handdator

Visa fullständig version : Montera kammaxel i v6a

olabola
2003-08-13, 20:13
Funderar lite smått på en trimmkam till min v6a, en 2.9
Vilken kamm är det man skall kolla på? Är det kentcams V6T45 som gäller?
Hur är det med montering? Nått man fixar själv? Är inte rädd för att mecka, men måste man lyfta ur motorn och riva i sär allt?
Har hört att man ska kunna, vet dock ej på vilka motorer, kunna öppna i sidan och dra ut kammen. Om det nu går, vet ju inte det.

Enligt kentcams hemsida skall ju den där kammen ge en effekt ökning på 22 hk vilket jag har svårt att tro, men är det någon som vet vart man kan hitta nå siffror på hur vridmomentet i motorn förändras?

All hjälp och tips uppskattas! :)

PrimusRex
2003-08-14, 22:29
Tips,

Köp en Hayens bok om Sierra V6 så kan du göra allt själv.

Men ja man måste plocka ur motorn då kammen sitter mitt i motorn.

PrimusRex
2003-08-14, 22:41
Saxat från KentsCams

Ford 2.9 V6 V6T45K Sports Camshaft 22 Bhp:D

Waqqey
2003-08-15, 04:24
Då jag kolla på kamaxelbyte för min gamla 2.9-snurra så har jag för mig om att det skulle funka att plocka ner fronten (grill, kylare m.m.) och få ut den den vägen utan att lyfta ur motorn.... Tyvärr gick den motorn till sälla jaktmarker innan jag hann göra ngt så jag vet inte om det funkar i praktiken.

olabola
2003-08-15, 08:54
Jo har haynes boken så man borde kunna göra det själv.
Och motorn ska so msagt inte behövas plockas ur, ska kunna ta den framifrån, ringde och kolalde lite igår med en kille som kunde göra det. Så man kanske tar det själv eller så får man se vad som händer i framtiden.

Jo den där V6T45K från KentCams ska det ju vara, dock är jag lite fudnersam om den kan göra hela 22 hk, mer intressant är väl snsarare vridmomentet som den höjer.

Primusrex, säker på att man måste plocka ur motorn? Lät inte på han som jag snackade med. Pratade med 11motors samt en kille som han rekomenderade.

PrimusRex
2003-08-15, 09:31
Olabola:

Nog går det men med vissa besvär. Sen har man inte tillgång till Motor lyft och sånt så då är det väll en lösning...

olabola
2003-08-15, 09:46
PrimusRex
jo man måste väl riva en del framför motorn, men man slipepr ju lyfta ur den, man ska väl kunna "öppna" upp den framifrån för att kunan dra ut kammen?

PrimusRex
2003-08-15, 10:17
Jag pratade just med en kille som hade gjord det. han hade lossat motorfästena och höjde motorn lite med domkraft...

Allt går med dem tre V:ena "Vilja, Våld och Vasselin"

olabola
2003-08-15, 10:50
haha, jo precis..
Men man är ju lat och vill ah allt gjort så lätt och smidigt som möjligt.