handdator

Visa fullständig version : Färg?

JOCKO
2003-10-30, 18:05
Det är så några inlägg på den här delen av forumet så att jag ställer en fråga som inte har har någon större betydelse.... Varför heter Grön grön och vad är det som säger att just den färgen ska kallas så och inte blå ex :confused: :rolleyes: :Odd: :p

blackbird
2003-10-30, 22:26
Det bestämdes av regeringen 1978.

Octane
2003-10-31, 08:46
Rent krasst kan man säga att man får lära sig vad färgerna heter av sina färöldrrar och dylikt. Men när man föds så har man inte samma tänkande som man har sen. För man har bevisat att alla som föds har inte samma uppfattning om vilken färg som är grön t.ex. Men man lär sig senare att grön är ju just grön.
/Octane

Slangen
2003-10-31, 19:11
Hela frågeställningen baserar sig på att personen ifråga har ett fullgott färgseende!

Men....det finns personer som är gravt färgblinda som bara ser nyanserna.....vit....grå.....svart.

När du då säger: -Fin blå
Den färgblinde: -Grå?

Sug på den karamellen.

:Odd:

apache54
2003-11-01, 12:09
och behöver inte er grön vara grön.. den kan vara lila....eller kanske röd! men för er ser den ut som grön...

sug på den...

MetallicaMats
2003-11-02, 11:06
Just så! Det finns en filosofisk aspekt oxo.. Vad är det som säger att vi faktsikt ser det vi (tror oss) se? Som Platon sa: Det kan ju vara en dröm? Hela detta forum kan ju bara vara min döm..? Eller din! Ergo: Det kan ju vara så att det "gröna" ni ser kanske jag ser som rött? Fast kallar det grönt.. Bara för att man sätter ett namn på en sak (i detta fall en färg) betyder det inte automatiskt att det är sanning!!:confused:

magican
2003-11-13, 20:49
Lättast att acceptera att saker är som dem är..

Varför är inte trött pigg o tvärtom.

Varför är inte tjej en kille o kille en tjej. varför är jag fattig o inte rik..

Djupt.

Papillon
2003-11-13, 23:22
var fanns beståndsdelarna till Big Bang?

JOCKO
2003-11-14, 19:19
Originally posted by blackbird
Det bestämdes av regeringen 1978. Hur kommer det sig att regeringen bestämde det då.... å inte tidigare . Så före kunde svenska folket säga se vilken fin RÖD gräsmatta???för då hade inte regeringen bestämt vilken färg som skulle kallas grön...eller???:D :confused: :Odd: :p

magican
2003-11-14, 19:30
Originally posted by Papillon
var fanns beståndsdelarna till Big Bang?

Fan.. de har ja nog aldrig tänkt på..

D.M
2003-11-22, 15:42
Originally posted by apache54
och behöver inte er grön vara grön.. den kan vara lila....eller kanske röd! men för er ser den ut som grön...

sug på den...

tänkte en dag så också tills det blev mörkt. "Mörk och ljus" bevisar på att vi människor (normala) ser grönt som grönt och blått som blått.

tänk dig mörk blå, o andra personen ser det som rosa. då du säger mörk. HUr kan rosa va så mörkt? blå är ju mycket mörkare. Behövs ingen data för att bevisa att värden för nyans färg stämmer och är samma då 2 människor kollar på grönt från samma vinkel.

:confused: :Odd:

Lefracuss
2003-11-22, 16:06
Vad det gäller beståndsdelarna till big bang så var det faktiskt så att det inte fanns någon materia, utan enbart ren energi. När det hade samlats tillräckligt mycket ren energi så började materia bildas och på den vägen är det...

Tarasus
2003-11-22, 18:03
Originally posted by D.M
tänkte en dag så också tills det blev mörkt. "Mörk och ljus" bevisar på att vi människor (normala) ser grönt som grönt och blått som blått.

tänk dig mörk blå, o andra personen ser det som rosa. då du säger mörk. HUr kan rosa va så mörkt? blå är ju mycket mörkare. Behövs ingen data för att bevisa att värden för nyans färg stämmer och är samma då 2 människor kollar på grönt från samma vinkel.

:confused: :Odd:

Det kanske är så att det din hjärna registrerar när du ser något mörkt, det kanske min registerar när jag ser något ljust.

Det där med hur man ser på saker å ting är så knepigt...
Detta forum har ju t.ex en BLÅ bakgrund, men så som du ser det så kanske det är den färg jag har på grönt... Grejen är den att vi lär oss vad det heter helt enkelt, som många redan har skrivit.

Så ljusrosa för dig är kanske hur jag uppfattar mörkblått :D :D

D.M
2003-11-22, 18:22
hm inte riktigt eftersom i mörkblårum finns det mindre ljus vilket gör att du upfattar andra färger mycket sämre i det rummet.

däremot om rummet var rosa skulle rummet va mycket ljusare och andra färger skulle urskiljas mycket lättare av ögat i det rummet.

Därav blir sambandet mellan ljust och mörkt dvs nyanser beviset till att normala människor ser blå som blå och rosa som rosa

=):p

Tarasus
2003-11-22, 18:44
tänker inte diskutera detta mer, blir alldeles förvirrad :D

MetallicaMats
2003-11-22, 21:22
Nej inte ändå... för att om jag kallar det som du kallar för rosa, för blått. Och vice versa så är det en helt subjektiv bedömning av vad som är "rätt".. Tankeexempel.. Jag säger att Riksväg 41 går från Borås till Göteborg.. Du säger då "FEL FEL FEL".. Vadå? säger jag. Du säger " Den går från Göteborg till Borås." Båda har rätt. I SIN VÄRLSDBILD. Om två personer tittar på en vägg. (väggen ÄR de facto blå) och den ena säger "titta en rosa vägg" (men den ÄR fortfarande blå) och då säger den andra "nej, den är ju blå" (Obs: båda ser samma färg) så är det till slut bara en fråga om vilket namn man sätter på färgen.. Ergo. Båda har rätt, dvs är inte färgblinda. Eller;-)

Edip
2003-11-22, 22:01
Exemplen funkar ju fin fint förutsatt att dom är konsekventa med t.ex. vilka kolörer dom kallar vad.
Är mer en språklig skillnad än något annat. :Odd:

D.M
2003-11-22, 22:55
jag har rätt punkt slut lås denna tråd innan jag blir galen!!!!! vänta årkar inte tänka nu återkommer imorgon eller efter att jag sovit:o

Lefracuss
2003-11-23, 10:45
men sen kan det ju vara så också att om två personer tittar på en brud och den ena tycker att hon har stora lökar medan den andra inte... nähä, var det inte det vi talade om.,..

Hursomhelst så finns det ju teorin om att allt är svartvitt och det är bara våran fantasi som sätter färg på allt, men hur kan då alla se samma färger?
Färgblindhet handlar ju inte om att man ser svartvitt, utan att man inte ser kontraster.

MetallicaMats
2003-11-23, 15:01
Det är ju just det som är grejen.. Man ser inte samma färger, man bara tror det för att man råkar ha samma namn på de (olika) färger man ser!! Octane har rätt i början av tråden. Stora lökar är aldrig fel..

blackbird
2003-11-23, 23:48
Jag tror dock att de flesta av oss ser samma färger. Ögonen är ju uppbyggda på samma sätt på alla människor om man inte har någon "defekt" om man bortser från vanlig lång/kortsynthet.

T.ex. så borde färgen svart vara avslöjande. En svart bil t.ex. är ju FÄRGEN svart. Den har färgpigment i lacken som gör den svart. Hur mycket man än lyser på bilen så är den svart. Sen har vi natten... den är också bäcksvart - men det är ingen igentlig färg utan det är bara brist på ljus. Om vi uppfattade färger olika borde vissa tycka att svart lack t.ex. inte alls är lik den svarta färgen man ser på natten när... man inget ser :)

Oj va ljupa tankar.. Är för pömsig... gnatt :)