handdator

Visa fullständig version : DOHC kamaxlar

gorbro
2003-08-11, 19:49
Körde av kamkedjan på min Sierra DOHC. Köpte nya grejer och satte ihop eländet igen. Provstartade och bilen gick men illa, mycket illa. Lät som tändfel så jag utgick från att jag fått en kam en kugge fel. Plockade av lite kåpor och kollade men allt verkar vara rätt. Har kollat att tändkablarna sitter rätt också.
Nu är jag lite ställd. Vad kan jag gjort för fel? Något tokigt är det ju men vad? Någon som har något tips?

Göran

Dave
2003-08-11, 21:39
Låter inte bra!
Om jag inte minns helt fel så går väl kolvarna i ventilerna om kamkedjan går av på DOHC-motorn.
Kollade du om allting var helt eller slängde du endast på en ny kedja?

gorbro
2003-08-12, 10:47
Toppen är renoverad. Det var en krökt ventil.
Nya tätningar och nya packnigar är ditsatta.
Det låter som sagt som ett tändfel men vad jag kan förstå så går det inte att få dit tändelarna fel. Rotorn sitter ju direkt på kammen.

Göran

Dave
2003-08-12, 20:53
Ett par långsökta förslag. =)

Min motor lätt som den fick tändfel helt plötsligt en gång och började gå sämre och sämre efterhand. Visade sig att spjällägessensorn gav helt fel utslag och fetade på blandningen rejält, så den kan ju vara värt att koppla ur den.

Avgas- och insugskamaxlarna kanske sitter på fel platser?

/David

gorbro
2003-08-13, 08:30
Kammarna sitter rätt.
Däremot så såg jag att stiften var duktigt svarta så det kan ligga något i idén med bränsleblandningen. Jag trodde att stiften blivit så sotiga pga fel tändpunkt men det kan ju som sagt vara bränsleblandningen också.
Tack för tipset.

Göran