handdator

Visa fullständig version : Mondeo V6 Automat - problem??

Keller
2006-03-02, 19:32
Prolog:
Skulle hämta möbler i dag. Upp till huset är det en rätt lång brant backe fylld med snö och is (syntes inte vid första anblick).
Skulle upp med ett tomt släp. Nästan uppe men bilen gled tillbaka.
Kopplade loss släpet och provade igen, igen och igen. Farsan lyckades köra fast så det blev lite gasande upp ur diket.
Efter det så började det lukta ATF olja!!

På vägen hem så ligger den högt på varvet, visar sig att O/D (overdrive) är urkopplad. Kopplar in den igen och fortsätter köra. Nu visar det sig att vi varje stopp (avstängning av motorn) så startar bilen med O/D off!

Oljan luktar inte bränt och den ser ut som ATF olja gör när den e ny (oljebyte för max 500mil sedan).
Var nere i stan nyss och när jag startade bilen hemma, så startade den med O/D off. När jag startade den i stan så var den som den skulle ( dvs On).

Är det nån safety grej till lådan eller va fan har hänt?

btw: körde hem med ett fullastat släp

Gäller en Mondeo V6 -98 Automat

tomas tomas
2006-03-02, 20:01
hej keller

jag har hållt på med min v6 ett tag nu o luskat med mekar hit o dit o ford fram o tillbacka.

att lampan lyser kan vara att någon packning tii lådan har pajat och inte håller trycket i lådan, då börjar od lampan att lysa.
men det kan ju vara converten i lådan som slirar för dom går lätt sönder enligt mina forskningar jag gjort.. du kan ju prova noll ställa felkoderna genom att dra av minus polen på batt. ca 20min..// TOMAS

Keller
2006-03-02, 20:33
Ska in hos en polare som kan avläsa felkoderna!
Tack för tipset! Såg att det hade runnit innan runt lådan så det e ju itne omöjligt att det e en packning.
Vet du om konvertorn är svårt att byta? Antar att det kräver att lådan hinkas ner

tomas tomas
2006-03-02, 21:01
du får ta ner hela framvagnen med motor i ett paket sen är det iget svårt att komma åt.
kostar ca, 5000kr ny i stockholm på ford kostar den dubbelt så mycket.. skälva jobbet ska dom ha ca 9000kr// tomas