Visa fullständig version : stakar cosworth
vid vilket effektuttag bör de bytas till typ verdi stakar?
mvh niklas
cnracing
2006-04-20, 22:08
Mange mener dem holder til rundt 500-550 hk. .
Borde väl hänga med till en bra bit över 600hk... engelskmännen åker väl med ganska mycket effekt på standardstakarna.
Någon som vet någon som lyckats köra sönder en stake på grund av för mycket effekt ??
mr Costin
2006-04-21, 05:55
Det viktiga med stakarna är att lagerläget för vevlagret är rätt. På de flesta stakar jag har mätt har det slutat med brotschning av lagerläget så det för det första blir runt och för det andra ger rätt lagerspel vid montering. Lilländan ska vara rätt den med, raka ska dom vara och balanserade. Sätt dit ARP bult och sen håller det för effekten, men man ska inte gå över 8000 rpm. Men det är ingen idé ändå.
Som Davve undrar: Vet någon nån som kört av en orginalstake?
Förresten Maff1a, har du tatt isär motorn? Hur ser det ut, nåt kul i den?
Det viktiga med stakarna är att lagerläget för vevlagret är rätt. På de flesta stakar jag har mätt har det slutat med brotschning av lagerläget så det för det första blir runt och för det andra ger rätt lagerspel vid montering. Lilländan ska vara rätt den med, raka ska dom vara och balanserade. Sätt dit ARP bult och sen håller det för effekten, men man ska inte gå över 8000 rpm. Men det är ingen idé ändå.
Som Davve undrar: Vet någon nån som kört av en orginalstake?
Förresten Maff1a, har du tatt isär motorn? Hur ser det ut, nåt kul i den?
NEJ jag har inte plockat itu den.. så vi får se vad den innehåller senare :D
bara undrade då jag har en polares cossie som e byggd för 550hk å han har orginal stakar i den. ladda typ 2 bar
mr Costin
2006-04-21, 22:17
Som sagt, visa mig en avkörd orginalstake. ;)
skitskruven
2006-04-21, 23:54
hur mkt är normalpris för att brotcha lagerläget, byta bussningar i lilländan, vikta, slipa, och kulpleena orginalstakar och sätta i arpbult? borde väl hamna runt 4 tusen? då kan man ju likagärna sälja orginalstakarna och lägga till lite granna o skaffa verdi, så vet man att de e bra skit=)
mr Costin
2006-04-23, 13:31
hur mkt är normalpris för att brotcha lagerläget, byta bussningar i lilländan, vikta, slipa, och kulpleena orginalstakar och sätta i arpbult? borde väl hamna runt 4 tusen? då kan man ju likagärna sälja orginalstakarna och lägga till lite granna o skaffa verdi, så vet man att de e bra skit=)
Kanske, men om man inte behöver Verdi så sparar man ju några tusen.
Stålstakar sätter man ju i för att kunna varva mer, ska man inte det så räcker det ju att se till att lagren håller. Krävs ju mer än ett par stålstakar för att höja varvtalet i motorn.
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.