-12-22, 20:53
Antar att det är min xr4:a ni pratar om.. tyvär finns det inte många hela plastbitar kvar på den.. :eclipsee_ :confused: :Odd: :rolleyes:

therealpinto
2005-12-23, 16:02
Visst kan du ha kvar bakaxeln, inga problem. Vajerdrivningen fixar man från en typ 9 från Sierra - till exempel från XR4:an om du köper den.

/Gustaf

Ford_Taunus
2005-12-23, 17:47
aa känn dig träffad ;)...

Men hum. ja då kanske man ska gräva lite grand i börsen då och titta om man hittar nåt då. synd bara att ja redan har så mycket skit på gårn :P

BelseBoB
2009-01-26, 19:55
lyfter denna tråd :D

tänkte sätta en 2.9 V6 i nyinköpta taunus -82. där sitter nu en 1.6 OHC med 4 petad låda.

om jag förstod det rätt på den här tråden så behöver jag framvagnen från en taunus med V6?
det är väl samma framvagn på min taunus som knüdsen taunusarna som har V6?

och 2.0-2.9 V6 har alla samma motorfästen om jag minns rätt?

rätta mig om jag har fel. det jag behöver är en taunus V6-framvagn från -72 och nyare och en ombyggd kardan.

vad finns det för manuella växellåds alternativ och tror ni jag behöver bygga om växellåds tunneln?

mvh. kulan

therealpinto
2009-01-27, 12:33
Framvagn från Taunus V6 gör det enklare men är väl egentligen inget direkt krav. Men får du tag på en sådan med motorfästen etc. har du ju allt bolt-on.

2.0-2.9 har samma fästen, ja.

Med MT-75-låda får du räkna med att justera kardantunneln, typ 9 (från 2.8 då) får nog plats. Men då ska du ha 2.8 svänghjul också.

/Gustaf