handdator

Visa fullständig version : kort styrväxel Cortina?

old school
2006-02-25, 09:52
Ska byta till snabb/kort styrväxel till min Cortina 2000 GT MK III banbil men ingen tillverkas till denna "udda" bil.

Det är samma mått som till 70-80 -tals Taunus.
Har fått ett tips från England om att servo-styrväxlar (till V6 modellerna) har annan utväxling och att man kan ta drevsatsen från dessa.

Kan någon bekräfta detta eller tipsa om annan lösning, har t.o.m funderingar på att fräsa egen drevsats men vill undvika detta om det finns annat.

therealpinto
2006-02-25, 11:53
Jag tror att det blir svårt att hitta en kort styrväxel, möjligen i Tyskland nånstans men det är nog svårt. Cortina MkIII/Taunus är ju inte så vanlig som banbil.

En servostyrväxel har troligen snabbare utväxling, så att leta en sådan kanske är smidigaste vägen. De var ju inte så vanliga men ibland dyker de upp.

Annars kan du alltid mäta styrväxelns längd mellan lederna, har du tur kan man få något annat att passa.

/Gustaf

old school
2006-02-25, 20:40
Jag tror att det blir svårt att hitta en kort styrväxel, möjligen i Tyskland nånstans men det är nog svårt. Cortina MkIII/Taunus är ju inte så vanlig som banbil.

En servostyrväxel har troligen snabbare utväxling, så att leta en sådan kanske är smidigaste vägen. De var ju inte så vanliga men ibland dyker de upp.

Annars kan du alltid mäta styrväxelns längd mellan lederna, har du tur kan man få något annat att passa.

/Gustaf

Ok, tack. Får be någon här på forumet, som har servo, att räkna rattvarv då.
En Capri ligger nog hyffsat lika i mått men man kan såklart kolla utanför Fordvärlden, t.o.m Volvo, vem vet....

therealpinto
2006-02-26, 08:17
Mät din styrväxel så ska jag kolla mot Capri. Taunus är ju bredare (bredare spårvidd) men men lite tur skiljer det inte för mycket på styrväxeln.

/Gustaf

xr4x4
2006-02-26, 09:54
Kjelle på Elva Motors vet säkert hur man ska göra 08-773 17 17

Annars kan man ju flytta hålen på armarna till styrspindellederna så får man annan utväxling
man gör det ibland på locost/superseven som en budjet lösning istället för att byta
utväxling i styrväxeln och det är ju samma hjulspindlar på dem

old school
2006-02-26, 19:48
Mät din styrväxel så ska jag kolla mot Capri. Taunus är ju bredare (bredare spårvidd) men men lite tur skiljer det inte för mycket på styrväxeln.

/Gustaf

Tja, kan du tyda min fina ritning...?

Måtten är +/- 10,0 mm eftersom jag fick mäta hjälpligt under bilen.

Det är ingen superbrådska så mät när du har läge.

old school
2006-02-26, 19:52
Kjelle på Elva Motors vet säkert hur man ska göra 08-773 17 17

Annars kan man ju flytta hålen på armarna till styrspindellederna så får man annan utväxling
man gör det ibland på locost/superseven som en budjet lösning istället för att byta
utväxling i styrväxeln och det är ju samma hjulspindlar på dem

Tack, ska kolla med Elwa Motors också. Har varit i kontakt med dom tidigare angående Atlasaxlar.

Hm, det där med att flytta hålen fungerar alltså. Du har möjligen inte en länk eller bild på hur det ser ut?

xr4x4
2006-02-27, 17:22
Tack, ska kolla med Elwa Motors också. Har varit i kontakt med dom tidigare angående Atlasaxlar.

Hm, det där med att flytta hålen fungerar alltså. Du har möjligen inte en länk eller bild på hur det ser ut?

den kommer bilder men det tar ett litet tag