Visa fullständig version : VARNING! kylarslangar på cossies!
vill bara be alla att kolla sina slangar nu i vinter! jag har blåst min 5 eller 6:e slang nu... de börjar bli gammla! så ni inte står 40 mil hemmifrån med trasig slang...
en annan eställer alla slangarna i silicon nu... har redan bytt två... blåste slangen mellan oljekyl och topp i lör så nu byyter jag de 5 resterande oxå...
20 cm reva vart det!
mvh C
Det finns offtast 2 orsaker till att dom spricker
1: Dom är gamla
2: Det är ett onaturligt högt tryck i system orsakat av något fel med motorn. (turbotryck i kylssystemey)
R
Originally posted by vad är lustgas?
vill bara be alla att kolla sina slangar nu i vinter! jag har blåst min 5 eller 6:e slang nu... de börjar bli gammla! så ni inte står 40 mil hemmifrån med trasig slang...
en annan eställer alla slangarna i silicon nu... har redan bytt två... blåste slangen mellan oljekyl och topp i lör så nu byyter jag de 5 resterande oxå...
20 cm reva vart det!
mvh C
tja
du är säker på att din topp packning inte har gått då?låter ju lite underligt:rolleyes:
Originally posted by kripp
tja
du är säker på att din topp packning inte har gått då?låter ju lite underligt:rolleyes:
icke då... :) hade kört 30 relativt hårda mil i lör, slangen gick vid grinden hemma. med kopplingen nertryckt och 0% belastning vid tomgång... gammal slang kallas det.... först hade vattnet tryck tigenom den innre slangen, pressat sig ut i armeringen och sedan spräckt 20 cm av den yttre slangen....
pratade med tomas i går om silicon och han sade att det blivit en svagt stigande ständ att köpa nya slangar för de gammla org slangarna blivit för gammla... därav denna varning!
mvh C
icke då... :) hade kört 30 relativt hårda mil i lör, slangen gick vid grinden hemma. med kopplingen nertryckt och 0% belastning vid tomgång... gammal slang kallas det.... först hade vattnet tryck tigenom den innre slangen, pressat sig ut i armeringen och sedan spräckt 20 cm av den yttre slangen....
pratade med tomas i går om silicon och han sade att det blivit en svagt stigande ständ att köpa nya slangar för de gammla org slangarna blivit för gammla... därav denna varning!
mvh C
ok det var bara en tanke som slog mej,så du inte byter utan massa slangar i onödan när det e packningen som e trasig.sköt oxå en slang nåra veckor innan ja ställde av bilen så ja ska oxå kolla över slangar...det e ju ingen dum idè
mvh kristian
det gäller alla bilar
den sprack på min sierra v6 för en vecka sen av ålder
Ja gjorde oxå sönder en och ja bytte båda för att vara på den säkra sidan. Min sprack hela vägen från kyl till topp. Ja va ju en bit hemifrån tyvärr så de blev en lång natt.
saabchef
2003-08-13, 18:09
20 cm reva vart det!
mvh C
Men har du alltid satt dit gamla slangar då? tänkte bara eftersom du har bytt 5-6 ggr?
Mr Cossie
2003-08-14, 08:29
Kan tala om att kylar slangen som sitter till höger på motorn ,den går ibland speciellt när man varvar 8000rpm och laddar på mkt fredde och jag har skjutit några slangar vid höga tryck och vid höga varv 8000rpm verkar bli ett jävla tryck vid dom varven !
det är bara höger sida om termostathuset om man står mot motorn som spricker !! siliconslang eller en armerad slang är hjälpen mot detta !!! sen kan man även borra några smyg hål i termostaten så att det aldrig blir helt stopp när den stänger!!!!
Fredde har även byggt om sitt termostathuset bla pga detta problemet!
Va ju skönt att höra att det inte bara är jag som haft dom problemen:) Har snart bytt alla slangar på bilen....
röddeltaigbg
2003-08-14, 15:08
Har skjutit 2 slangar själv alldeles i veckan. Men det gick bra tror jag=)))
Sköt oxå slangen som går från oljekylaren till värmepaketet
i sommras, den var oxå gammal...
Men det är nog ingen dum idé o beställa dom mesta
slangarna i silicon!!
Hmm vilken tur att man redan har alla slangar utbyta da! *ler*
Samco...
Originally posted by saabchef
Men har du alltid satt dit gamla slangar då? tänkte bara eftersom du har bytt 5-6 ggr?
som mr cossie skriver:
8000 rpm.... :)
i mitt fall är det 8300 rpm.... körde på höga varv förra året... detta årest stäcker jag mig i värsta fall bara till 8000 rpm oftast till 7500-7600 beroende på vilken växel man avslutar körandet med....
mvh C
Cosworth Robban
2003-08-14, 21:47
nu till det skojigaste, vad kostar samcoslangarna då??kylslangarna???2500-3000:-?
Som sagt, vad kostar det att byta ut alla kylarslangar/vatten-
slangar till silicon istället???
i runda slängar (kommer inte riktigt ihåg:
de två större fram: 1200 kr
de resterande 5 st 2000-2300 kr...
men sedan behöver man inte bry eller oroa sig....
mvh C
Så typ att byta alla 7 slangarna kostar ca 3500:- ?!?!
vBulletin® v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.