handdator

Visa fullständig version : cheva 350 v8 i taunus

taunus_Erik
2006-01-08, 14:29
tjena de blir ingen v6a pga massa jobbig el till sprut. men nu har jag byt till mig en cheva 350 v8 motor och funderar på o resa ner den motorn i taunusen.
men men vad jag undrar om man kan göra en typbesiktning med den motorn i
eller om det är lika omöjligt som o besikta en pinto motor med turbo? :confused:
MVH Erik

therealpinto
2006-01-08, 14:44
Det beror ju på årsmodell på bilen och motorn, men om bilen är av årsmodell 1976 eller nyare så måste du använda en motor med katalysator så då är elen minst lika "jobbig" som med 2.9...

En Taunus behöver också tämligen rejäla ändringar för att kunna bli godkänd med en 350. Vridet är ordentligt så förstärkt kaross och bakvagn (bakaxel från Volvo 740 är en bra början) plus rejäla bromsar är minimum, förmodligen behövs Granada framvagn (eller liknande) för att klara axelbelastningen fram också.

/Gustaf

taunus_Erik
2006-01-08, 14:51
okey hmm taunusen är från 82 och motorn är från 79...tänkte de skulle bli smidigare med en förgasar motor. men men så det är omöjligt att regga bilen med denna v8?Det beror ju på årsmodell på bilen och motorn, men om bilen är av årsmodell 1976 eller nyare så måste du använda en motor med katalysator så då är elen minst lika "jobbig" som med 2.9...

En Taunus behöver också tämligen rejäla ändringar för att kunna bli godkänd med en 350. Vridet är ordentligt så förstärkt kaross och bakvagn (bakaxel från Volvo 740 är en bra början) plus rejäla bromsar är minimum, förmodligen behövs Granada framvagn (eller liknande) för att klara axelbelastningen fram också.

/Gustaf

Krilleball
2006-01-08, 15:46
okey hmm taunusen är från 82 och motorn är från 79...tänkte de skulle bli smidigare med en förgasar motor. men men så det är omöjligt att regga bilen med denna v8?

Det blir nog svårt.. Men varför kasta i en smogmoter på drygt 140 hästar??
Mvh Krille

therealpinto
2006-01-08, 15:49
Ja, det är i praktiken omöjligt att regga den kombinationen. Vilken motor du än väljer att stoppa i Taunusen så måste den i praktiken ha katalysator. Oavsett om den är på 20 eller 200 hk...

/Gustaf

MK1 for real
2006-01-08, 16:01
Är det verklgen inte mer än 140 hk i den motor´n???

taunus_Erik
2006-01-08, 16:01
hmm dä låter lite tråkigt tycker jag tyver :( men men en får väll ta åt sig besväret att köra ner en 2,9 i fÅrden...men du kanske inte har ett kopplings skema till elen till dena motor om jag ber snällt? :rolleyes:

Ja, det är i praktiken omöjligt att regga den kombinationen. Vilken motor du än väljer att stoppa i Taunusen så måste den i praktiken ha katalysator. Oavsett om den är på 20 eller 200 hk...

/Gustaf

taunus_Erik
2006-01-08, 16:19
en v8 låter så jädra nice och sen vridet *drool* Det blir nog svårt.. Men varför kasta i en smogmoter på drygt 140 hästar??
Mvh Krille

Krilleball
2006-01-09, 13:37
Är det verklgen inte mer än 140 hk i den motor´n???

Dom smogade ju topparna efter 70(eller71) och framåt.. Så antingen om man ska slänga i en sådan så leta reda på en högkomp motor är ca:230 hk.. Eller alternativt byta ut topparna på en smogmotor då får du lite mer klubba i den med te.x RPM toppar och en vassare kam och högre insug så landar du väl iallafall på en 350-360hk.. Men som sagt ljudet från V8 kommer man aldrig ifrån!!

therealpinto
2006-01-09, 14:06
Jo, nog har jag elschema för 2.9 nånstans, jag får leta lite. Men jag är rädd att det är ganska otydligt...

Smogmotorerna har inte mycket effekt, vilket ju är en fördel i vissa lägen.

/Gustaf

BelseBoB
2006-01-09, 18:04
nu när det ändå tas upp så passr jag på att fråga :)

hur är det med en taunus från början av -70?

Preben
2006-01-09, 18:47
Nu ka jag ju också komma med en liten fråga då. Jag har precis köpt mig en Opel med en Ford 302 motor, i regbeviset står där: motor utbytt och "effekt enligt uppgift" enligt vilken uppgift? han som har bytt motor?

Glarre
2006-01-09, 19:42
Blir det inte lite trångt med en 350 mellan tornen i taunusen? GM har ju en vinkel på 90 grader.

Jag hade lite vilda planer på en 350 i sierran. men den skulle inte gå ner mellan fjädertornen, men en 302 skulle få plats precis, men då sket det sig juh med att det var en fordmotor och då gick det inte att regga för ford skriver ju inte ut några intyg.

Mvh Jimmy

therealpinto
2006-01-09, 19:57
För en äldre Taunus (1975 eller äldre) gäller i princip att det går att regga med en 350, förutsatt att man tar det som ombyggt fordon och att bromsar, drivlina och karossen förstärks så att det matchar effekt/vrid. Bygger man på 17M-karossen ligger det nära till hands att köra Volvo 740 bakaxel och 740 eller 240 fjäderben med bromsar fram.

För Prebens del är det uppgift på motoreffekt från ägaren, det brukar man skriva in om man haft någon form av effektintyg.

Glarre, det har ingen betydelse om motorn kommer från Ford, Cheva eller en rysk Volga ;-) Vill man bygga V8 i Sierra så är det klart genomförbart bara man väljer rätt bitar, som vanligt. Bygg på en Sierra utan kat, stoppa i en V8 med kat (302/5.0 från Mustang till exempel) och byt resten av drivlinan (varför inte bakvagn från T-bird?) samt bromsar så kan du regga som ombyggt fordon. Då är Fords uppfattning om ditt bygge totalt ointressant ;-)

/Gustaf

Glarre
2006-01-09, 20:04
Gustaf: jag ringde en kille på SFRO för ca ett år sedan, kan ha varit dig, kommer inte ihåg, hade för mig att jag behövde intyg från ford endå, Fasen då kanske man skall plocka fram planerna igen =)

Intyget kanske bara krävdes om jag endast skulle regga om till en effektstarkare annan motor och inte regga om den som ombyggt fordon? nu blev jag osäker.

Mvh Jimmy

therealpinto
2006-01-09, 20:18
Ja, ska du inte regga som ombyggt fordon krävs ju intyg från Ford. Men ska man göra det seriöst, är ombyggt fordon enda möjliga vägen.

/Gustaf

Åkerblom
2006-01-11, 11:01
om man då har en sierra från -88 och monterar motor & vxllåda från mustang ihop med sierra cosworth fjäderben/bakvagn å bromsar

då borde det väll gå att regga som ombyggt fordon, eller krävs det nått annat?

vet att jag har läst det någonstans men kan inte komma ihåg nu, vad gäller om man då har en tom kaross från -90 å flyttar över det som går från mustangen? motor,drivlina, bromsar mm

therealpinto
2006-01-11, 12:31
Ja, det ska funka, men bygg på en Sierra -88 utan kat så blir det enklare. Man kan dock få problem med max framaxeltryck, så man kanske behöver framvagnsbalk/fjäderben som klarar mer last - kanske Scorpio kan vara en idé?

En nyare kaross (med kat, till exempel 1990) kommer att kräva ett avgasintyg från Ford så då är det inte alls lätt. Alternativet är att bygga om så mycket att den kan räknas som amatörbyggt fordon men då pratar vi helt ny rörram eller liknande.

/Gustaf

Baby blå
2006-01-11, 13:06
hmm dä låter lite tråkigt tycker jag tyver :( men men en får väll ta åt sig besväret att köra ner en 2,9 i fÅrden...men du kanske inte har ett kopplings skema till elen till dena motor om jag ber snällt? :rolleyes:

Vilken motor är det du har??
Har förmodligen schemat du behöver bredvid mig. Hojta till bara så fixar jeg ett till dig.

Mvh

Åkerblom
2006-01-11, 15:36
Ja, det ska funka, men bygg på en Sierra -88 utan kat så blir det enklare. Man kan dock få problem med max framaxeltryck, så man kanske behöver framvagnsbalk/fjäderben som klarar mer last - kanske Scorpio kan vara en idé?

En nyare kaross (med kat, till exempel 1990) kommer att kräva ett avgasintyg från Ford så då är det inte alls lätt. Alternativet är att bygga om så mycket att den kan räknas som amatörbyggt fordon men då pratar vi helt ny rörram eller liknande.

/Gustaf

Tack för svaret, då får man leta nytt utgångs objekt då det står KAT i reggbeviset på min -88, såg det först nu å har inte tänkt på det tidigare... :banghead:
kommer lägga upp en projekt tråd när bygget startar, då det här är nått jag har spånat på länge och nu skall det banne mig bli av!

taunus_Erik
2006-01-11, 17:55
Tjena hadde tänkt mig en 2,9a från sierra och scorpio.MVH ErikVilken motor är det du har??
Har förmodligen schemat du behöver bredvid mig. Hojta till bara så fixar jeg ett till dig.

Mvh