Visa fullständig version : grenrör scorpio 2.0 -96
Finns det några andra modeller som har samma motor som man kan plocka ett grenrör från?? Just den nya modellen med 2.0 motor är ju inte så vanlig så det är inte så lätt att hitta ett begagnat grenrör till den och ett nytt kostar skjortan så det slipper jag gärna att köpa.
Sen har topp-packningen gått med, hur svårt är det att byta denna själv?? Vad jag har förstått är det dubbla överliggande kamaxlar och kjedja på denna bilen. Någon som har anvisningar på hur motorn ska stå när man plockar av kjedjan?
är det en DOCH motor du har i bilen så kan jag kanske hjälpa dig lite ,
har ett grenrör till doch motorn , annars kan du väl fråga therealpinto han kan nog de där med inställningarna på den andra motorn
varför byta?
sprukit? det är visst vanligt på dom j%¤##na
Mr Insane
2003-11-08, 20:50
Originally posted by johan1
är det en DOCH motor du har i bilen så kan jag kanske hjälpa dig lite ,
har ett grenrör till doch motorn , annars kan du väl fråga therealpinto han kan nog de där med inställningarna på den andra motorn
Sitter bara DOCH i de nya..
grenrör från gamla DOHC (89-94) passar inte på Scorpio 95- och nyare..
då måste du göra om främra delen av avgassystemet...
har för mig det sitter massa luftrör på nya grenröret oxå.. vilket det inte gör på gamla...
Jo grenröret har spruckit riktigt mycket med har kört med det sådär i ett år nu. Fick anmärkning på det förra året så jag plockade av det och fick det svetsat men det sprack igen när jag skruvade dit det. Och nu har det spruckit riktigt mycket så nu lär det inte gå att svetsa heller. Har för mig att ford skulle ha 2800 kr för ett nytt och det vill jag helst slippa betala.
Har letat lite på bildelsbasen med men 2.0 är väldigt ovanlig på dem nyare scorpion. Slutade ju till och med att tillverka dem utan 16v efter ett tag. Finns det ingen annan ford som har samma grenrör då?? Ska ta och plocka av det nu i veckan så kan jag passa på att ta ett kort på det med.
Ingen som har lite info som kan hjälpa mig när jag ska plocka av toppen. Skulle behöva veta hur man ska ställa motorn innan man plockar av kamkjedjan.
therealpinto
2003-11-09, 09:39
Hej
Den motorn (2.0 16v) är unik för Scorpio, så tyvärr är det svårt att ta grenrör från nåt annat.
Info om kamläge för DOHC 8v finns i den andra tråden, om det är samma för din motor vet jag inte (har inte den handboken). Men kolla på www.fordscorpio.co.uk som kan vara en guldgruva i dylika lägen...
/Gustaf
AffeAlien
2003-11-09, 09:57
Svetsa grenrör är inte så svårt bara man har rätt grejor och förvärmer det så ska det inte spricka. Jag har hunnit med att laga en 4-5st och ingen har kommit och klagat på att det är trasigt ännu.
det är inte 2.0 16v utan 2.0 8v jag har. Den som ford slutade tillverka efter 1 år eller vad det nu var. Vet inte om det förändrar saken men man kan ju alltid hoppas.
therealpinto
2003-11-09, 17:10
Hej
Vad är det för årsmodell på bilen? DOHC 8v tillverkades ju från 1988-1994 eller nåt (minst), så den är inte så ovanlig...
/Gustaf
AffeAlien
2003-11-09, 17:21
Nää men då beror det ju på hur avgasystemet sitter. inte säkert att det passar på ett grenrör från te.x. -89
det är en 95:a eller 96:a alltså den nya modellen men med 8v motorn. Och den slutade ford tillverka efter bara något år eftersom dem tyckte 115 hästar var för lite till den bilen. Så efter det finns bara 2.0 16v på den nya modellen.
Vet inte om det har någon betydelse om grenröret är till 16v eller 8v motorn dock men det kanske någon här kan svara på. Det hade ju i alla fall ökat chanserna ganska mycket att hitta ett begagnat förmodligen.
Ska plocka av toppen och få den planad så ska jag se om man inte kan spänna dit grenröret på toppen och se om dem kan svetsa det när det sitter på toppen så är det väl större chans att det håller denna gången.
therealpinto
2003-11-10, 06:39
Hej
Jag är rätt säker på att 16v-grenröret inte passar.
/Gustaf
kroegarn
2003-11-10, 09:11
Har en Mondeo med samma åkomma och fick den svetsad (av någon som inte hade full koll, men han ställde iaf upp gratis). Tyvärr sprack grenröret av värmen i bilkupen efter ha legat i ett kallgarage i en vecka :).
Fick så istället via omvägar tips på Citroen sajten om Vattenglas, som är ett silikat av natrium och/eller kalium, även kallad natron tror jag.
http://web.citroen.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4807
Jag har införskaffat denna starkt frätande vätska. Kostar runt femtilappen för en liter.
Penslade på i fredags och har tyvärr inte haft möjlighet att se resultatet än. Men jag återkommer när jag vet hur det har gått :)
mvh
/Micke
S2 Avant
100 Avant
Mondeo "Avant"
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.