handdator

Visa fullständig version : mondeo automat växlar hårt?

vargen
2006-08-10, 23:02
hej har köpt en ford mondeo rs -96 nybytt automatlåda begangnad ioförsig.nu till problemet, när man kör i8väg så lägger den i 2 så att man typ får whiplash skada 3 är lite mjukare od lite hårdare .detta gör den i princip ovasett körset varm/kall ,enda gången man kan få den till att växla lite mjukare är när man drar tungt släp men då menar jag tungt typ över 2 ton på kroken. ps den växlar i rätt tid och såvidare bara för "hårt".

gjort hittils ny sil olja filter mm.bytt när lådan stoppades i.

nån som har några ideer har sökt och läst alla trådar här på detta forum som har med automat att göra . mvh crille :banghead: :confused:

Baby blå
2006-08-11, 07:42
Tjenis

Oftast när en låda växlar för hårt går den i sitt "nödläge"
Dvs att den ökar trycket till växlingssolenoider och bromsband för att dom inte ska brinna upp.
Anledningen brukar vara elfel. Signal som saknas eller dyligt.

Lådan du har borde heta 4F27E och är ganska basic så antingen om du kollar över kontakter, skavda kablar mm själv eller in med den till Ford så dom kan plocka ur felkoder.

Varför byttes lådan första gången ???

//

vargen
2006-08-11, 09:51
brännt ventilpaket funkade bara på backen.

Baby blå
2006-08-11, 10:29
Då skulle jag definitivt kolla upp kablar o anslutningar så inget har tagit skada av det.
Brinner ventilpaketet går det varmt.

//

vargen
2006-08-17, 21:09
var finns alla kontakter jag har kollat alla på motorn samt en kontakt på lådan mot kylaren ser riktiga ut men det är ju svårt att säga om det är riktigt eller bara dåligt.

tillagt bilen ger felkod "fel vid växling av växel 2,3 och 4.

ps är det nån som vet om det går att byta kabelhärvan till lådan eventuellt till motorn samt vad en sådan isåfall kostar ny.

vargen
2006-08-30, 08:01
lite uppdatering lådanhar funkat bra 2 gånger i cirka 10minuter varje gång det skumma är att då går inte bilen riktigt på tomgång (rycker och hoppar)

vidare så växlar bilen riktigt illa när den ska ha i 2 an när den växlar 1 till 2 så växlar den sent och hårt när motorn är kall.

ner den växlar från 3 till 2 an så varvar den upp för att sedan läggai växeln och sjunka typ 300 varv.

ps bilen växlar bättre vid riktigt fuktig väderlek.???