Visa fullständig version : Urkoppling av airbag, otillåtet enligt Ford!?!
Vi har en Ford Mondeo hgv från 2000. Eftersom vi snart ska ha barn tog vi kontakt med Ford här i Linköping för att koppla ur airbagen på passagerarsidan. Enligt dem går det inte att koppla ur airbagen på denna modellen. Är detta verkligen möjligt???
Enligt en annan verkstad så går det men man måste koppla ur både passagerar- och förarsidan. Är det någon som vet hur det egentligen ligger till?
Är det möjligt?
Är det bara vissa verkstäder som vägrar?
Är det möjligt att återmontera airbagen vid försäljning?
Krävs det omtypning av bilen när man monterar bort airbagen?
Jag vill alltså inte ha tips om hur man gör, jag inser ju att det är möjligt (åtminstone med lite åverkan :p ) men jag vill inte meka med det själv.
therealpinto
2006-01-11, 20:09
Jag minns inte hur det är med "gamla" Mondeo men nånstans i bakhuvudet ringer en klocka som säger att det inte "går" att koppla ur passagerarkudden. Bilens säkerhetssystem gillar inte det...
Omreggning ska i vart fall inte behövas.
När jag ville göra samma sak på vår Mondeo (-02) så gick det bra, till en kostnad av 5000 kr. Att montera tillbaka kudden skulle kosta betydligt mer...
Vi valde att ha dottern i baksätet, och det går faktiskt riktigt bra även när man är ensam med henne i bilen. Så mitt råd är att ni testar så först, visar det sig vara omöjligt kan ni ju ta ur kudden senare.
/Gustaf
mr Costin
2006-01-12, 05:36
Det är väl som så att Ford inte vill att nån ska mickla med airbag systemet och då säger man att det inte går istället för att riskera att nån gör fel och nån blir skadad på grund av micklet.
Det finns inget lagkrav på SRS så man kan ta bort bagarna utan att behöva typa om bilen.
...
Jag vill alltså inte ha tips om hur man gör, jag inser ju att det är möjligt (åtminstone med lite åverkan :p ) men jag vill inte meka med det själv.
Det är bra det, du ska verkligen inte pilla på den själv. En utlösande airbag är inte kul att få på sig.
Jag fick också svaret (av Forema, Linköping) att de inte kopplar ur airbagen på passagerarsidan fram i min Cougar. I den bilen är det lite trångt att åka med 2 barn i baksätet (men det går) :)
Baby blå
2006-01-12, 07:25
Jag fick också svaret (av Forema, Linköping) att de inte kopplar ur airbagen på passagerarsidan fram i min Cougar. I den bilen är det lite trångt att åka med 2 barn i baksätet (men det går) :)
Din bil är det tyvärr inte lagligt att koppla ur den på.
//
Zture: Det går alltid att koppla ur airbagarna. Men saken e den. Jag sätter en hundring på att allt e lugnt för dig om man kopplar ur dom, tills du smäller ordentligt o någon blir ordentligt skadad eller dör. Då kommer frågan till Ford...
Det är där skon klämmer, inte om det går. Ford tar inte ansvar för urkoppling av airbags i alla modeller utan bara vissa. Och där finns det ett kit för att göra det.
Ska kolla extra en gång ang din bil. Har du gamla karossen eller den nyaste?
Du borde ha den äldre... :rolleyes:
// M
RALLY TEAM VARG
2006-01-12, 10:24
Man får ej koppla ur passagerar airbagen på en mondeo upp till 2000,75
(nya modellen)och det kommer även FORD I Åtvidaberg att få reda på under dagen då jag misstänker att frågan har kommit dit,fick samtal därifrån angående samma bil modell och årmodell och hgv.
Mvh Håkan
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.