handdator

Visa fullständig version : Frågor elsystem på capri mk3

martin_ts
2006-07-11, 23:41
Tjena

Nu har jag söpit mig som vanligt:) Har gjort en miss kan man säga när jag rev caprin, bland annat demont batteri/låda motor + växellåda och lite smått och gått. Jag vet att från + på batteriet går det en röd kabel ner till startmotorn. Sen har jag en tunn 1,5 kvadrats kabel i bilens härva som följer innerskärmen hö fram som ska sitta på batteri +.

Visst måste det sitta en kabel till för bilens förbrukare kan väl inte drivas av en tunn 1,5 kvadrat? Men vart har den här kabeln tagit vägen? ska det sitta en kabel från generator till batteri på en sån här bil, har två tjocka + kablar in i generatorn, men dom försvinner in i bilens härva.

Ngn kunnig som vill hjälpa mig lite :-)

/Martin

martin_ts
2006-07-13, 11:31
Tja!

Ingen som kan kolla eller vet vilka kablar som går till plus polen på batteriet i en capri mk3? pinto

Har bara en kabel från härvan, en tunn 1.5 kvadrat. Då fungerar allt el i bilen men kabeln blir fruktansvärt varm. Måste finnas en tjockare kabel från batteriet som ska ngn stans!

Måste ha igång Caprin med bob motor innan wheels and wings nu så det är brådis:)

Tack på förhand
/Martin

Mikael S
2006-07-13, 13:55
I många fall är det kopplat batteri - > startmotor -> generator -> härva

Kolla hur dom går helt enkelt, på nått sätt så ska plus från batteri, från startmotor och från generator sitta ihop.

martin_ts
2006-07-13, 22:32
joo så långt förstår jag. lägger jag ström på den där 1,5 kvadrats kabeln så får jag både magnitiserings ström till generatorn och även till bilens alla förbrukare. Dom två kablarna från generatorn går mkt riktigt in till förbrukarna. Det verkar nästan som om det bara ska vara den tunna kablen. uppe vid batteriet. En sak är säker, isf ska jag inte stå med för många förbrukare på samtidigt när bilen är avstängd.. : /

/Martin

Mikael S
2006-07-14, 05:46
Hittar du inget så är det bara att dra en grövre mellan batteriet och generatorn

martin_ts
2006-07-14, 10:18
joo man får väl göra så.. störande bara att inte veta säkert hur det är kopplat orginal. Finns det några sjysta haynes böcker eller liknande med kopplings scheman att få tag på?

/Martin

mikko
2006-07-14, 15:37
hej
jag har fords egna elscheman.måste bara se vilket som är till motorutrymmet.för väl försöka ta kort på dem. de är bara lite stora ......