Visa fullständig version : Hålla slutröret fint?
R.Eklund
2003-08-11, 20:48
Jag har ju ett komplett Ferrita system på min Sierra med ett typ 4" slutrör.
Men finns det nått sätt att hålla det fint på under en längre tid typ? Alltså hålla själva slutröret så skinade och blankt som det skall vara på ett bra sätt.
Tycker att det inte behövs lång körning innan det grottar igen och ser skitigt ut och det e liksom inget man tvättar bort utan man måste polera bort den skiten. Lite svårt att förklara men det finns säkert folk som känner igen sig.
Vad gör man då åt detta?
Skall man polera upp det och sen lacka det med klarlack eller?
Finns det klarlack för hög värme?
Tips ideer mottages gladeligen.
NachtGeist
2003-08-11, 20:58
Originally posted by R.Eklund
Jag har ju ett komplett Ferrita system på min Sierra med ett typ 4" slutrör.
Men finns det nått sätt att hålla det fint på under en längre tid typ? Alltså hålla själva slutröret så skinade och blankt som det skall vara på ett bra sätt.
Tycker att det inte behövs lång körning innan det grottar igen och ser skitigt ut och det e liksom inget man tvättar bort utan man måste polera bort den skiten. Lite svårt att förklara men det finns säkert folk som känner igen sig.
Vad gör man då åt detta?
Skall man polera upp det och sen lacka det med klarlack eller?
Finns det klarlack för hög värme?
Tips ideer mottages gladeligen.
Känner till ditt problem, Har dubbla 3" DTM i Rostfritt, inte lätta att hålla rena och klarlack är ingen hitt, kommer bara att bli gult av värmen.. Testa ordentligt med Autosol och putsa till lätt när du tvättar bilen är mitt tips!
samma problem har jag med mitt 3" slutrör skit drygt är det
R.Eklund
2003-08-11, 21:18
Så man skall alltså vara tvungen att Polera det varje gång man tvättar bilen då? Måste ju gå att lösa på nått annat sätt eller e det liksom medaljens baksida med rostritt?
Ja har polaerat mitt med autosol och de blev blankt och fint men ja la ett tunt lager vax på oxå..mkt tunt dock men de håller sig bra!
R.Eklund
2003-08-11, 21:36
Okej man får väl prova Autosol då?
Men det finns inte klarlack som klarar värme utan att bli fult eller?
Autosol rockar , och de är väl klart man polerar slutröret varje gång man tvättar darlingen ;)
Jag tvättar mitt varje gång man tvättar bilen (en gång varannan vecka), en särskilld svamp så man inte får upp skiten på lacken sen, precis som fälgarna. Skulle det bli extra skitigt så går det bort med autosol, efter den vanliga tvätten.
Speed_freak
2003-08-12, 02:01
själv har jag ett svart utblås (stuprör:D) och det blir inte så skitit.
har kört med klar lack på den och det verkar hålla fint fint..:D
R.Eklund
2003-08-12, 07:30
Jovisst kan man polera det när man tvättar trots att det känns trisst, men det värsta e väl att det skall behövas.
Jag menar behöver man polera det så e det ju inte så fint som det borde vara ju.
Vill ju att det skall glänsa hela tiden! :cool:
Cosworth Robban
2003-08-12, 13:45
hmmmm, jag kör också med 3" slutrör, eller rättare sagt 3" hela vägen men men....jag brukar bara spruta på Wheel Cleaner på mitt slutrör så försvinner skiten när jag tvättar. Tilläggas bör väl kanske att jag tvättar varje-varannan dag så skiten hinner knappt sätta sig. Annars är det vår käre vän Autosol som gäller.... :D
Klart de inte e så roligt att putsa varje gång man tvättar men e de värt liksom pricken över i:t blir de ju...Autosol rockar fett!! :p
R.Eklund
2003-08-12, 16:12
Jo visst men jag vill ju att pricken över i et skall vara där jämt!
Det e ju det det handlar om också.
Så varför blir rostfritt på det viset då?
Cosworth Robban
2003-08-12, 19:34
Såklart att man inte vill putsa alltid, även om det är roligare än att rejsa (nääästan) tycker jag! Problemet är säkert det att det är såklart sotet från avgaserna och skiten runt omkring. Av temperaturen så bränner det fast mycket lättare i slutröret! Så är det på mitt iaf och jag kör med hemmabyggt 3"! tror nog inte man kan komma ifrån det hur man än gör! ibland märker jag iaf att det sitter små prickar, exempelvis tjära, som man får skrapa bort med nageln. Man lägger ju inte gärna handen på slutröret när man gett stålet i 2 mil direkt så temperaturen gör troligen att det bränner fast! tror inte man kommer ifrån det hur man än gör!?
R.Eklund
2003-08-12, 21:32
Okej men på Calibrans dubbla pipor e det aldrig några problem.
Dom blir faan bara dammiga som man kan typ blåsa av.
Aldrig några problem med blänkandet där i alla fall så...
R.Eklund
2003-08-12, 21:33
Okej men på Calibrans dubbla pipor e det aldrig några problem.
Dom blir faan bara dammiga som man kan typ blåsa av.
Aldrig några problem med blänkandet där i alla fall så...
Klart man autosolar slutröret efter varje tvätt,
blir liksom lättare o hålla det fint då!!
Fredrik_tak
2003-08-13, 11:43
Själv använder jag "Alka" så jävla bra att ta bort olja, fett, sot samt annan smuts med. Fukta en trasa och gnid lite så blir det skinande Blankt! :) Spelar inte nån roll hur utblåset har sett ut från början, det tar bort ALLT :D
R.Eklund
2003-08-13, 12:58
och Alka köps? :p
ett tips kan vara att byta från autosol till mudders. Då autosol innehåller ganska mycket slipmedel medans mudders funkar lika bra men inte med lika mycket slip.
Mudders finns säkert på MC-butiker där de har Harley´s då det används av HD åkarna för att putsa upp finnishen på kromet.
Tips går att använda lika bra till fälgarna
Fredrik_tak
2003-09-09, 15:32
Det köptes inte det va "löneförmåner" frågade om jag fick låna och putsa slutrören, och det va ok =) så länge jag gjorde det där..
Originally posted by R.Eklund
och Alka köps? :p
R.Eklund
2003-09-09, 17:34
Okej tack för alla tips.
Jag köpte i alla fall Autosol på Ok för typ 25kr eller nått och det blev ju bra. Klart bättre än förr, kanske inte den där riktiga spegelblanka ytan men klart godkänt.
kanske man skall gå o köpa det ikväll då hehe nu när sierran börjar ta form =)
R.Eklund
2003-09-10, 08:36
Ja faan hem och putsa!!! ;)
Lite smutts där bak ser manligt ut juh :p
Nä men jag brukar vaxa mitt lite faktiskt. Blir okej då. Sen e det bara att polera lite efter varje tvätt.
Jag kör med fälg tvätt och det funkar fint men det håller sig inte frächt så länge :(
Samma sak med autosol funkar bara ett litet tag om man inte vaxar.
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.