handdator

Visa fullständig version : Sierra OHC Pinto etanol

mcb
2006-05-12, 14:34
Tjo igen!!

Nu har jag läst en del om etanol konvertering, det låter skojj tycker jag.

Men det dyker upp en massa frågor och funderingar, hoppas nån kan hjälpa mig lite.

Det är en Sierra med Pinto motor det handlar om, en 87 alltså EEC IV utan kat.

Det som är tänkt är planad topp så att man kommer upp i ca 11:1 i kompression (är det lagomt eller sa man ha mer/mindre?) Är inte säker men gissar på att toppen måste planas ca 1,5-2mm då. Är det risk för att ventilerna slår i kolvarna då?

Man måste ju höja bränsle trycket, kan man "klämma" orginal regularorn tillräckligt för att få upp det tryck man behöver ha? Eller skulle man kunna använda den som sitter på de nyare Sierrorna (början 90 tal, tror det sitter weber regulator på dem?)

Eller ska man satsa på större spridare istället? antar att sierrans orginal spridare inte hänger med allt för långt eftersom man med etanol ska ha ca 30% mer bränsle gentemot bensin.

Kan man parallellkoppla eller seriekoppla bränslepumpar för att få mer ork i bränsle tillförseln?

Kan jag köra med orginal styrsystem EEC IV eller, vad jag har förstått så är det knepigt att labba och ändra i den boxen. Bör jag istället köra på MS, kan ha tillgång till ett sådant, tror det var ver.2.2.?

Kom gärna med förslag samt synpunkter, gärna många olika!!!

// Johan Lövgren

reez
2006-05-12, 14:49
Jag har kört en del sierror med etanol
Personligen föredrar jag lambdareglerat sprut men jag har även kört en sierra -86 på+ etanol, använde weberregulator från sierra dohc till den. Fungerar kanon. Har en extra topp jag är sugen på att plana men vet inte riktigt om jag orkar med det...

/A

Persson
2006-05-12, 15:05
Tjo igen!!

Nu har jag läst en del om etanol konvertering, det låter skojj tycker jag.

Men det dyker upp en massa frågor och funderingar, hoppas nån kan hjälpa mig lite.

Det är en Sierra med Pinto motor det handlar om, en 87 alltså EEC IV utan kat.

Det som är tänkt är planad topp så att man kommer upp i ca 11:1 i kompression (är det lagomt eller sa man ha mer/mindre?) Är inte säker men gissar på att toppen måste planas ca 1,5-2mm då. Är det risk för att ventilerna slår i kolvarna då?Finns ingen som helst risk för det, plana på bara:)

Man måste ju höja bränsle trycket, kan man "klämma" orginal regularorn tillräckligt för att få upp det tryck man behöver ha? Eller skulle man kunna använda den som sitter på de nyare Sierrorna (början 90 tal, tror det sitter weber regulator på dem?)Dom går att klämma men jag har inte testat, ska dock göra det snart, en från en -90 passar inte utan mod, reez du kanske kan visa hur du gjort för att få dit din?

Eller ska man satsa på större spridare istället? antar att sierrans orginal spridare inte hänger med allt för långt eftersom man med etanol ska ha ca 30% mer bränsle gentemot bensin.Dom räcker om du kan styra dom..

Kan man parallellkoppla eller seriekoppla bränslepumpar för att få mer ork i bränsle tillförseln?Behövs inte med en etanol konvertering, så pass lite ökning är inga problem.

Kan jag köra med orginal styrsystem EEC IV eller, vad jag har förstått så är det knepigt att labba och ändra i den boxen. Bör jag istället köra på MS, kan ha tillgång till ett sådant, tror det var ver.2.2.?.
MS!! 2.2 låter kalas bra, med detta får du en riktig konvertering och det är det enda du kommer behöva byta och det passar direkt rakt på bara, läs igenom den låånga megasquirttråden så kommer du se hur enkelt det är att koppla in det på en sierra, ställbar tändning å allt! Det finns inget bättre alternativ :)

mcb
2006-05-12, 15:15
Det var verkligen snabba svar!!

Ja det låter ju som att det ska vara "ganska" enkelt.

Man kanske kan gå upp aningen mer i kompression? Frågan är hur mycket std grejjerna håller för. Vad jag förstår så får man ut lite mer effekt gentemot bensin just genom att höja kompressionen samt att justera tändningen.

Sen om jag får på en topp med nya styrningar som är planad samt aningen portad då borde väl man ha en motor som är lite roligare än orginal?

// Johan Lövgren

Persson
2006-05-12, 15:18
Med högre kompression, lite portad topp, fullt justerbart bränsle och tändning så kommer du nog få en mycket trevlig spritmotor:) Kör på!

Persson
2006-05-12, 15:19
Man kanske kan gå upp aningen mer i kompression? Frågan är hur mycket std grejjerna håller för. Vad jag förstår så får man ut lite mer effekt gentemot bensin just genom att höja kompressionen samt att justera tändningen.

Inget att oroa sig för, men vad som är optimalt för etanol har jag ingen aning om...

blondie
2006-05-12, 15:49
"Det som är tänkt är planad topp så att man kommer upp i ca 11:1 i kompression (är det lagomt eller sa man ha mer/mindre?) Är inte säker men gissar på att toppen måste planas ca 1,5-2mm då. Är det risk för att ventilerna slår i kolvarna då?"
Ja,på min DOCH motor verkar det inte gå med 1mm ens,men det är DOCH alltså.

Persson
2006-05-12, 15:59
Ja,på min DOCH motor verkar det inte gå med 1mm ens,men det är DOCH alltså.

Liite skillnad här:) Långt ifrån samma motor ens, min sugtrimmade pinto är planad 2mm och ventilerna lyfter ca: 2mm mer utan att det ens är nära att de skulle ta i kolvarna.

Och det är DOHC ;)

blondie
2006-05-12, 16:29
Lite OT men är DOCH så tight,startade motorn,trodde veniltryckarna skulle komma upp genom ventilkåpan,ja,ja varför skulle det annars finnas urtag i kolvarna om det inte var tight.He,he.

mcb
2006-05-15, 15:00
Hej igen!!

Några funderingar till, vad jag förstått kan man gå upp till ca 15:1 i kompression när man kör på E 85, men hur mycket kan man öka kompressionen då man kör på vanlig bensin? Anledningen till min fundering är att jag vill kunna gå tillbaka och köra på bensin ifall man inte får tag på E85.

// Johan Lövgren

Persson
2006-05-15, 15:09
Jag skulle inte gå över 11-11,5:1

SK Racing
2006-05-15, 19:25
En motortrimmare som en kompis lämnade delar till sa till han att med "handelsbensin" bör 10,4 till 1 vara lagom för att ha lite kvar för att kunna labba lite med tändningen, för höja kompet o få backa på tändningen är ju ingen mening. har planat på datsunmotorer ca 2 2.5 mm o funnit mig stå med en spikande motor så fort jag höjde tändningen något lite över org så då hamnade jag ju rätt den gången lyckligtvis men det är ju helt olika motorer

Persson
2006-05-15, 19:39
En motortrimmare som en kompis lämnade delar till sa till han att med "handelsbensin" bör 10,4 till 1 vara lagom för att ha lite kvar för att kunna labba lite med tändningen, för höja kompet o få backa på tändningen är ju ingen mening. har planat på datsunmotorer ca 2 2.5 mm o funnit mig stå med en spikande motor så fort jag höjde tändningen något lite över org så då hamnade jag ju rätt den gången lyckligtvis men det är ju helt olika motorer
De va lite snålt, tänk på att en DOHC motor har 10,3:1 original, Jag har kört med lite över 12:1 med tändningen original utan att det spikade.

mcb
2006-05-16, 13:37
Ytterligare funderingar...

Då man kör med MS ska man köra med lambdasond? vad är för/nackdel? Vilket lambdavärde ska man ha om man kör på E85? är det samma som bensin? (Lambda 1?)
När går motorn magert respektive fett? är det över/under Lambda 1?

// Johan Lövgren

Persson
2006-05-16, 13:55
Ytterligare funderingar...

Då man kör med MS ska man köra med lambdasond? vad är för/nackdel? Vilket lambdavärde ska man ha om man kör på E85? är det samma som bensin? (Lambda 1?)
När går motorn magert respektive fett? är det över/under Lambda 1?

// Johan Lövgren

Absolut ska du köra med lambdasond! Det blir skitsvårt att mappa annars, näst intill omöjligt..

Etanol ska vara 9.0:1, bensin är 14,7:1 det kan man enkelt bara ställa in i MS:)

mcb
2006-05-17, 09:49
Hehe,,,,ja nu var jag ute å velade en aning =S

Om jag planar min topp 2,5mm blir kompressionen lagom då? (förutsatt att toppen är std från början) eller blir den aningen hög? Visst borde man kunna köra även på bensin med kompression bortåt 12:1 om man har ordentlig koll på bränsle samt tändning?

// Johan Lövgren

Persson
2006-05-17, 10:11
Alltså det jag menade med min förra post var att lambda 1 är 14,7:1 med bensin och 9:1 med etanol.. Och det ställer man in i MS. Menade inget med kompressionsförhållandet..

Ang kompförhållanden..
Jag skulle inte plana toppen mer än 2mm, vill du ha ännu högre komp så ge dej på blocket, där kan du ta en 0,5mm också.

Planar du 2mm ska du hamna på 11,3:1, vid 2,5mm blir det 12:1 Och visst kommer det funka om du kör med MS:)

mcb
2006-05-17, 10:46
Ja okey,,,,nu är jag med igen!
Hur snabb är en vanlig lambda sond? går det att ställa in/mappa med en sådan, eller ska man/måste man försöka få tag i/låna en bredbandslambda?

Ja då stämmer värdena vid planing ungefär som jag hade tänkt mig. Så du rekomenderar max 2mm på toppen. Det här ska bli ett enkelt bygge så blocket får vara helt orört.

Har läst mig till att bränsletrycket ska ökas ca 1,7ggr mot std tryck. Har även läst mig till att trycket ligger på 2,5bar org så jag ska upp i ca 4,25 bar med etanol. Jag har skaffat mig tryckregulator från DOHC motorn, det sägs att man kan ställa upp trycket till 4,5 bar på den så den bör räcka. Men orkar bränslepumpen med detta?

Såg att det var aningen kort anslutning på dohc regulatorn, men visst borde det hålla om man trär på en slang och en ordentlig slangklämma? eller måste man tillverka någon slags "adapter" som övergår i en vanig nippel där man trär på bränsleslangen?

// Johan Lövgren

Släggmek
2006-05-17, 10:52
Finns en artikel på en par sidor i aktuella numret av Street & Strip Magazine om etanolkonvertering, kan ju ge nåt ytterligare kanske... :) Okay, testobjektet är en Peugeot 405 men bananflugor har ju nån enstaka gen gemensamt med människor oxå så något går säkert att överföra, hehe... :D

reez
2006-05-17, 11:01
det funkar med dohcregulator och klämma. Men varför ska du ha en sån om du ska köra MS? En fräsch pump orkar utan problem med dryga 4 bars tryck.

/A

Hur snabb är en vanlig lambda sond? går det att ställa in/mappa med en sådan, eller ska man/måste man försöka få tag i/låna en bredbandslambda?

Ja då stämmer värdena vid planing ungefär som jag hade tänkt mig. Så du rekomenderar max 2mm på toppen. Det här ska bli ett enkelt bygge så blocket får vara helt orört.

Har läst mig till att bränsletrycket ska ökas ca 1,7ggr mot std tryck. Har även läst mig till att trycket ligger på 2,5bar org så jag ska upp i ca 4,25 bar med etanol. Jag har skaffat mig tryckregulator från DOHC motorn, det sägs att man kan ställa upp trycket till 4,5 bar på den så den bör räcka. Men orkar bränslepumpen med detta?

Såg att det var aningen kort anslutning på dohc regulatorn, men visst borde det hålla om man trär på en slang och en ordentlig slangklämma? eller måste man tillverka någon slags "adapter" som övergår i en vanig nippel där man trär på bränsleslangen?

// Johan Lövgren

Persson
2006-05-17, 11:11

// Johan Lövgren
Ta 2mm det blir lagom att köra bensin med sen, med MS så kan du helt enkelt göra två olika filer och bara byta mellan bensin och etanol sen på några sekunder:)

En bredbandslambda kostar 2000:- och passar rakt på ett MS:)
Du behöver inte höjja bränsletrycket en millibar om du kör med MS:)

MS MS MS MS :D

mcb
2006-05-17, 11:32
Hmm,,,,,jag tror att jag ska plugga på lite mer om MS!! =)
ska plöja igenom lite trådar å forum!

// Johan Lövgren

mcb
2006-05-17, 16:08
Persson, jag var inne på din sida och kikade lite på hur du hade kopplat in MS, fick två funderingar. Måste man byta ut "hårdvara" tänker på resistorer och transistorer? det går inte att ändra i mjukvaran till programmet istället? eller är det att Ford delarna mäter inom andra områden (kräver mer/mindre ström/spänning) än vad t.ex. andra givare som Volvo m.fl.?

Sen undrar jag vad det lilla extra koret gör den som kallas spout?

// Johan Lövgren

Persson
2006-05-17, 18:47
Persson, jag var inne på din sida och kikade lite på hur du hade kopplat in MS, fick två funderingar. Måste man byta ut "hårdvara" tänker på resistorer och transistorer? det går inte att ändra i mjukvaran till programmet istället? eller är det att Ford delarna mäter inom andra områden (kräver mer/mindre ström/spänning) än vad t.ex. andra givare som Volvo m.fl.?

Sen undrar jag vad det lilla extra koret gör den som kallas spout?

// Johan Lövgren
Om man vill använda fords egna givare för luft och vatten temp måste man byta ut två motstånd, och vill man använda fords egna tomgångsmotor så måste man byta en transistor och ett motstånd, eller göra som jag, sätta en större i serie. Anledningen till transitorbytet är att org transistorn är gjort för att styra ett relä och fords egna tomgångsmotor styr man direkt via den transitorn och den tar 1,2A.

Det ska gå att programera så man slipper byta motstånden till luft&vattentemp givarna men det verkar vara lättare att byta dem:)

SPOUT kortet var tänkt att användas för att kunna styra tändningen men det ville inte fungera.. men jag är lur på att det var jag som hade programerat fel.. Men det finns ett mycket enklare sätt att styra tändningen och det är det som visas längre ner där:)

Det är inga problem att byta motstånd osv, helst inte på ett MS original, det är klurigare på ett "lasse" kort men å andra sidan så kan du ju alltid beställa det klart redan av han, alltså med alla ändringar gjorda redan, han är bara att göra med:)

mcb
2006-05-17, 21:51
Ja okey, då är det ju faktisk smidigare att byta elektronik komponenterna och att använda Fords orginal grejjer!:

Jag har ett MS 2.2 på G, ett ytmonterat. Hur mycket är det värst? 1500kr? vad kostar ett nytt? Vad jag har förstått så går nästintill alla delar att köpa hos t.ex elfa, men att det är själva processorn man måste köpa från usa. Stämmer detta? vad är så speciellt med processorn? Är det bara mjukvaran i den?

// Johan Lövgren

Persson
2006-05-17, 22:33
Ja okey, då är det ju faktisk smidigare att byta elektronik komponenterna och att använda Fords orginal grejjer!:

Jag har ett MS 2.2 på G, ett ytmonterat. Hur mycket är det värst? 1500kr? vad kostar ett nytt? Vad jag har förstått så går nästintill alla delar att köpa hos t.ex elfa, men att det är själva processorn man måste köpa från usa. Stämmer detta? vad är så speciellt med processorn? Är det bara mjukvaran i den?

// Johan Lövgren

Dom brukar gå på 2000:- nya så 1500:- låter helt okey:) När det är ytmonterat så bör du ha lite lödvana eller så lämnar du iväg det till närmaste tv reparatör med en påse bullar:)

mcb
2006-06-02, 21:02
Tjena!

Har en fundering kring spridare; Om man ska ha aningen större, vad finns det då för några som passar och som är enkla att få tag på?. Lista gärna upp några exempel.

// Johan Lövgren

Persson
2006-06-02, 21:30
Tjena!

Har en fundering kring spridare; Om man ska ha aningen större, vad finns det då för några som passar och som är enkla att få tag på?. Lista gärna upp några exempel.

// Johan Lövgren
Vad ska du ha dom till? Bara att byta och sen köra ren etanol eller byta sprut?

mcb
2006-06-03, 08:43
Det kommer att bli ett MS, men jag är fundersam på om orginalspridarna verkligen räcker till, de låter nästan lite små. Men de räcker kanske till då man kan styra dem fullt ut?

Vid vilken effekt (ca) behöver man byta spridarna då man kör på bensin / e85?

// Johan Lövgren

blondie
2006-06-03, 12:19
Jag kanske har missat detta men vad tjänar jag på att byta till ett MS på en DOCH motor,har större spridare redan, kör på E85 ibland.Var köpa MS i Sverige?

Persson
2006-06-03, 14:23
Det kommer att bli ett MS, men jag är fundersam på om orginalspridarna verkligen räcker till, de låter nästan lite små. Men de räcker kanske till då man kan styra dem fullt ut?

Vid vilken effekt (ca) behöver man byta spridarna då man kör på bensin / e85?

// Johan Lövgren
Hum, är det inte samma spridare på en dohc som en pinto? isf är det 167cc och dom borde räcka till för etanol men det är på gränsen... Det finns bra spridare hos saab som är 214cc, dom sitter på gammla 900 16v, men har du ett MS så kan du mekka på 1000cc spridare om du vill, det spelar ingen roll du har ju full kontroll över dem. Men gör man en "fulkonvertering" så bör man hitta spridare som är ungefär 40% större och ett par 214cc spridare blir väl ganska lagomt?

Persson
2006-06-03, 14:24
Jag kanske har missat detta men vad tjänar jag på att byta till ett MS på en DOCH motor,har större spridare redan, kör på E85 ibland.Var köpa MS i Sverige?
Du får full koll på din motor, mer effekt och skit kul:D

blondie
2006-06-03, 14:41
Ok,verkar kul har hittat säljare i utlandet,det finns inga som säljer kretskort i Svedala,eller?

mcb
2006-06-03, 14:52
Okey,,,,saab spridare, det borde man ju hitta ganska enkelt.
För visst borde det vara bättre med sådana än med orginalspridare, speciellt då man körmed etanol?. Jag har hört att man helst inte ska köra spridare mer än till 80% (stämmer detta??)

// Johan Lövgren

blondie
2006-06-03, 16:04
Kör med spridare från Opel på min DOCH 240cc/ca 3.5bar.

Persson
2006-06-04, 13:38
Okey,,,,saab spridare, det borde man ju hitta ganska enkelt.
För visst borde det vara bättre med sådana än med orginalspridare, speciellt då man körmed etanol?. Jag har hört att man helst inte ska köra spridare mer än till 80% (stämmer detta??)

// Johan Lövgren

Nä till max är aldrig bra, 80% är nog ganska optimalt:) Saab spridarna hittar du på forumet på saabturboklubben http://forum.saabturboclub.com/

Persson
2006-06-04, 13:41
Ok,verkar kul har hittat säljare i utlandet,det finns inga som säljer kretskort i Svedala,eller?
Jo det finns en kille som säljer ytmonterade kort i sverige till bra pris, kallas lasse-kort av nån lustig anledning, hans tele nummer ska finnas i megasquirt tråden, ska du beställa av han så är det smartast att låta han göra några ändringar på kortet så det i princip blir "plug&play" på forden, läs mer i megasquirttråden om det.

mcb
2006-06-04, 20:17
Har hittat ett par spridare, hittar dock inte någon info om dem, det ska vara saab spridare. De har nr: 280150760. Är det någon som vet något om dessa spridare?

// Johan Lövgren

Persson
2006-06-05, 01:45
Har hittat ett par spridare, hittar dock inte någon info om dem, det ska vara saab spridare. De har nr: 280150760. Är det någon som vet något om dessa spridare?

// Johan Lövgren

Det är 214cc spridare från en 900 og 16v el 9000, dom blir perfekt till en etanol konvertering:) Dom är tillome gjorda för 2,5bar så de blir helt perfekta, du behöver inte ens höjja bränsletrycket.

Visst är dom gula?

Limpdjur
2006-06-05, 05:14
dom spridarna sitter även i 2.0 9000 turbo lättryckare men där är regulatorn på 2.8 iaf

Edit:
760 är på 192cc men dom borde väll passa rätt bra också, justera lite på mängd mätaren bara så borde det funka.

var 712 jag tänkte på dom ger 214 vid 2.5 men regulatorn är på 2.8 på saab motorn jag har iaf

mcb
2006-06-05, 07:57
Japp, mörkgula. nästan orange färgade. Då ska jag bara övertala han som har dem att ha ska ge dem till mig!, eller så får det bli en sväng till skroten å leta upp en saab!.

Ena annan sak, kontakten till EEC IV, visst är det samma i alla boxar? eller skiljer det på de med kat och de utan? Tänkte jag skulle göra som dig Persson, så att man slipper klippa i org härvan.

// Johan Lövgren

blondie
2006-06-05, 09:51
Opels 744 är samma värden som 712,så har större chans att få tag på..

mcb
2006-06-05, 16:54
Fick tag på ett par spridare från en saab idag. De har nr: 0280155002, de är vita, kommer från en 2,3 16V. Någon som vet något om dessa?

Sen en fråga till, saab spridare som slutar på 711 (mörkgula), hur mycket flödar de?

Hittade det här på någon sida: 0280 150 712, 186,7 15,9 A (B202t). Antar att det menas att den är på 186,7cc? stämmer detta? för tidigare i denna tråd står det 214cc??

// Johan Lövgren

blondie
2006-06-05, 17:20
711 flödar 150g/min får lov att omvandlas till cc blir ca 190cc/3bar.

ska se om jag hittar data på de nya.

002 flödar 195g/min blir ca244cc/3bar

kör på 002:an då..

mcb
2006-06-05, 17:27
Då är det alltså lite större än "712".
Hur mycket flödar "002" vis 2,5 bar? Hur räknar man ut det?

// Johan Lövgren

mcb
2006-06-05, 17:34
En annan grejj jag kom att fundera på.
Om man ska köra med oljekylning, vad är lämpligast? Ska man köra med en "värmeväxlare" från en volvo, tro det sitter på någon turbo modell. Eller ska man ta oljekylaren från en Saab 9000? Hur kopplar man in saabens kylare på en Pinto? antyar att man måste ha tag på någon adapter och sen borde man ha en termostat?

Ni får gärna förklara lite, har knappt sett hur oljekylning fungerar.

// Johan Lövgren

blondie
2006-06-05, 17:50
Här är en tabell du kan leka lite med,uppmärksamma på att spridarstorleken är anngiven i g/ min.Men det blir ju samma om man slår in värdena i cc så kommer
ju resultatet i cc oxå.

mcb
2006-06-08, 20:38
Tja,

Hmm,,,,blir lite fundersam =S
var hittar jag tabellen?

// Johan Lövgren

reez
2006-06-08, 20:50
Värmeväxlaren från fords 2.8 och 2.9 v6 passar direkt på pinton, bara lite slnagdragninge för kylvattnet, är gjort på en halvtimme. Dock får man köra med ett lite mindre oljefilter, filter från renault 5 med längsmonterad motor passar.

/A

loop
2006-06-08, 22:54
Vad tror ni man ska ha för bestyckning i en 32/36 Weber om man ska köra förgasare och E85?

Persson
2006-06-09, 00:36
Japp, mörkgula. nästan orange färgade. Då ska jag bara övertala han som har dem att ha ska ge dem till mig!, eller så får det bli en sväng till skroten å leta upp en saab!.

Ena annan sak, kontakten till EEC IV, visst är det samma i alla boxar? eller skiljer det på de med kat och de utan? Tänkte jag skulle göra som dig Persson, så att man slipper klippa i org härvan.

// Johan Lövgren
Alla kontakter ser lik, men jag har sett dom som har mindre stift än andra.. vet inte vilka som fattas på dom som har mindre.. men om du ska köpa på skroten så ta en med alla stift för att vara på den säkra sidan. Funkar från alla eec-iv bilar så dohc och 2,9 boxar funkar också.

Hittade en bild på mina spridare. De har ju nummer 0 280 450 712 vad jag ser på bilden.. Kanske dax för en liten tråd på saab forumet :^o
http://web.telia.com/%7Eu66023679/insug/spridare.JPG

blondie
2006-06-09, 00:43
Glömde länken.. :D
http://www.projekteffekt.se/_konverteringstabell/spridare.asp

mcb
2006-06-09, 19:03
TjipP!!

Har letat lite på elfa och hittat dessa grejjer; är det något mer jag behöver ha för att få ett "lasse" MS 2.2 att funka till Ford? Eller är det något utav dessa grejjer som jag inte behöver?

Art: Antal: Beskrivning:
60-737-87 10 Motst 22,0kohm 1% 0,6W
70-003-67 25 1N4001 diod 1A 50V DO41
60-104-90 10 Motst 1,0kohm 5% 1/4W
60-124-05 10 Motst 180ohm 5% 1/2W
60-124-39 10 Motst 330ohm 5% 1/2W
71-044-33 3 BD677A trans NPN 40W TO126
71-003-16 4 2N2222 trans NPN 30V TO18
75-621-35 1 K18.1-6 kylelement horis

// Johan Lövgren

Persson
2006-06-09, 19:13
TjipP!!

Har letat lite på elfa och hittat dessa grejjer; är det något mer jag behöver ha för att få ett "lasse" MS 2.2 att funka till Ford? Eller är det något utav dessa grejjer som jag inte behöver?

60-737-87 10 Motst 22,0kohm 1% 0,6W
70-003-67 25 1N4001 diod 1A 50V DO41
60-104-90 10 Motst 1,0kohm 5% 1/4W
60-124-05 10 Motst 180ohm 5% 1/2W
71-003-16 4 2N2222 trans NPN 30V TO18

// Johan Lövgren
Hade jag vare du så hade jag bett Daniel (lasse:D) att göra ändringarna direkt innan han skickar kortet, han är en trevlig prick som inte tar värst mycke betalt.

Testa hör med han iaf, hans nummer ska finnas i MS-tråden, var beredd med lite fakta om vad du ska använda för delar och vilka komponeter som ska användas då. Lättast är om du fixar lite länkar om ändringarna och mailar dom med en förfrågan. Men som sagt ringt till han.

mcb
2006-06-09, 20:04
Kortet kommer antagligen inte att köpas från honom, utan jag har ett kort här i trakten som jag ska köpa. Antar att det kanske är lite pilligt att löda om och byta komponenter, men det ska väl inte vara allt för svårt, man lär sig ju lite då oxå!

// Johan Lövgren

mcb
2006-06-09, 20:28
Har nu fått igång kameran lite halvt, dock är jag väldigt begränsad då jag måste ha sladden i kameran hela tiden =(

Här kommer några bilder på vad jag håller på med för tillfället;

1. Toppen som jag håller på att porta, samt grenröret jag ska använda.
2. Här ska det slipas bort lite, tycker den är väldigt ivägen.
3. Här är pulsairrörs nipplarna/anslutningarna borttagna, det var ett jäkla jobb att få bort dem. Fick först borra ur puls air rören, sedan börja borra i anslutningen för att få bort så mycket material att gängorna till sist släppte. Detta var aningen knepigt då grenröret inte är gjort för att borra i då det är väldigt svårt att få ytan plan och centrerad i förhållande till borrmaskin.
4. Halvtaskig bild på portningen. Dock inte klart.
5. En 24l tank är väldigt mycket för liten då man håller på och kör med "luftskrika". Jag tröttnade och åkte upp till den lokala återvinningscentralen och hittade en till tank som jag monterade ihop men den gamla. Nu går det bättre att köra, dock skulle man behöva det dubbla till samt lite större/kraftigare kompressorblock.

mcb
2006-06-09, 20:38
1. Saab spridare. Nr 0280 155 002. De ska ge 218cc vid 2,5 bar. (Rätta mig gärna om det inte stämmer)
2.EEC IV box som är på väg att skrotas för att plocka ur kontakten.
3. EEC IV kontakten, den var skapligt bökig att få bort, fick ta till varmluftspistolen för att få bort den.
4. Kamaxeln som ska användas. KCFR30 ,kanske inte den bästa kammen=(

Det som saknas nu är packningar så att jag kan porta klart toppen på både insug och avgassidan. Sedan ska ventilsäten fräsas och slipas, då jag har missat lite med slipstiftet så att det blivit repor i sätet. Toppen ska även planfräsas 1,9mm.

Har en fundering på val av topplockspackning. Håller en topp packning från biltema då jag planat? eller ska jag köpa någon annan? vilken?

Kom med förslag och synpunkter!!

// Johan Lövgren

Persson
2006-06-10, 07:31
Okey då ska jag kolla på dina komponeter sen, lite snålt med tid nu..

Tycker allt ser bra ut, portningen ser fin ut, spridana är det nog bäst du kollar med grabbarna på saabturboklubben, dom vet:)

Jo lite klurigt att få lös kontakten, har du en hyffsat smal och smidig lödpenna eller helst en löd-station så är det inga problem att löda om ytlödda komponeter, men se till att ha en pincett till motstånden:)

Du ska bara konvertera till etanol, inge turbo? Då blir planingen mycket bra:) Helst med din kam också, tror du kommer få en trevlig maskin.

Vill du ha en grymt bra toppackning så köp en cosworth original, håller för jätte mycket och kostar 350:- ink frakt hos TG. Jag skulle inte sätta en biltema packning på nått...

Persson
2006-06-11, 18:53
Första 22Kohm motståndet är till att byta R7 och R4 för att kunnaköra ford tempgivare väl? Du har artikelnummret till ett vanligt motstånd, du ska ju ha ett ytmonterade. Samma med motståndet som ska bytas för att köra fords tomgångsmotor (R16 ska bytas till 510ohm). Det är dessa du ska ha: ELFA (http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2012506.htm)

Så..
2st ytmonterade 22kohm till tempgivarna (R7 och R4)

1st ytmonterat 510ohm för tomgångsmotorn (R16)
Sen ytterligare för tomgångsmotorn så behövs en diod, 1N4001 som du skrev upp funkar där. Och en transitor med kylelement, BD677A och kylemlemntet du skrev upp blir bra.

Till tändningen behövs ett 330ohms motstånd, icke ytlött så det du skrev funkar.

Har jag glömt nått tro?

mcb
2006-06-12, 06:47
Har kollat samt rättat till nu. Har kommit fram till detta;

60-451-08 10 Motst 22kohm 1% 0603
60-447-13 10 Motst 510ohm 1% 0603
70-003-67 5 1N4001 diod 1A 50V DO41
71-003-16 1 2N2222 trans NPN 30V TO18 (Shiftlight?)

Den sista transistorn, funkar den om man vill ha shiftlight? har för mig jag läste något om det.

// Johan Lövgren

Persson
2006-06-12, 07:14
De ska vara lite mer grejjer till shiftlight, du kan läsa om extrakoden och alla tillbehör här:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/index.html

Ford tomgångsmotor (http://megasquirt.sourceforge.net/extra/pwmidle.html)
TFI-Tändning (http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-tfi.html)
Shiftlight (http://megasquirt.sourceforge.net/extra/shiftlight.html)

mcb
2006-06-18, 18:18
Nu har jag fått packningar, tätningar och vipparmar
Tänkte att jag skulle slipa ur avgasporten så att den passar packningen, men vågar jag ta så mycket i avgaskanalen? finns det risk att slipa hål in till någon kanal?

// Johan Lövgren

mcb
2006-07-07, 19:23
Nu är avgaskanalerna uppslipade. Slipade upp efter packningen, dock inte fullt på nedsidan. Det är lurigt med vattenkanalerna, möjligtvis har jag tagit aningen för mycket, men det borde hålla. Jag vet inte hur mycket material man behöver ha kvar för att det inte ska spricka.

Nu till en annan sak;
jag tänkte slipa ned venilerna lite. Läste om något som kallades "30degree back chamfered", innebär det att man svarvar bort en bit vid tätningsytan på tallriken med en vinkel på 30grader?
Hur mycket av "tätningytan" kan man ta bort?

Gör man detta på både insug och avgas?

På avgasventilen är det en extra liten upphöjning mot skaftet till, gör man något åt den?

// Johan Lövgren

Persson
2006-07-07, 21:33
Så här gjorde jag på insug:
http://web.telia.com/%7Eu66022900/bilderturbosierra/trimslip.JPG

Och på avgas gjorde jag såhär:
http://web.telia.com/%7Eu66022900/bilderturbosierra/avgasventilerrna.JPG

blondie
2006-07-07, 23:35
Vad blir resultatet av detta?Jämnare flöde,eller?

mcb
2006-07-10, 11:40
Har inte fått tag på alla saker till MS än, men jag tänkre montera toppen och köra med org sprut så länge. Är det något jag måste göra för att det ska fungera med den portade toppen? Jag ska köra på bensin nu i början.
Det är EFI utan kat (1987 Sierra).

// Johan Lövgren

Persson
2006-07-10, 12:54
Har inte fått tag på alla saker till MS än, men jag tänkre montera toppen och köra med org sprut så länge. Är det något jag måste göra för att det ska fungera med den portade toppen? Jag ska köra på bensin nu i början.
Det är EFI utan kat (1987 Sierra).

// Johan Lövgren
Det är bra att du kör med original sprutet först, då ser du att allt funkar innan du kör med MSet, det brukar funka bra med hög kompression, men spikar den så kan man ju justera ner grundläget på tändningen nån grad men det borde inte vara någon fara:)

Det viktiga är att du rengör toppen ordetligt! Helst efter en portning, det kan vara svårt att få ut allt järnfilspån men det är jätte viktigt att det tas bort..

mcb
2006-07-10, 13:16
Okey vad bra,
har läst lite om att man kan ändra något läge i luftmängmätaren, men det är inget jag behöver göra?

Är det bara att vrida på fördelaren? vilket håll?
Hur vet jag att fördelaren står rätt, eller att den står i grundläge? Vet att man kan ändra och kompensera ganska mycket genom att vrida på den om man monterat kamremmen fel.

// Johan Lövgren

Persson
2006-07-10, 13:34
Okey vad bra,
har läst lite om att man kan ändra något läge i luftmängmätaren, men det är inget jag behöver göra?

Är det bara att vrida på fördelaren? vilket håll?
Hur vet jag att fördelaren står rätt, eller att den står i grundläge? Vet att man kan ändra och kompensera ganska mycket genom att vrida på den om man monterat kamremmen fel.

// Johan Lövgren
Börja med att justar allt rätt, det finns nog en del skrivet om det... sök på tändning och pinto. Har du en strobblampa? Köp en annars, finns billiga på biltema om funkar bra.

mcb
2006-07-10, 15:18
Ja okey, ska läsa på en del!
Har införskaffat mig en!! nu ska jag bara lära mig att använda den.

// Johan Lövgren

Persson
2006-07-11, 02:41
Bra trådar att läsa:)

http://www.fmcs.nu/forum/showthread.php?t=24226
http://www.fmcs.nu/forum/showthread.php?t=24389

Persson
2006-07-11, 02:42
Vad blir resultatet av detta?Jämnare flöde,eller?
Mer flöde kanske:) Tycks ha hört något om att det ska bildas små virvlar och sånt runt dessa kanter men jag är inte säker.. bättre blir det iaf:)

mcb
2006-07-11, 16:05
Hej igen!

Läst lite om ventiler förut, hittade det här > http://www.roadster.se/Portning.html

Där står det att man inte ska ta bort kanten på avgasventilen. Är det kanten på ovansidan tallriken, alltså kanten ovanför tätningsytan (jag ringar in området som jag tror att det är på den första bifogade bilden). Varför ska man inte ta bort denna kant?

Det står att undersidans kanter på avgasventilen ska rundas. Varför ska aman göra det? Ska man runda lite eller mycket?

Står även att kanten på undersidan av insugsventilen inte ska rundas, vad är anledningen till detta?

// Johan Lövgren

Persson
2006-07-14, 00:31
Blev tvungen att läsa på lite innan jag svarade:)

Men vad jag kan förstå så ska man ta bort alla kanter på översidan när det gäller pinton, jag lämnade även in mitt första ventiljobb och den firman tog bort alla kanter på översidan på alla ventiler, på undersidan kan jag inte uttala mej mer än att jag rundade avgasventilerna och inte insug.