handdator

Visa fullständig version : Mondeo TDCI 03 problem

Fursten
2006-07-04, 03:30
Hallå på er.. Ny här på forumet.

Det är så att jag köpt en Mondeo 2.0TDCI Duratorqe Ghia -03 (uttagen -02)

Nästan omgående efter köpet (Murphys Lag om allt jävulskap) Så stöter jag på ett problem. När jag ligger på 5:an (automat med tt) på motorvägen och vill trycka på lite, vid omkörningar och i uppförsbackar så slår den bara ifrån. Glödspiralen på intrumenten börjar blinka och bilen växlar i rask takt ner av sig själv.

Snabb kontakt med ford där dem säger att bilen går i något som kallas "nöddrift" Man kan max köra i ca 60km/h och uppsöka verkstad. Men efter omstart så går den bra igen. Innan felet kommer tillbaka vid samma situation

nu var jag inne på Ford i Borås på väg hem från Göteborg till Sthlm och kopplade upp bilen.

Där fick han fram två felkoder (som jag ber att få återkomma med) Men summan av kardemumman var att felet verkar vara bränslerelaterat.

har någon varit med om liknande och kan ha en aning om vad det handlar om? Är lite rädd för ett pumpras, då det ju är commonrail och jag skulle få järnfilspån i hela motor och allt (ca: 40-50K i kostnad enl ford.)

Servicekillen hittade inget "spån" i filtret, mrn jag vet inte hur noga han kollade...

Vore tacksam om någon vänlig själ skulle vilja ge mig lite tips.

Tack så länge

/Nicklas

SK Racing
2006-07-04, 14:29
Det jag vet om bränslepumpar är att friska sådana susar lite fint och dåliga låter som en stenkross typ, när pumpen börja ge upp så ge den sämre med soppa givetvis i allafall är det min erfarenhet på äldre EFI bilar.

Lycka till

Fursten
2006-07-05, 03:10
Hej igen..

Försökte lyssna lite idag, men svårt för mig att avgöra vad som är bränslepump och inte.. En diesel som gått långt.. låter som ett tröskverk hela motorn tycker jag! =))

Här är felkoderna jag fick på verkstan.

Kontroll blinkande motorlampa med WDS:
Felkoder: P0251 PCM samt P1211 PCM

Skulle ha med bränslet att göra.

När jag tänker efter så sa meken att datorn visade att trycket plötsligt föll när problemet uppstod under provkörningen han gjorde..

Vad gör man i detta fallet? vad är första steget? provtrycka bränslesystemet?

/Nicklas

edit:
hittade lite felkodsinformation

P1211 PCM : Injector Control Pressure Sensor Above / Below Desired

P0251 PCM : Injection Pump Fuel Metering Control A Malfunction

Men vad betyder detta? Säger det vart man bör börja felsöka?

SK Racing
2006-07-05, 07:09
Jag har tyvärr inte kunskaperna om din bil utan du får se min info som ett tips, det billigaste du kan prova är nog att byta bränslefilter först, jag har aldrig skruvat disel men ett filterbyte kan ju inte vara fel kan ju tyckas.

Fursten
2006-07-05, 19:31
Jag har tyvärr inte kunskaperna om din bil utan du får se min info som ett tips, det billigaste du kan prova är nog att byta bränslefilter först, jag har aldrig skruvat disel men ett filterbyte kan ju inte vara fel kan ju tyckas.

Bränslefiltret är bytt efter en service för 1000mil sedan, och meken på ford sa att han inte hittade nå skit i den. Då utgår jag från att han kollade konditionen på det också.

Jag vill försöka undvika att behöva byta pumpen för 14K känns inte som jag behöver den utgiften just nu =(

SK Racing
2006-07-05, 19:42
öööö...menar du att pumpen kostar 14000?

Fursten
2006-07-05, 20:11
Nej. Pumpen ca 8000:- och resten är arbete och förbrukningsmaterial. Det är den prisuppgift jag fick på Ford. som vanligt är man väl förd bakom ljuset... :(

Har du mer smakliga prisuppgifter så är ingen mer lättad än jag =)

/Nicklas

SK Racing
2006-07-05, 22:12
tyvärr inte, som sagt insprut o diesel är inte min bit tyvärr. Hoppas du får ordning på din bil

Fursten
2006-07-06, 00:38
tackar tackar.. får kolla runt lite..

mvh
nicklas

Scorpan2.9
2006-07-07, 21:03
Hejsan!

Kontrollera så att jord kablarna under vänster framlycka är separerade. Om de inte är det så kann ICU tappa programmeringen till insprutarna.

Felkoden P1211 PCM : Injector Control Pressure Sensor Above / Below Desired. Kan vara glapp i bränslefördelningsrörets tryck givare. Kontrollera bara kabeln och kontaktstycket. Ta EJ bort givaren!!
Kan vara så eftersom mekanikern såg ett plötsligt tryck fall. Men det finns fler bränsle tester man kan kontrollera om man är på en Ford verkstad för de ska ha saker för dem testerna.

Sedan spån i filtret kan du själv kontrollera genom att byta filter själv, dela det gamla filtret och häll ut allt i en ren balja eller nått. Kör med en magnetpenna och se hur stora fliser du får fram, brukar vara rostiga och över två millimeter stora. Om det nu skulle vara så, så har du nog en strulande pump. För att bli av med allt så måste man tyvärr byta pump och insprutare pga insprutarnas konstruktion. Tanken och bränsle ledningarna kan man rengöra, men det är ej att rekomendera.

Hoppas att det gav dig lite information om bilen.

Fursten
2006-07-09, 20:27
Tack skorpan. Det var bra förslag ska kolla jordkablarna där under lyset till att börja med. Förra ägaren har nämligen satt på extralysen. Så bra ställe att börja på! =)

Varför bör jag ej ta bort givaren? vad händer då?

Med vänliga hälsningar
-Nicklas

Scorpan2.9
2006-07-09, 21:30
Om man tar bort tryckgivaren så kommer det att börja läcka där med mycket stor sannorlikhet. Det är pga konstruktionen. Så om man ska byta givare så byter man hela röret.

Man skall alldrig använda bilens jordpunkter vid eventuell montering av extra tillbehör pga det kan slå ut bilens elsystem. Så det är bra att du tittar på det, så att inte förra ägaren har gjort något sådant.
Ex: Focus kan få problem vid dålig jord på högra jord punken vid motorn. Man kan då stänga av motorn när man trycker på AC knappen. Har haft det på en bil, ganska roligt fel.

Baby blå
2006-07-09, 22:22
@ Fursten. Vet inte om det framgick men separera jordpunkterna så att ljusen får sitta kvar på den gamla o motorns styrdorn får en ny fräsch. (ta gärna ett "tagg bricka" mellan så det blir 100%.

Har du en 03a med Jatco låda har du 2st styrdorn. Det ena sitter unnder vänster framlykta och som Scorpan sa kan jorden strula rejält.

Anl att bilen går bra efter tändn av/på är att bilen gör en system check varje tändn på och anser då att bilen är ok o fungerar normalt igen till du gasar på igen.

Så som du beskriver det låter det som antingen brist på bränsle fram till filter/pump.
Kan bero på skit,spån,skadade ledningar men även den ventil som sköter mängden diesel in i pumpen och därmed trycket. Så kallad IMV.
Eller så har pumpen gjort sitt och behöver bytas.

Systemet är uppbyggt så att den begär ett bränsle tryck på säg 1200bar när du gasar på lite. Signalen från givaren Scorpan nämnde (FRP) ska ge ett svar tillbaka till styrdonet och får då avvika max +/- 50bar. Är den större/mindre sätts en felkod och systemet går in i sk "Limp Home" mode.

Det man brukar göra är att mata pumpen med en separat tank så man vet att fin diesel utan luft kommer fram till pumpen. Sen övervakar man hur mycke tryck den klarar att pumpa på startmotorvarvtal med bortkopplad IMV + spridare.
Detta tryck ska vara större än 1050bar.

Detta kan du inte göra själv utan du bör lämna den till en verkstad som kan göra diagnosen för dig.

Hoppas det hjälpte något i alla fall.
Mvh

Fursten
2006-07-10, 03:15
Tackar Baby blå för förklaringen..

Om jag nu lämnar in bilen. vad talar man om för kostnader? har dem ett fixt pris på felsökning. (förutom den jag redan gjort med WDS á 800:- ) Låt säga att jag beskriver felet.. och dem lovar att hitta det åt mig för x antal kronor.
Tyvärr så har jag endel dåliga erfarenhet när det gäller att lämna in bilen på verkstad..

Anledninget till att jag frågar här över huvud taget är faktiskt för att slippa bli förd bakom ljuset, att det är de jordkablarna bakom vänster framlykta och det är fixat på en kvart. Men verkstan behåller min bil i 2v för att sen ge mig beskedet att "nä du det här var inte bra. ny pump, bränsleledningar å nya spridare vettu-" 21900Kr tack! Såhär i semestertider är det inte vad min plånbok klarar av eller behöver... :(

/Nicklas

Baby blå
2006-07-10, 07:56
Tjenis

En verkstad ska ha ett fast pris per timme på en felsökning och den får inte bli hur stor som helst utan att meddela ägaren.
Likaså är det med priset för ev rep. Får du ett pris får den inte öka med mer än 10% utan att du blir kontaktad INNAN av verkstaden för ditt godkännande.

När det gäller väntetiden så ska den inte finnas.
Visst, om du kommer dit och bokar en tid kanske du inte får en förrens om 2 veckor för att det är mycket att göra. Men när din bil kommer in då den är bokad ske det finnas tid. Spec när felet är såpass bra speciferat av dig som det är.

Ang WDS uppkoppling så har den oftast en "startavgift"
Den tar en viss tid att koppla upp, dra ut felkoder mm så verkstade sätter ett fast pris på det. I ditt fal ca 800 :-

Ingen plånbok vill ha en räkning på 21900 ;)

//

Fursten
2006-07-16, 22:27
Tjena..

Nu har jag mekat lite på egen hand. Jag har separerat jordpunkterna under vänster framlykta. Det gick jättebra och vid en provkörning så glödde mina ögon i eufori, alldeles innan felet uppenbarade sig igen :(.. Vart sitter den andra jordpunkten för styrdonet?

Nästa steg är väl att kolla den ventil som styr bränslet till pumpen!?

Förundras fortfarande över att det bara kommer på 5:an hur hårt jag än gasar på de andra växlarna så kommer det aldrig..

hmm.. några andra förslag? någon? =)

Mvh

/ Nicklas

Fursten
2006-07-18, 01:12
*bump*

Får huvudbry på detta... :banghead:

matte
2009-05-14, 21:38
Jag har haft samma problem med min 04 åkte på spridarbyte efter service hur kul vart det och nu har jag ett annat problem 2263 laddtryck mekanisk fel det verkar vara elektroventilen och den går ej att köpa lo utan åker på ett turbobyte 13000pluss moms plus arbete förra vändan klarade jag på 12000 tack vare el och dieselteknik som kunde renovera mina spridare annars skulle ford ha ca 30000 inkl arbete är det nån mer som haft lika mycket strul eller har jag bara haft otur

mondeo
2009-06-08, 00:19
Jag har haft samma problem med min 04 åkte på spridarbyte efter service hur kul vart det och nu har jag ett annat problem 2263 laddtryck mekanisk fel det verkar vara elektroventilen och den går ej att köpa lo utan åker på ett turbobyte 13000pluss moms plus arbete förra vändan klarade jag på 12000 tack vare el och dieselteknik som kunde renovera mina spridare annars skulle ford ha ca 30000 inkl arbete är det nån mer som haft lika mycket strul eller har jag bara haft otur

Dieselversonerna av mondeo01-07 är riktiga problembilar tyvärr, och jag har inte hört något posetivt om dessa. Dåliga dieselpumpar som ger ifrån sig metallspån som resulterar i byte av tank bränsleledningar och spridare hör till vanligheterna, även byte av turbo är vanligt. Motorerna går också sönder och jag vet att verkstäderna hade problem att hinna med alla trasiga mondeodieslar tidigare. Om dom blivit bättre på senare år vet jag inte, men det kanske någon annan kan svara på.