handdator

Visa fullständig version : Hjulvinklar bak, Sierra?

micke80
2003-11-20, 19:49
Går det att ändra dessa på något sätt, förutom att lägga dit brickor "innanför hjullagren"?? Några bussningar som har med vinklarna att göra eller är det endast höjden på bilen som påverkar?? Det är camber-vinkeln jag syftar på...!

therealpinto
2003-11-21, 06:24
Hej

Det finns ingen justerbarhet för camber (förutom att shimsa lagerhuset), men det går förstås att bygga om bärarmens bussningar/infästningar mot karossen så att man kan kompensera för fjädringens höjd.

/Gustaf

micke80
2003-11-24, 19:20
Ok, tänkte bara om länkarmens "inre" bussning/ar är dålig/a, skulle inte detta påverka hjulvinklarna då?? Eller är jag ute och cyklar nu...?

therealpinto
2003-11-25, 06:16
Hej

Jo, om bussningarna är tokslut så blir ju vinklarna fel, helt rätt tänkt.

/Gustaf

micke80
2003-11-25, 19:46
Inte för att jag lider så mycket av det nu längre.. Har höjt bilen lite igen, innan var den tok-sänkt och då luktade det bränt gumm i när man körde med takluckan öppen... Då gick det åt däck... :-(

Till vissa andra bil-modeller med delad bakaxel brukar det ju finnas excentriska bussningar att köpa, men jag har inte hittat det till Sierra...?

therealpinto
2003-11-26, 06:20
Hej

Nej, det finns nog inte och det är väl för att man når samma resultat "utseendemässigt" med shims vid lagerhållarna. Den lösningen funkar ju klart tillfredsställande men ska man köra fort på bana är det bättre att ändra bärarmens infästning mot karossen.

/Gustaf

micke80
2003-11-26, 20:55
Har funderat lite på att "shimsa".. Men det borde väl bli fel toe-in om man shimsar lika mycket på bägge de översta bultarna, eftersom dom sitter på "olika höjd"...??

saabchef
2003-11-26, 22:03
Originally posted by micke80
Har funderat lite på att "shimsa".. Men det borde väl bli fel toe-in om man shimsar lika mycket på bägge de översta bultarna, eftersom dom sitter på "olika höjd"...??

jo det blir lite knas..det va halt ute när jag gjort så o det gick max att köra i 60 sen höll man på att åka av vägen, bilen bara kastade fram o tillbaka, fick lägga extra brickor på dom främre bultarna o då vart det bättre.