handdator

Visa fullständig version : Köpa Ford Mondeo kombi

Olof
2003-11-19, 11:10
Eftersom barnaskaran tar mer och mer plats är det dags för en kombi, har kikat på Mondeo kombi som verkar vara en bra bil till bra pris.
Men vad står alla modellbeteckningarna för tex CLX, GLX, RS?
Vilka generella fel bör man titta efter?
Gamla och nya Fordar rostar ju ibland oftare än andra hur är det Mondeo med galvanisering osv?

EDIT: Har lagt till Scorpio...

kroegarn
2003-11-19, 11:56
CLX och GLX har med utrustning att göra. GLX är lite mer utrustad, vet dock inte vilken utrustning som var extra. RS har nog med lite plast, nerlack och typ sportstolar att göra om jag inte är helt felinformerad.

Mondeon är tyvärr inte befriad från rost på något vis. Min -93:a hade rost runt skärmkanter, motorhuvskanten, ett dörrhörn, lite precis under dörrhandtagen samt under underredsmassan i en pressad fog hittade jag mer fukt och rost (gick t.o.m att tryck ett litet hål genom golvet :( )

Köpte min billigt då topplockspackningen var blåst, vilket jag sett nu i efterhand inte heller är en ovanlig åkomma. Sprucket grenrör fick jag också med på köpet ;) Lagades dock billigt med "vattenglas" (Natron).

Bilen har gått 30500 mil och motorn "bara" 21 000 mil (d.v.s. redan bytt en gång).

mvh

/Micke
S2 RS Avant
100 Avant
Mondeo "Avant"

Ankaz
2003-11-19, 21:45
CLX och GLX är lika med utrustningspaket.

CLX= AC och El-hissar
GLX= AC, Elhissar, Elspeglar, El-stol, El-framruta(iaf på min), ABS, Antispinn,Farthållare, dimljus kanske glömt nått.

Sen finns Ghia modellen som har allt som GLX har + träpanel och färddator.

RS innebär: vinge och RS-fälgar, RS modellen kan förekomma som både CLX/RS, GLX/RS, GHIA/RS

Hoppas det gav dej lite klarhet i vad modellebeteckningarna betyder.

MVH Ankaz

kroegarn
2003-11-20, 09:39
AC är väl inte standard. Har sett flera bilar utan AC??

I Sverige finns väl inte heller LX.

Har blivit tipsad om ett ypperligt forum för Mondeo ägare. Helt otroligt att det finns ett sådant aktivt forum för en ENDA modell av ett bilmärke :)

http://www.fordmondeo.org/ubbthreads/ubbthreads.php?Cat=

mvh

/Micke
S2 RS Avant
100 Avant
Mondeo "Avant"

sludge
2003-11-20, 10:15
Originally posted by kroegarn
Har blivit tipsad om ett ypperligt forum för Mondeo ägare. Helt otroligt att det finns ett sådant aktivt forum för en ENDA modell av ett bilmärke :)

Otroligt men sant :D , det forumet ÄGER! :cool:
(iaf om man kör mondeo)

Som sagt kolla efter rost, är det en V6:a som har gått några mil
så kolla om vattenpumpen är bytt, sprickor i grenrör är väl inte heller ovanligt.
Hjullager har en ganska kort levnadslängd enligt mina erfarenheter, likaså bromsskivor...

mvh / Johan

Ankaz
2003-11-20, 10:44
[QUOTE]Originally posted by kroegarn
AC är väl inte standard. Har sett flera bilar utan AC??

I Sverige finns väl inte heller LX.

mvh

/Micke
S2 RS Avant
100 Avant
Mondeo "Avant" [/QUOTE

Jag vet inte om LX finns i sverige men jag vet iaf att det finns AC i Mondeo CLX eftersom jag vet många som har sådana t.ex farsan. Och CLX ska väll vara den modellen som har minst utrustning och såldes i sverige. Men det det kanske skiljer från årmodell till årsmodell .

MVH Ankaz

magican
2003-11-20, 15:51
Min CLX = EL-Hissar,EL-Stolar, EL-Framruta

Dock ingen AC o sådant lull ..

Anser mig ha rätt normal standard ändå, dimljus får man ju ändå oftast om man köper något bra kjolpaket/spoiler

Är även vit nertill, inte sådär svart o ful från listen o neråt.

hmm... funderar även på att sätta el-hissar bak.. någon som vet om ford haft vänligheten att dra kablage i förväg? Menar från där knapparna är (Eller i närheten) och till dörrarna bak? Skulle spara massa arbete, sen är det ju bara ragga 2 motorer o 4-knapps plast brickan.

Olof
2003-11-20, 18:44
Ahhh man bugar och bockar :D

Då har man lite mer kött på benen då när man vet bvad alla modellbeteckningar står för.

Vi har väl siktat in oss på dom första årsmodellen pga ekonomin. Vad bör dessa kosta och är det något speciellt jmf med medelbilen man bör tänka på förutom rosten då förstås?

V6 är inte intressant.

skitskruven
2003-11-20, 20:34
köp ingen mondeo! köp en scorpio

Olof
2003-11-20, 20:39
Originally posted by skitskruven
köp ingen mondeo! köp en scorpio

Varför?

Originalet
2003-11-20, 20:52
Undrar vilken årsmodell ungefär du hade tänkt dig av Mondeon?

93 skulle inte jag köpa, verkar vara mycket problem med dom (ofta iallafall).
Men personligen skulle jag satsa på en 97:a eller nyare om jag skulle köpa Mondeo, alltså den lite nyare modellen.
Men det beror ju på hur mycket du är villig att lägga ut.

Jag skulle hellre välja en Scorpio Herrgårdsvagn än Mondeo innan 97.

motorcraft
2003-11-20, 21:02
men ska du köpa en scorpio så köp en
92-94 då

Olof
2003-11-21, 16:39
Vi hade ju tänkt oss att lägga 20-30kkr.

Har kikat en del på Scorpio och dom verkar vettiga, stora iaf. Har ju haft en Scorpio dock en -86 så det är väl inte mycket att jmf med.

Ang Scorpio, vad bör man tänka på dessa och varför just årsmodellerna 92-94?
Och samma som Mondeo vilka modeller fins det osv.

nextuz
2003-11-21, 16:55
Har haft en CLX -96:a utan AC.

motorcraft
2003-11-21, 17:02
Originally posted by Olof
Vi hade ju tänkt oss att lägga 20-30kkr.

Har kikat en del på Scorpio och dom verkar vettiga, stora iaf. Har ju haft en Scorpio dock en -86 så det är väl inte mycket att jmf med.

Ang Scorpio, vad bör man tänka på dessa och varför just årsmodellerna 92-94?
Och samma som Mondeo vilka modeller fins det osv.

scorpio combi kom 1992 och 95 kom nyare modellen
och den är ioförsig en bättre bil att åka
men den jälvas mer än 92-94..
köper du en scorpio med DOHC motorn så drar den
mycket lite bensin också..

Mondeo så skulle jag köpt ca97-00 nyare modellen
men den är ju dyrare..
du bör kolla styrväxel=läkage
hjullager fram,kan bli dyrt för oftast måste man byta
bromsskivorna som brukar gå sönder när man tar bort dom.

Mvh

XaTaX
2003-11-21, 18:40
CLX och GLX är lika med utrustningspaket.

CLX= AC och El-hissar
GLX= AC, Elhissar, Elspeglar, El-stol, El-framruta(iaf på min), ABS, Antispinn,Farthållare, dimljus kanske glömt nått.

Sen finns Ghia modellen som har allt som GLX har + träpanel och färddator.

RS innebär: vinge och RS-fälgar, RS modellen kan förekomma som både CLX/RS, GLX/RS, GHIA/RS

Hoppas det gav dej lite klarhet i vad modellebeteckningarna betyder.

MVH Ankaz

Vet inte riktigt vilka årsmodeller du menar men jag har en Mondeo CLX -97 o den har AC, elhissar, elspeglar, el-stol, el-framruta, ABS, antispinn...