handdator

Visa fullständig version : Mondeo Duratec V6 problem!

Pandrone
2006-03-06, 20:10
Hejsan.

Lite bakgrundsfakta, jag och ett par vänner har varit på min bil en Ford Mondeo GT V6 årsmodell 98. Vi har rensat allting i bagaget, tagit av dörrsidorna, tagit bort "kåpan" som sitter vid pedalerna osv.. Hursomhelst, idag när vi satte på mina nyförvärvade fälgar så tyckte min far att jag skulle starta bilen för att se att den inte "fastnat" eller något i den stilen. Det gjordes och resultatet gör mig ledsen... När man vrider tändningen och skall starta så knackar startmotorn (förmodligen den, eftersom det hörs "knack knack knack" snabbt och lysena blinkar, dvs den del det är fel på lär dra en del ström, därför gissar jag på startmotorn..

Kan förresten tillägga att batteriet har varit tomt en del av tiden sedan bilen köptes (cirka 4-5mån sedan), det var nyladdat tills idag när vi prova starta.. Kan det ha något med det hela att göra? Databoxinställningar som försvunnit? (min far tror på det, eller att vi klippt nån kabel eller sabbat något relä såklart)

Någon som har några tips på att felsöka? All hjälp är jag tacksam för!

Mvh

motorcraft
2006-03-06, 20:27
kolla så att de är bra kontakt vi batteripolerna och jord punkt till motor.. för att sådär låter startmotorn om den inte får tillräckligt med ström, är du säker på att batteriet fungerar, har batteriet varit tomt ett tag så är de inte säkert att de tar åt sig ström..

Mvh jörgen

nextuz
2006-03-06, 21:48
har de vart tomt en längre tid så kan du nog kasta de batteriet... du lär nog aldrig få de o hålla igen... blir oxider på blyplattorna riktigt snabbt om det får stå...

Pandrone
2006-03-06, 21:57
Ojfan? Det var något jag inte visste om.. Är det något som händer med alla batterier? Eller enbart syrabatterier? (tänker på om det även gäller Gel-batterier?)

Och händer det alltid, även med ett nytt batteri att det blir kasst om det stått urladdat ett tag? Mitt batteri hade förresten väldigt lite syra i sig nu igår när farsan satte det på laddning och samtidigt fyllde på cellerna..

Ankaz
2006-03-06, 22:34
Japp nya batterier som står oladdade kan säcka ihop helt... man måste underhållsladda dom