handdator

Visa fullständig version : Insugs frågor cosworth

bmwpower
2006-01-10, 10:43
Satt och läste här på forumet och såg att speeder svarat så här angående TG insug Hoppas du skaffar sekventiell spridarstyrning om du ska åka med det insuget.
Är det ett krav att åka med annan motsostyrning om man ska ha annat insug??

Hur stor skillnad är det mellan ett putsatt och lite tillfixat orginal mot alla dom här halvmåne insugen??

Varför ser man aldrig att någon ändra på längde på insugröre för att flytta registret på motorn????

Hur står sigett gammalt hjedrligt rs 500insug mot ett MIS eller halvmåne insugen???

Vad går gränsen med orginal i effekt innan det tappa verkningsgrad??

Vad blir skillnaden mellan ett halvmåne insug mot om man byggt det mer fyrkantigt borde väl bli mer turbulent i halvmåne insugen eller??

Bara lite funderingar finns fler men dom tar vi sen

AffeAlien
2006-01-10, 12:09
längden på insugsrören spelar inte så stor roll när man kör överladdat. Därför det inte är så många som ändrar dem.

Resten av frågorna får nog någon annan svara på :)

Davve
2006-01-10, 12:11
Det är ju lite tight med plats för längre insugsrör, det är väl största anledningen till att ingen orkar göra längre.

Borde väl gå att ändra karatären efter eget tyckte med olika längd på insugsrören ?

Davve
2006-01-10, 12:12
längden på insugsrören spelar inte så stor roll när man kör överladdat. Därför det inte är så många som ändrar dem.

Gör det inte ?!?

C
2006-01-10, 12:23
trycksatt spelar mindre roll än sugmotor.. men det är inte obetydligt.

mvh C

Big Al
2006-01-10, 15:11

Nej, det speeder menade var att flödesdelningen nog inte är tillräcklig så för att kompensera så köper man ett sprut som är helsekventiellt å kan styra var spridare för sig

Hur stor skillnad är det mellan ett putsatt och lite tillfixat orginal mot alla dom här halvmåne insugen??

Största skillnaden är flödesdelningen på låglast (halvöppet spjäll) samt låga rpm

Varför ser man aldrig att någon ändra på längde på insugröre för att flytta registret på motorn????

Platsbrist :)

Hur står sigett gammalt hjedrligt rs 500insug mot ett MIS eller halvmåne insugen???

Står sig fruktansvärt bra

Vad går gränsen med orginal i effekt innan det tappa verkningsgrad??
Vad blir skillnaden mellan ett halvmåne insug mot om man byggt det mer fyrkantigt borde väl bli mer turbulent i halvmåne insugen eller??

Vet faktiskt inte ... nån annan får svara på dessa frågor

C
2006-01-10, 16:35

Nej, det speeder menade var att flödesdelningen nog inte är tillräcklig så för att kompensera så köper man ett sprut som är helsekventiellt å kan styra var spridare för sig

Största skillnaden är flödesdelningen på låglast (halvöppet spjäll) samt låga rpm

Här vill jag gärna veta hur du kan veta att speciellt TG:s halvmåne insug har så dålig flödesdelning att man behöver helsekvetiell bränsle styrning. hur dåligt har inte org insuget vid låglast? (hur har du testat?)

Hur står sig ett gammalt hjedrligt rs 500insug mot ett MIS eller halvmåne insugen???

Står sig fruktansvärt bra

samma fråga här från mig. hur kan du veta detta? (testat hur?)

teori och verklighet stämmer inte alltid överänns heller för den delen. bla TG:s insug fungerar förbannat mycket bättre IRL än det gör teoretiskt. och det finns det bevis för.

(enda anledningen till att jag behandlar TG insuget och inte även alla andra "halvmäneinsug" är att jag har sett och fått förklarat för mig, vad, varför, hur om TG insuget, därför känner jag att jag kan uttala mig om detta insuget och inte de andra "halvmåneinsug" som jag inte vet ett skvatt fakta om)

mvh C

Speeder
2006-01-10, 17:20
förbannat bra kan den inte fungera. Kör en repa och kolla stiften, bara ett exempel. Sen kan vi mäta med bredbandslambda om vi ska vara nogranna, men slipper helst då den är i teori och praktik feltillverkad enl mig. Man ska undvika att trycksätta plenumet så att det "blåser" rätt in i trattarna har jag lärt mig(särskilt sådär i ordning 1234) Blir konstiga pulser och virvlar som är omöjliga att få fason på på olika last/ladd. STD plenum funkar bättre och rs500 ännu bättre. Tror ni att ford svetsade ihop nåt skit på en eftermiddag utan omtanke när dom gjorde plenumet? originalet har ca 7% feldistribution (2-3 får mer än 1-4) utgå från att få reson på det så har ni kommit långt. Mellanlägg som är så populärt gör problemen bara större. Många har köpt hemmasvetsade insug av "insugsingenjörer" och kan bara säga: Jag är ledsen. Har själv gjort 3st olika och gett upp(sista såg lovande ut tom enl kunniga, men funkade inte, förbättrade std insuget, det vart bra. Std insuget är kört 753hk+100hk gas så det funkar till det flesta. Vill man ha bra så köp MIS eller Mountune, bättre än att rasa maskiner eller få strul i bänk vid mappning.

Mvh Speeder

Big Al
2006-01-10, 17:36
Här vill jag gärna veta hur du kan veta att speciellt TG:s halvmåne insug har så dålig flödesdelning att man behöver helsekvetiell bränsle styrning. hur dåligt har inte org insuget vid låglast? (hur har du testat?)

Jag vet inte med TG´s har aldrig testat så det kan jag inte uttala mig om :)
men generellt så blir plenum med sådan där konstruktion dålig på halvöppet spjäll eftersom luften styrs åt ett annat håll än vad hela konstruktionen är gjord för
edit: förutsatt att spjället sitter i framkant på plenumet och att spjället är ett butterfly eller rull

samma fråga här från mig. hur kan du veta detta? (testat hur?)

Har inte testat men av alla motorer man fått se ett bromspapper på och kikat vilket plenum de kört med så är inte original så dumt endå av vad man får för slantarna (det är ju gratis :D) å ett rs500 kan inte vara sämmre ;)

bmwpower
2006-01-10, 20:30
Känns ju lite som alla ska ha halvmåne insug där av min fråga.
Är ju lite negativ själv till vissa av dom här hemmasvetsarna hur dom kan lyckas med något en hel fabrik inte lyckats med.

Johnsson
2006-01-10, 21:49
Känns ju lite som alla ska ha halvmåne insug där av min fråga.
Är ju lite negativ själv till vissa av dom här hemmasvetsarna hur dom kan lyckas med något en hel fabrik inte lyckats med.

Det blir ju snyggt under huven iaf. Bling Bling :cool:

bmwpower
2006-01-11, 08:08
jo det blir det men domslantarnakan man ju lägga på väghållingen eller diffar om man nu inte vinner otroligt mycket

klebbe
2006-01-11, 20:56
Ruud´s sista motor hade ju lite andra insugningsrör. Borde ha fungerat riktigt bra, 710hk vid 1,9bar. De har då ingen vad jag vet fått till i sverige. Tror de e Vs som designat insuget.

http://www.maniac-racers.com/images/maniac%20bilder/gatebil21.jpg

Cossy_Calle
2006-01-11, 21:04
Säjer bara kärlek bästa spisen i snyggaste karrosen *drool*

Ruud´s sista motor hade ju lite andra insugningsrör. Borde ha fungerat riktigt bra, 710hk vid 1,9bar. De har då ingen vad jag vet fått till i sverige. Tror de e Vs som designat insuget.

http://www.maniac-racers.com/images/maniac%20bilder/gatebil21.jpg

Davve
2006-01-11, 21:57
Säjer bara kärlek bästa spisen i snyggaste karrosen *drool*

WORD!

BSR-Patrik
2006-01-12, 07:50
Here we go again...

Vid vilket massaflöde finns problemet att det inte kan tillföras så mycket luft som det tas från plenumet i TGs plenum? Virvlar skapas i så gott som alla plenum när plenumets volym är (på gränsen till och däröver)undermättad av luftmassa, detta problemet är än större i ett originalplenum, skillnaden är i vilken riktning luften vill tryckutjämna undertryckspulserna.

Plenumet är en buffert med luft där två saker styr hur länge bufferten är effektiv, för det första så är det storleken på volymen som påverkas radikalt av pulserna med undertryck, för det andra så är det hur volymen tryckutjämnas då olika mängder av massa evakueras. Här är inte bara varv och last parametrar, utan även spjälläge.

Man måste förtydliga en sak som ingen någonsin verkar förstå fullt ut. Luften hoppar inte in i cylindrarna, cylindrarna drar in luften vid insugstakten, även vid övertryck i plenum och insugsrör m.m. Alltså så påverkar långt mycket mer än plenum i sig hur plenumet fungerar. Allting handlar om tryckutjämningar vid ostadigt flöde, i hela insugssystemet, det kan ni mäta på i era flödesbänkar tills ni blir alldeles trötta vill jag lova.

Hur bra TGs plenum står sig mot andra plenum vågar jag inte säga något om. Att det fungerar bättre än original (rwd) vid högre luftmassaflöden än original inser man dock väldigt lätt.

AffeAlien
2006-01-12, 08:00
Då kommer en fråga här.. Är det fördel att utöka plenum storleken med en distans och även flytta väggen en bit längre från trattarna eller är det nackdel? Har hört många delade meningar så har som ingen aning om det är bra eller dåligt.

cosworthjocke
2008-12-17, 22:21
såg denna att denna tråd är väldigt gammal men vill ändå komentera lite av detta jag har fått för mig att många hemmknåpade halvmåne insug vill ibörjan vid litet luft flöde ge cylinder 1 och 2 mycket luft och minder till 3 ans och mins 4ans men vid lite högre luft tryck göra tvärt om mest till 4ans sen 3ans 2 och minst till 1an dock förstår jag att då pleniumet e fullt ta ju var cylinder va den ska ha när insugs ventilerna öppnar...
dock har jag fått för mig att luften skall ej komma rakt in i trattarna utan komma bakifrån trattarna och sedan sugas in i trattarna så med andra och tycker jag halv måne insugen verkar vara byggda på ett dumlistigt sätt då hälfen e över hälvften under.. men å andra sidan ser ju många andra org plenium ut på det sätter bla många audi insug och även skyline vad jag kan minnas...
mitt största tipp är som såhär om man tar en plenium distans som i cosworthens fall försämrar insuget då luften kommer in i exakt samma linje som trattarna lätt att se om ni tittar..
iaf om ni tar distansen svetsar fast den kapar "snabeln" som sjället sitter på breddar den tratten lika mycket åt varje håll och sätter den jämsmed underkant plenium som det sitter orginal innan distansen sattes där och slipa ramp i den så all luft kommer bakom trattarna!?
så är insug och plenium mycket förbättrat desutom ha en fin finish i pleniumet

komentera gärna om ni tycker jag har fel då jag gärna får förbättrade kunskaper i övrigt tycker jag BSR-patrik skriver väldigt mycket bra saker på detta forum mycket låter väldigt vettigt

mvh jocke