Visa fullständig version : topp problem cosworth
behöver ha tag på mått på cosworth topp ,, standard och max tillåten planing !!! måste finnas någon tolerans!! min å max mått , (totalhöjd) någon som vet?
ItalyCossie
2003-10-31, 19:08
Tjena,
Totalhöjd utan planing är: 138,81mm. max material man får ta bort vid planing är: 0,13mm.
Detta kommer från min meck pärm och gäller toppen:
V 89 HF 6090AA.
Hoppas detta hjälper!
ok tack! men finns det verkligen ingen som här som har planat mer än 0.13mm måste finnas många cosworths som har gått varma tex byter ni toppar då! synd att skrota toppen
Blir ju problem med att kolvar o ventiler går ihop men enligt vissa trimmare kan man köra ned till 138mm om man byter till lågkomp/uttag i kolvarna.
0.13 mm bara? Det var ju väldigt lite.
Mao bara att fixa en ny topp om den skulle vara det minsta skev?
Vad är det för komp.förhållande orginal i en cossie?
Man kan väl slänga på en tjockare topp packning om man vill plana mer eller?
Jocke,
Hur mycket har du planat toppen?
Min är planad 0.2 mm och enligt Tomas G är det helt OK.
Mvh
Martin
men har ett par djupa porer typ vid tätkant cylinderlopp (halvmånar) skulle nog behöva plana 0.6-0.8 men det går ju inte så det blir till att svetsa
Har oxå samma problem. Fordverkstaden här har genom typ slarv planat toppen två ggr redan, och dom säger att dom inte kommer ihåg hur mkt. Sedan gick kamremmen av efter 700 mil av någon konstig anledning, så jag har vart tvungen att plana en gång till.
Är oxå lite rädd för att behöva byta toppen, men tycker väl att det måste gå med en tjockare blockpackning eller??
Har oxå fått svar här på forumet att det går att plana ner till mässings hylsan i ena kanten på insugssidan...stämmer detta??
Min topp har nr:V93HF6090AA men det är väl samma mått som gäller där kanske??
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.